Helsingforsbibliotekens nya försök bjuder in stadsborna att rekommendera litteratur för varandra
Helsingfors stadsbibliotek har inlett en helt ny typ av försök gällande rekommendation av böcker. Bibliotekspersonalens läsrekommendationer har fått sällskap av kundernas rekommendationer för varandra. Biblioteken testar känslomärken som kunderna kan använda för att på ett enkelt och inspirerande sätt tipsa varandra om litteratur. Genom försöket vill man främja gemenskapen i rekommendationer och ge stöd i beslut om att låna böcker. Känslomärken har designats i samarbete med servicedesignföretaget Kuudes Helsinki.

Känslomärket är ett nytt, gemenskapsbaserat sätt att rekommendera böcker, som hjälper kunderna att välja böcker och även ger möjlighet att dela med sig av inspirerande läsupplevelser till andra. Känslomärket är ett bokmärke som beskriver den känsloupplevelse som boken väckt. Läsarna kan rekommendera böcker som de läst för andra läsare eller känna igen de känslor som de själva vill uppleva när de läser.
Det finns fyra olika känslomärken: Insiktsfull, Pirrande, Uppfriskande och Överraskande. Dessa fyra adjektiv valdes för att de är tillräckligt olika, beskriver känslotillstånd och är begripliga. Känslomärket finns i närheten av bibliotekens returautomater, så att kunden kan sätta in ett lämpligt känslomärke i en bok som hen returnerar och lämna in boken så att en ny läsare kan hitta den.
Böcker som rekommenderats av andra väcker intresse
Bakgrunden till försöket är observationer om att människor är intresserade av böcker som andra läser, och att de också har ett behov av att dela med sig av sina läsupplevelser till andra. I känslomärket används urvalsdesign, där tanken är att man hjälper människor att välja bland ett stort antal olika alternativ. Man kom fram till detta slutresultat i en servicedesignprocess, där man observerade och lyssnade på centrumbiblioteket Odes kunder och personal.
”Biblioteken har massor av material, och det kan vara svårt att hitta sådant som man vill läsa. Bibliotekspersonalen ser ofta hur kunderna intresserat studerar returvagnarna och reservationshyllorna för att se vilka böcker andra har returnerat och reserverat. Känslomärket tar tag i detta fenomen på ett intressant sätt: med deras hjälp kan kunderna enkelt hitta verk som andra läst och rekommenderat på biblioteket”, berättar Anna-Maria Soininvaara, direktör för centrumbiblioteket Ode.
”Att rekommendera böcker hör till kärnan i bibliotekspersonalens kompetens, och vi uppmuntrar fortfarande kunderna att be personalen om lästips. Tips från läsare till andra läsare är dock ett utmärkt tillägg till den helhet av bokrekommendationer som sker på biblioteken. Vårt mål är att genom alla typer av rekommendationer inspirera människor att läsa och använda bibliotekens omfattande utbud så mångsidigt som möjligt”, fortsätter Soininvaara.
Känslomärken testas på bibliotek över hela Helsingfors
Under försöket används känslomärket på alla bibliotek i Helsingfors. Erfarenheterna från den första veckan visar att kunderna genast har tagit känslomärkena till sig.
”Känslomärkena har fått mycket positiv uppmärksamhet och förtjusta kommentarer. Läsare delar gärna med sig av läsupplevelser som varit betydelsefulla för dem till andra läsare, och med känslomärkets hjälp går det snabbt och enkelt att rekommendera. Det verkar också som att de böcker som försetts med känslomärken lånas ut ofta, så tecknen fungerar precis så som vi hoppats”, säger Katariina Suurpalo, bibliotekarie vid centrumbiblioteket Ode.
Under slutet av året kommer man att följa upp hur försöket lyckas och samla in respons från kunderna. Utifrån erfarenheterna fattas beslut om hur känslomärkena ska utvecklas och om de ska förbli en del av bibliotekens serviceutbud.
Nyckelord
Kontakter
Anna-Maria SoininvaaraCentrumbibliotek Odes direktörHelsingin kaupunginkirjasto
Tel:050 4345979anna-maria.soininvaara@hel.fiAnnika PenttiläKommunikationsspecialistKulttuuri ja vapaa-aika, Helsingin kaupunki
Tel:040 169 9523annika.penttila@hel.fiBilder


Länkar
***
Helsingfors stadsbibliotek är Finlands största allmänna bibliotek.
Helmet är ett biblioteksnätverk för de allmänna biblioteken i huvudstadsregionen. Till nätverket hör Helsingfors, Esbo, Grankulla och Vanda stadsbibliotek.
Andra språk
Följ Helsingin kaupunki, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Helsingin kaupunki, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala
Kampanjen För fram våldet i dagsljuset uppmuntrar att söka hjälp18.11.2025 08:00:00 EET | Pressmeddelande
Helsingfors har startat en kampanj som syftar till att öka stadsbornas medvetenhet om våld i nära relationer och uppmuntra att söka hjälp. Det finns hjälp att få för både personer som blivit utsatta för våld och gärningspersoner.
Tuo väkivalta päivänvaloon -kampanja rohkaisee hakemaan apua18.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Helsinki on käynnistänyt kampanjan, jonka tavoitteena on lisätä kaupunkilaisten tietoisuutta lähisuhdeväkivallasta ja kannustaa hakemaan apua. Apua on tarjolla sekä väkivallan kokijoille että tekijöille.
Oulunkylän tekojääkenttä avautuu entistä ehompana – avajaistapahtumassa tähtivieraita14.11.2025 10:10:00 EET | Tiedote
Oulunkylän kunnostettu tekojääkenttä avataan yleisöluisteluille sunnuntaina 16.11.2025 kello 8.00–12.00 ja 16.00–22.00.
En ny och bättre konstisbana öppnar i Åggelby, stjärnor gästar invigningen14.11.2025 10:05:00 EET | Pressmeddelande
Den nyrenoverade konstisbanan i Åggelby öppnar för allmänheten på söndag 17.11.2025 kl. 8.00–12.00 och 16.00–22.00.
Ponttonisilta Kaivopuiston edustalta Uunisaareen asennetaan 17.11.13.11.2025 09:20:14 EET | Tiedote
Merisataman rannassa Ehrenströmintien ja Pohjoisen Uunisaaren välinen kävelyponttonisilta asennetaan paikoilleen maanantaina 17. marraskuuta 2025. Ponttonisilta on ulkoilijoiden käytössä tiistaihin 14. huhtikuuta 2026 asti. Silta poistetaan jäätilanteen niin salliessa keskiviikkona 15.4.2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum