Tampere Chamber Music -festivaalilla soi musiikki Mustosesta Saariahoon

Tulevan Tampere Chamber Music -festivaalin ohjelma on julkaistu. Tampereella 25.–28. tammikuuta 2024 järjestettävän tapahtuman päävieras on pianisti ja säveltäjä Olli Mustonen, jonka Anderseniana-teoksen Suomen kantaesitys kuullaan Tampere-talossa päätöspäivänä sunnuntaina. Festivaali muistaa ja kunnioittaa Jouni Kaipaisen, Jaakko Kuusiston ja Kaija Saariahon musiikillista perintöä. Festivaalin liput ovat nyt myynnissä Tampere-talon ja Lippu.fin lipunmyyntikanavissa.

Tampere Chamber Music -festivaalin esityksiä kuullaan tammikuussa 2024 Tampere-talossa, Muumimuseossa, Tampereen Vanhassa kirkossa ja Pirkanmaan musiikkiopistossa. Markku Uusitalo

Tampere Chamber Music -festivaali järjestetään kahdeksannen kerran torstaista sunnuntaihin 25.–28.2024. Tapahtuma tarjoaa yleisölle ainutlaatuisen mahdollisuuden kamarimusiikkielämyksiin keskellä talvea kesän festivaalikauden ulkopuolella. Festivaalin tarkoitus on edistää kokonaisvaltaista hyvinvointia sekä taiteen ja tieteen yhteyttä musiikin keinoin.

Tulevan festivaalin teema on ”Tähtitarhassa”. Monia rakkaita säveltäjiä on viime vuosina poistunut luotamme tähtitarhaan. Festivaali muistelee Jouni Kaipaisen, Jaakko Kuusiston ja Kaija Saariahon sävelillä heidän elämäänsä ja valtavaa musiikillista ja humaania perintöään.

”Tähtitaivas on lumoava. Yhtä aikaa se ruokkii tätä hetkeä ja yhteyttä ja läheisyyttä, ja sitten taas etäisyyksien loputtomuutta, tajua ihmisen pienuudesta kaiken keskellä. Kimmeltävän tähtitarhan keskellä muistelemme ja lumoudumme, pohdimme ja arvoitamme. Haluamme festivaalin myötä viedä kaikki pohtimaan, miksi jotkut tähdet tuikkivat kirkkaammin, mikä elämässä on tärkeintä, millaista energiaa ja perintöä jätämme maailmaan”, festivaalin taiteellinen johtaja, pianisti Heini Kärkkäinen kertoo.

Festivaalin päävieras on pianisti ja säveltäjä Olli Mustonen, joka saa maailmankaikkeuden liikahtamaan puhuttelevalla ja nerokkaalla muusikkoudellaan. Suomen kantaesityksenä kuullaan Mustosen soolohuiluteos Anderseniana, joka on saanut inspiraationsa tanskalaisen H.C. Andersenin saduista. Teoksen tulkitsee tanskalainen huilisti Janne Thomsen festivaalin päätöskonsertissa sunnuntaina 28. tammikuuta Tampere-talon Pienessä salissa. Omien sävellystensä lisäksi Mustosta kuullaan J.S Bachin, Edvard Griegin ja Sergei Prokofjevin musiikin äärellä.

Mustosen, Kärkkäisen ja Thomsenin lisäksi festivaalin kansainvälisesti arvostettuja taiteilijanimiä ovat Minna Pensola (viulu), Réka Szilvay (viulu), Tuomas Lehto (sello), Petteri Salomaa (laulu), Kaari Martin (tanssi) sekä luennoitsijoina tanssitaiteilijat Tiina Lindfors ja Jorma Uotinen sekä aivotutkija Teppo Särkämö.

Tapahtumapaikkoina ovat Tampere-talon Maestro-sali, Pieni sali ja Muumimuseo sekä Vanha kirkko ja Pirkanmaan musiikkiopisto. Lisäksi festivaalin esityksiä viedään konserttisalien ulkopuolelle Koukkuniemen palvelutaloasukkaille, joilla ei ole mahdollisuutta tulla paikalle varsinaisiin yleisötapahtumiin.

Tampere Chamber Music -festivaalin toteutumista tukevat Tampere-talo, Tampereen kaupunki, Musiikin edistämissäätiö (MES) ja Niilo Helanderin säätiö. Lisäksi yhteistyössä ovat Suomen Musiikkilääketieteen yhdistys (Smuly), Tampereen korkeakouluyhteisö, Tampereen seurakunnat, Muumimuseo, Pirkanmaan musiikkiopisto, TAMK Musiikki ja Tampereen seudun ammattiopisto Tredu.

Lauantaipäivän maksuton ohjelma on osa Tampereen yliopiston Tiedon valoa -tapahtumaa. Hiilineutraaleja konsertteja mahdollistaa jo neljättä kertaa Metsä Tissuen Katrin. Tapahtumakumppaneina ovat lisäksi Tampereen Musiikki, Cafe Puusti, Poikain Parhaat, Rajaportin sauna ja Tampereen Ukraina-talo.

Liput festivaalin maksullisiin tapahtumiin ovat myynnissä konserttikohtaisesti Tampere-talon ja Lippu.fin lipunmyyntikanavissa.

Lisätiedot, haastattelupyynnöt ja pressiliput

Hanna Kilpinen
Tuottaja
Tampere Chamber Music -festivaali
hanna.kilpinen@tampere-talo.fi

Vuonna 2022 Tampere-talon liikevaihto oli 14,7 miljoonaa euroa. Vuodessa järjestämme yli tuhat tapahtumaa, palvelemme 675 000 tyytyväistä kävijää ja tuotamme Tampereen talousalueelle 50 miljoonaa euroa.

Tampere-talo Oy on perustettu 1987 ja ovet avattiin yleisölle 1990. Se on Tampereen kaupungin omistama osakeyhtiö. Yhtiön toimitusjohtaja on Paulina Ahokas, ja työntekijöitä on 52. Hallituksen puheenjohtaja on Kristiina Michelsson.

Talossa toimivat lisäksi täysimittainen sinfoniaorkesteri Tampere Filharmonia, à la carte -ravintola Tuhto ja maailman ainoa Muumimuseo. Talon yhteydessä palvelee Courtyard by Marriott -hotelli.

Historiallinen oopperayhteistyö – Viimeiset kiusaukset juhlavuonna Tampereelle ja Savonlinnaan1.3.2024 09:00:00 EET | Tiedote

Tampereen Ooppera ja Savonlinnan Oopperajuhlat tekevät historiallista yhteistyötä ja tuottavat ensi vuodelle yhteistuotantona Joonas Kokkosen Viimeiset kiusaukset -oopperan. Teoksen ohjaa Mikko Kouki, musiikinjohdosta vastaa Ville Matvejeff ja pääosissa laulavat Mika Kares, Silja Aalto ja Johan Krogius. Vuosi 2025 on tämän kotimaisen oopperan klassikoihin lukeutuvan teoksen 50-vuotisjuhlavuosi. Oopperaa esitetään Tampere-talossa kuusi näytöstä maaliskuussa ja Olavinlinnassa kolme näytöstä kesällä 2025. Tampereen esitysten liput ovat nyt myynnissä.

Mediakutsu: La Traviata -oopperan teosesittely ohjaaja Samuel Harjanteen ja sopraano Marjukka Tepposen seurassa ti 27.2.22.2.2024 12:20:37 EET | Kutsu

Tampereen Oopperan odotettu La Traviata saa ensi-iltansa Tampere-talossa lauantaina 2. maaliskuuta. Nyt kutsumme mediaa oopperan teosesittelyyn Tampere-taloon tiistaina 27. helmikuuta. Keskustelemassa Giuseppe Verdin mestariteoksesta ovat ohjaaja Samuel Harjanne ja sopraano Marjukka Tepponen. Heitä haastattelee Tampere-talon ohjelma- ja liiketoimintajohtaja Suvi Leinonen.

Iskelmä Gaalan voittajat paljastuvat tänään Nokia Arenalla – ensi vuoden Blind Bird -liput nyt myynnissä16.2.2024 12:35:00 EET | Tiedote

Iskelmä Gaalaa juhlitaan tänään perjantaina 16. helmikuuta Tampereen Nokia Arenalla. Lavalle nousevat BEHM, Juha Tapio, Elastinen, KUUMAA, Anna Puu, Olli Halonen, VIIVI, Portion Boys, Suvi Teräsniska, Vesterinen Yhtyeineen, Erika Vikman ja Sara Siipola. Gaalassa palkitaan vuoden iskelmä, albumi, artisti, yhtye, tulokas ja viihdyttäjä. Yleisön äänestämien palkintojen lisäksi gaalassa jaetaan Teoston vuoden musiikintekijä -palkinto sekä Iskelmän toimituksen raadin valitsema Pro Iskelmä -palkinto. Ensi vuoden gaalaliput ovat nyt myynnissä.

Riihimäen Voimalan kehittämisestä aiesopimus – Tampere-talo-konserni ja Akun Tehdas mukana kehitystyössä25.1.2024 10:00:00 EET | Tiedote

Riihimäen kaupunki, Tampere-talo-konserniin kuuluva tapahtumayhtiö Talo Events Oy ja Akun Tehtaan tapahtumateknisen palvelun yhtiö Oy Aku´s Factory Ltd ovat solmimassa aiesopimusta Voimalan kehittämisestä. Tavoitteena on kehittää Riihimäen rautatieaseman välittömässä läheisyydessä sijaitsevasta Voimalasta ainutlaatuinen tapahtuma- ja kulttuurikeskus. Sopimuksen voimaantulo edellyttää Riihimäen kaupunginhallituksen käsittelyä ja hyväksyntää tiistaina 30. tammikuuta 2024.