A-Insinöörien yhdyskuntasuunnittelun ja taito- ja vesirakentamisen palveluiden johdossa nimityksiä

A-Insinöörien Oulun tie-, katu-, alue-, liikenne- ja maisemasuunnittelun palveluita luotsaamaan on nimitetty DI Päivi Annamaa. Silta- ja vesirakentamisen yksikön johtoon on nimitetty DI Tuomo Järvenpää. Molemmat yksiköt palvelevat Oulun talousalueen lisäksi koko Suomessa kaupunkien kehittämisessä, teollisuuden investoinneissa ja väylien parantamisessa.

Diplomi-insinööri Päivi Annamaa on nimitetty A-Insinöörien Oulun yhdyskunta- ja infrasuunnittelun palveluyksikön johtoon 1.11.2023. Annamaa on toiminut vuodesta 2003 alkaen projektipäällikkönä A-Insinööreihin yrityskaupalla sulautuneessa Plaana Oy:ssä. Vuosina 2012–2022 Annamaa toimi Plaanan hallituksen puheenjohtajana.

A-Insinööreissä Annamaan vastuulla on liikenne-, alue-, väylä- ja maisemasuunnittelupalvelut Pohjois-Suomessa 36 hengen yksikön voimin. Yksikkö on mukana mm. Hailuodon kiinteän yhteyden allianssissa, jossa rakennetaan yhteys Perämeren suurimmalle saarelle pengertien ja kahden sillan avulla.

– Meiltä löytyy osaamista myös ratahankkeiden käyttöön. Parhaillaan laadimme Tornion suunnalla ratasuunnitelmaa Törmäntie-Saarukantie-välin tasoristeysjärjestelyistä, Päivi Annamaa kertoo.

Silta- ja vesirakentamista etelän ja pohjoisen olosuhteisiin

Diplomi-insinööri Tuomo Järvenpää on nimitetty A-Insinöörien Oulun silta- ja vesirakentamisen palveluyksikön johtoon 1.11.2023. Järvenpää on ollut vuodesta 2008 alkaen eri tehtävissä A-Insinööreihin yrityskaupalla sulautuneessa Insinööritoimisto Ponviassa. Ponvian toimitusjohtajana Järvenpää toimi vuosina 2021–22.

A-Insinööreissä Järvenpään vastuulla on silta- ja vesirakenteiden suunnittelupalvelut. Järvenpään vetämä, 22 hengen asiantuntijayksikkö on palkittu useista siltasuunnittelukohteistaan, viimeisimpänä Vuoden siltana 2023 palkittu Rokkiporkkana-silta Helsingin Jätkäsaaressa.

Silta- ja taitorakenteiden lisäksi Oulun yksikkö on erikoistunut vesirakentamisen rakennesuunnitteluun, jota tarvitaan merelle rakennettavien tuulivoimaloiden perustusten suunnittelussa ja majakoiden korjaussuunnittelussa sekä merimerkkien suunnittelussa, kuten myös erilaisten satamarakenteiden rakentamisessa.

– Suomalaista vesirakentamisen osaamista ja pohjoisten olosuhteiden ymmärtämistä kannattaa hyödyntää tuulipuistohankkeissa. Meiltä löytyy osaamista ja resursseja, vaikkakin kotimainen ammattikunta on tällä hetkellä pieni, Tuomo Järvenpää sanoo.

A-Insinöörit yhdyskuntasuunnittelun toimiala on kasvanut viime vuosina valtakunnalliseksi, yli 200 infra-alan suunnittelijan palvelukumppaniksi infra- ja teollisuustilaajille.

Päivi Annamaa, yksikönjohtaja, tie-, katu- ja aluesuunnittelu, A-Insinöörit
paivi.annamaa@ains.fi

Tuomo Järvenpää, yksikönjohtaja, silta- ja vesirakenteet, A-Insinöörit
tuomo.jarvenpaa@ains.fi