Uusi elokuva kuvattiin Tampereen kaupunkiseudulla – Hiedenrannan laituri, Pyhän Olavin kirkko ja Ilkon kurssikeskus kuvauspaikkoina.

Tampereen seudun maisemat tulevat pian taas tutuksi kansainväliselle yleisölle. Syksyllä kuvattu Svalta-elokuva kertoo perheen lomasta saarella, jonne on päätynyt myös karkuteillä oleva sarjamurhaaja.

Elokuvan kuvaamista Tampereen seudulla järvimaisemassa syksyllä 2023.
Elokuvan kuvaukset työllistivät Tampereen seudulla av-alan ammattilaisia. Linus Otsamo / Frankie Film & TV

Tuotantoyhtiöt XYZ Films (USA), Wayward Entertainment ja Resolute Films saivat päätökseen Nick Frostin (UK) ja Aisling Bean (Irlanti) tähdittämän Svalta-elokuvan kuvaukset.

Kuvauspaikkoja syksyn aikana olivat muun muassa Hiedanrannan Möljän laituri Lielahdessa, Pyhän Olavin kirkon maisemat Tyrväässä sekä Ilkon kurssikeskuksen alueella Kangasalla oleva Wanha huvila.

Onnistuneet kuvaukset vakuuttivat Tampereelle myös yhden uuden elokuva-alan yrityksen, Inland Film Companyn, joka perusti syksyllä Svaltan ansiosta sisaryhtiön Inland Film Company Tampereen. Yrittäjä ja Svalta-elokuvan Tampereen tuotantopalveluista vastaava Klaus Heydemann kertoo jo tarkastelevansa tytäryhtiölle kahta suurempaa ja yhtä keskikokoista tuotantoa.

- Tuotanto Tampereella oli meille palkitseva kokemus - me saimme hyvää ammattiväkeä töihin ja alueen alihankkijat pystyivät tarjoamaan meille tarvitsemamme palvelut. Majoitus, muonitus, työtilat, ajoneuvot ja elokuvauskalusto sekä erityispalvelut, kuten stunttyöt, kaikki olivat käden ulottuvilla ja käytettävissämme, puntaroi yrittäjä Klaus Heydemann.

- Tampere on tehnyt töitä noustakseen johtavaksi elokuvakaupungiksi Suomessa. Se näyttää onnistuneen.

Film Tampereen ohjelmajohtaja Fanny Heinonen iloitsee kasvaneiden tuotantojen jatkumosta.

-Svaltan kaltaiset suurtuotannot Tampereella vahvistavat kilpailuasemaamme uusien tuotantojen houkuttelussa ja kasvattavat alueen tekijöiden osaamista. Tämä oli jo toinen hieno ponnistus XYZ Filmsin kanssa, Heinonen kertoo.

Yhdysvaltalais-englantilaisen elokuvan jälkityöt ovat nyt käynnissä Isossa-Britanniassa.

Elokuvatuotannon Tampereen seudulle houkutteli Business Tampereen koordinoima ja Tampereen kaupungin myöntämä av-tuotantokannustin, Business Finlandin av-tuotantokannustin sekä erittäin myönteinen kokemus Suomesta ja Film Tampereesta XYZ Filmsin Dual-elokuvan kuvauksissa.

Elokuvan on käsikirjoittanut elokuvan pääroolin näyttelevä englantilainen monilahjakkuus Nick Frost, joka tunnetaan rooleistaan Edgar Wrightin ohjaamissa elokuvissa Shaun of the Dead, Hot Fuzz ja The World’s End. Frostin rinnalla toista pääosaa näyttelee irlantilainen näyttelijä, kirjoittaja ja stand-up-koomikko Aisling Bea. Bea tunnetaan muun muassa Netflixin Living With Yourself –sarjasta sekä brittiläisestä komediasarjasta This Way Up.

Kuvausten päättymisestä kirjoitti muun muassa Hollywoodin viihdemedia Deadline: Svalta:’ XYZ & Wayward Wrap Production On Horror Pic With Nick Frost And Aisling Bea

Tampereen kaupunkiseudun av-tuotantoihin haettavissa tuotantokannustinta ensi vuonna. https://businesstampere.com/fi/tampere-nostaa-av-tuotantokannustinta-ja-paivittaa-hakemuksien-valintaprosessin/

Elokuvan kuvaamista Tampereen seudulla järvimaisemassa syksyllä 2023.
Elokuvan kuvaukset työllistivät Tampereen seudulla av-alan ammattilaisia.