Varsinais-Suomen ELY-keskus

Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa eniten huonokuntoisia siltoja

Jaa

Varsinais-Suomen ja Satakunnan tieverkko on vanhaa, ja se heijastuu myös siltojen kuntoon. Koko maan huonokuntoisista silloista noin 20 % sijaitseekin Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa. Lisäksi tyydyttävässä kunnossa olevia siltoja on huomattava määrä. Suuri osa alueen silloista on rakennettu 1960–1970-luvuilla ja ne ovat peruskorjausiässä. Lisäksi rannikon ilmasto rapauttaa siltojen rakenteita keskimääräistä nopeammin. Määrärahojen niukkuuden takia korjaustoimenpiteitä joudutaan lykkäämään ja huonokuntoisten siltojen määrä kasvaa vuosittain. Tulevaisuudessa tarvitaankin huomattavasti enemmän rahoitusta siltojen korjaamiseen tai uusimiseen.

Liedossa Pahkan risteyssillan vauriot eivät näy tienkäyttäjille, mutta sillalla on kavennettu kaistoja betonin huonon kunnon vuoksi. Silta käytetään hallitusti loppuun ja uusitaan sen jälkeen.
Liedossa Pahkan risteyssillan vauriot eivät näy tienkäyttäjille, mutta sillalla on kavennettu kaistoja betonin huonon kunnon vuoksi. Silta käytetään hallitusti loppuun ja uusitaan sen jälkeen.

Tieverkolla on paljon korjausvelkaa. Mutta toisin kuin reikiintynyt päällyste, sillan huono kunto ei useinkaan näy tienkäyttäjälle. Huonokuntoisesta sillasta aiheutuu tienkäyttäjille haittaa vasta siinä vaiheessa, kun sillalle joudutaan asettamaan painorajoitus tai muita liikennerajoituksia. Lykätyistä korjauksista aiheutuu kuitenkin tienpitäjälle haittoja. Korjauskustannukset kasvavat, jos korjauksia ei tehdä ajoissa. Joskus ei enää kannata korjata siltaa, vaan käyttää se loppuun ja uusia sen jälkeen. Sillan oikea-aikainen peruskorjaus on yleensä kuitenkin edullisempaa kuin uusiminen kokonaan. Myös liikennehaitat ovat yleensä pienempiä peruskorjauksissa kuin sillan uusimisessa. 

Huonokuntoisten siltojen määrä kasvaa joka vuosi

Siltojen kunnon heikkeneminen on jatkunut jo vuosia ja huonokuntoisten siltojen määrä kasvaa joka vuosi. Huonokuntoisia siltoja on tällä hetkellä Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa n. 170 kpl. Vuosittain peruskorjataan tai uusitaan nykyrahoituksella n. 10–15 kpl siltoja. Huonokuntoisia siltoja tulee kuitenkin vuosittain lisää enemmän kuin niitä saadaan korjauksilla poistettua. Lisäksi tyydyttävässä kunnossa olevia siltoja on Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa on n. 940 kpl, yli puolet kaikista silloista. Myös niiden määrä on kasvussa. Yhteensä siltoja on alueella n. 1 800 kpl.

Huonokuntoisten siltojen ohella ongelmia aiheuttavat painorajoitetut sillat, jotka haittaavat etenkin raskaita kuljetuksia. Sillan kantavuus ja kunto eivät kuitenkaan korreloi keskenään läheskään kaikissa tapauksissa. Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa on paljon vanhoja 1900-luvun vaihteessa rakennettuja kiviholvisiltoja, joita ei ole alun alkaenkaan suunniteltu nykyisille massoille. Monet vanhat kiviholvisillat ovat painorajoitettuja, mutta muuten varsin hyväkuntoisia. Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa on tällä hetkellä 66 painorajoitettua siltaa. Se tarkoittaa kiertoreittejä ja lisää kustannuksia raskaan liikenteen kuljetuksille.

Muita huolenaiheita

Huonokuntoisten siltojen ohella huolena ovat loppuun käytettävien siltojen suuri määrä, niitä on Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa lähes 100 kpl. On monia eri syitä, miksi silta päätetään käyttää loppuun ja uusia peruskorjauksen sijasta. Sillan korjausta on jouduttu lykkäämään rahoituksen puutteessa, jolloin peruskorjaus ei ole enää kannattavaa. Joskus sillan rakenne on sellainen, ettei sitä kannata korjata tai korjaaminen on kalliimpaa kuin uusiminen. Joissain tapauksissa odotetaan tiehankkeen toteutusta ja huonokuntoinen silta uusitaan tiehankkeen yhteydessä. Haasteena on kuitenkin loppuun käytettävien siltojen suuri määrä. Huolestuttaa, että löytyyhän niiden uusimiseen tarvittava rahoitus ajoissa.  

Murheena ovat myös puusillat. Niitä on Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa yli 80 kpl ja suuri osa niistä on käyttöikänsä päässä. Puusilloille tulee iän myötä erilaisia lahovaurioita, jotka vaikuttavat niiden kuntoon ja kantavuuteen. Puusilloille voi tulla vaurioita lyhyessä ajassa yllättäen ja se aiheuttaa liikenteen rajoituksia. Lisäksi useissa uudehkoissa puusilloissa on lahottajasienen aiheuttamia vaurioita. Joissain tapauksissa se on vaatinut koko sillan päällysrakenteen uusimisen.

null
Salossa Haalin sillan puukantta korjattiin viimeksi keväällä, mutta se vaurioitui uudelleen yllättäen kesällä. Sillan uusiminen pyritään aloittamaan ensi vuonna ja siihen asti liikenne on rajoitettu yhdelle kaistalle.

Siltojen peruskorjaaminen tai uusiminen on kallista. Esimerkiksi puusillan uusiminen maksaa keskimäärin 0,5–1 M€. Suurempien siltojen kustannukset ovat moninkertaisia, esimerkiksi Pakurlan sillan uusiminen Paimiossa maksoi n. 9 M€. Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa on useita korjauskustannuksiltaan suuria siltakohteita odottamassa korjausrahoitusta. 

Rannikon ilmasto rapauttaa myös siltarakenteita keskimääräistä nopeammin. Leudot talvet, jatkuva jäätymisen ja sulamisen vaihtelu ja tiesuola ovat myrkkyä erityisesti siltojen betonirakenteille. Myös rannikon maaperäolosuhteet tekevät siltojen korjauksista kalliimpia.

Lisäksi raskaiden ajoneuvojen massat kuormittavat vanhoja siltoja, sillä niitä ei ole aikanaan suunniteltu nykyisille ajoneuvomassoille.

null
Päivästön risteyssillalla näkyy rannikon sääolosuhteiden vaikutukset betonirakenteisiin. Betonirakenteet ovat rapautuneet erityisesti sillan eteläpuolella, kun taas pohjoispuolella ne ovat selvästi paremmassa kunnossa.

Siltojen korjausvelkaa vähennettävä pitkäjänteisesti

Siltojen korjausvelkaan on suhtauduttava vakavasti. Peruskorjausten lykkääminen johtaa lisäkustannuksiin. Joskus voidaan joutua asettamaan äkillisesti liikenteen rajoituksia, jos sillan kunto heikkenee ennakoimattomasti. Hyvä esimerkki on Kirjalansalmen silta Paraisilla, jossa liikennettä on jouduttu rajoittamaan monin tavoin sillan käytön turvaamiseksi uuden sillan valmistumiseen saakka.

Korjausvelan vähentämisessä pitkäjänteisyys on tärkeää. Se mahdollistaa toiminnan optimaalisen suunnittelun ja toteutuksen sekä huomioi rajalliset tekijäresurssit.     

Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, siltainsinööri Ari Salo, p. 0400 510 391

Avainsanat

Tietoja julkaisijasta

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus

Sydvästra Finlands livskraftscentral stärker en hållbar tillväxt inom regional livskraft och ekonomi från och med början av 202619.6.2025 10:24:09 EEST | Pressmeddelande

I reformen av statens regionförvaltning inrättas 10 regionala livskraftscenter utifrån de nuvarande 15 NTM-centralerna. Riksdagen godkände regeringens proposition om en reform av statens regionförvaltning 18.6.2025. Utifrån NTM-centralerna i Satakunta och Egentliga Finland grundas Sydvästra Finlands livskraftscentral, som inleder sin verksamhet 1.1.2026. Det nya, riksomfattande tillstånds- och tillsynsverket samlar NTM-centralernas uppgifter i anslutning till tillstånd för och tillsyn över miljön samt regionförvaltningsverkens och Valviras uppgifter.

Lounais-Suomen elinvoimakeskus vahvistaa alueellisen elinvoiman ja talouden kestävää kasvua vuoden 2026 alusta lähtien19.6.2025 10:24:09 EEST | Tiedote

Valtion aluehallinnon uudistuksessa perustetaan 10 alueellista elinvoimakeskusta nykyisten 15 ELY-keskuksen pohjalta. Eduskunta hyväksyi aluehallintouudistusta koskevan hallituksen esityksen 18.6.2025. Satakunnan ja Varsinais-Suomen ELY-keskusten pohjalta perustetaan Lounais-Suomen elinvoimakeskus, joka aloittaa toimintansa 1.1.2026. ELY-keskusten ympäristön lupiin ja valvontaan liittyvät tehtävät kootaan uuteen valtakunnalliseen lupa- ja valvontavirastoon yhdessä aluehallintovirastojen ja Valviran tehtävien kanssa.

Gång- och cykelled börjar byggas längs Skärgårdsvägen i Nagu i Pargas17.6.2025 09:50:59 EEST | Pressmeddelande

NTM-centralen i Egentliga Finland börjar bygga en gång- och cykelled längs Skärgårdsvägen (lv 180) i Nagu i Pargas. Gång- och cykelleden byggs mellan Prostviks färjfäste och Parolabackens naturstig. Målet är att byggnadsarbetet inleds vecka 26 i slutet av juni och att byggandet slutförs före utgången av oktober 2025. Gång- och cykelleden kommer avsevärt att förbättra trafiksäkerheten och smidigheten i trafiken på Skärgårdsvägen och Skärgårdens ringvägar.

Nauvossa Paraisilla ryhdytään rakentamaan jalankulku- ja pyöräilyväylää Saaristotien varteen17.6.2025 09:50:59 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa Paraisilla Nauvossa jalankulku- ja pyöräilyväylän rakentamisen Saaristotien (mt 180) varteen. Jalankulku- ja pyöräilyväylä rakennetaan välille Prostvikin lauttaranta – Parolabackenin luontopolku. Rakennustyöt on tarkoitus aloittaa kesäkuun lopussa viikolla 26 ja rakentaminen valmistuu lokakuun 2025 loppuun mennessä. Rakennettava väylä parantaa merkittävästi Saaristotien ja Saariston rengasteiden liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye