Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa eniten huonokuntoisia siltoja
Varsinais-Suomen ja Satakunnan tieverkko on vanhaa, ja se heijastuu myös siltojen kuntoon. Koko maan huonokuntoisista silloista noin 20 % sijaitseekin Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa. Lisäksi tyydyttävässä kunnossa olevia siltoja on huomattava määrä. Suuri osa alueen silloista on rakennettu 1960–1970-luvuilla ja ne ovat peruskorjausiässä. Lisäksi rannikon ilmasto rapauttaa siltojen rakenteita keskimääräistä nopeammin. Määrärahojen niukkuuden takia korjaustoimenpiteitä joudutaan lykkäämään ja huonokuntoisten siltojen määrä kasvaa vuosittain. Tulevaisuudessa tarvitaankin huomattavasti enemmän rahoitusta siltojen korjaamiseen tai uusimiseen.

Tieverkolla on paljon korjausvelkaa. Mutta toisin kuin reikiintynyt päällyste, sillan huono kunto ei useinkaan näy tienkäyttäjälle. Huonokuntoisesta sillasta aiheutuu tienkäyttäjille haittaa vasta siinä vaiheessa, kun sillalle joudutaan asettamaan painorajoitus tai muita liikennerajoituksia. Lykätyistä korjauksista aiheutuu kuitenkin tienpitäjälle haittoja. Korjauskustannukset kasvavat, jos korjauksia ei tehdä ajoissa. Joskus ei enää kannata korjata siltaa, vaan käyttää se loppuun ja uusia sen jälkeen. Sillan oikea-aikainen peruskorjaus on yleensä kuitenkin edullisempaa kuin uusiminen kokonaan. Myös liikennehaitat ovat yleensä pienempiä peruskorjauksissa kuin sillan uusimisessa.
Huonokuntoisten siltojen määrä kasvaa joka vuosi
Siltojen kunnon heikkeneminen on jatkunut jo vuosia ja huonokuntoisten siltojen määrä kasvaa joka vuosi. Huonokuntoisia siltoja on tällä hetkellä Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa n. 170 kpl. Vuosittain peruskorjataan tai uusitaan nykyrahoituksella n. 10–15 kpl siltoja. Huonokuntoisia siltoja tulee kuitenkin vuosittain lisää enemmän kuin niitä saadaan korjauksilla poistettua. Lisäksi tyydyttävässä kunnossa olevia siltoja on Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa on n. 940 kpl, yli puolet kaikista silloista. Myös niiden määrä on kasvussa. Yhteensä siltoja on alueella n. 1 800 kpl.
Huonokuntoisten siltojen ohella ongelmia aiheuttavat painorajoitetut sillat, jotka haittaavat etenkin raskaita kuljetuksia. Sillan kantavuus ja kunto eivät kuitenkaan korreloi keskenään läheskään kaikissa tapauksissa. Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa on paljon vanhoja 1900-luvun vaihteessa rakennettuja kiviholvisiltoja, joita ei ole alun alkaenkaan suunniteltu nykyisille massoille. Monet vanhat kiviholvisillat ovat painorajoitettuja, mutta muuten varsin hyväkuntoisia. Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa on tällä hetkellä 66 painorajoitettua siltaa. Se tarkoittaa kiertoreittejä ja lisää kustannuksia raskaan liikenteen kuljetuksille.
Muita huolenaiheita
Huonokuntoisten siltojen ohella huolena ovat loppuun käytettävien siltojen suuri määrä, niitä on Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa lähes 100 kpl. On monia eri syitä, miksi silta päätetään käyttää loppuun ja uusia peruskorjauksen sijasta. Sillan korjausta on jouduttu lykkäämään rahoituksen puutteessa, jolloin peruskorjaus ei ole enää kannattavaa. Joskus sillan rakenne on sellainen, ettei sitä kannata korjata tai korjaaminen on kalliimpaa kuin uusiminen. Joissain tapauksissa odotetaan tiehankkeen toteutusta ja huonokuntoinen silta uusitaan tiehankkeen yhteydessä. Haasteena on kuitenkin loppuun käytettävien siltojen suuri määrä. Huolestuttaa, että löytyyhän niiden uusimiseen tarvittava rahoitus ajoissa.
Murheena ovat myös puusillat. Niitä on Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa yli 80 kpl ja suuri osa niistä on käyttöikänsä päässä. Puusilloille tulee iän myötä erilaisia lahovaurioita, jotka vaikuttavat niiden kuntoon ja kantavuuteen. Puusilloille voi tulla vaurioita lyhyessä ajassa yllättäen ja se aiheuttaa liikenteen rajoituksia. Lisäksi useissa uudehkoissa puusilloissa on lahottajasienen aiheuttamia vaurioita. Joissain tapauksissa se on vaatinut koko sillan päällysrakenteen uusimisen.

Siltojen peruskorjaaminen tai uusiminen on kallista. Esimerkiksi puusillan uusiminen maksaa keskimäärin 0,5–1 M€. Suurempien siltojen kustannukset ovat moninkertaisia, esimerkiksi Pakurlan sillan uusiminen Paimiossa maksoi n. 9 M€. Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa on useita korjauskustannuksiltaan suuria siltakohteita odottamassa korjausrahoitusta.
Rannikon ilmasto rapauttaa myös siltarakenteita keskimääräistä nopeammin. Leudot talvet, jatkuva jäätymisen ja sulamisen vaihtelu ja tiesuola ovat myrkkyä erityisesti siltojen betonirakenteille. Myös rannikon maaperäolosuhteet tekevät siltojen korjauksista kalliimpia.
Lisäksi raskaiden ajoneuvojen massat kuormittavat vanhoja siltoja, sillä niitä ei ole aikanaan suunniteltu nykyisille ajoneuvomassoille.

Siltojen korjausvelkaa vähennettävä pitkäjänteisesti
Siltojen korjausvelkaan on suhtauduttava vakavasti. Peruskorjausten lykkääminen johtaa lisäkustannuksiin. Joskus voidaan joutua asettamaan äkillisesti liikenteen rajoituksia, jos sillan kunto heikkenee ennakoimattomasti. Hyvä esimerkki on Kirjalansalmen silta Paraisilla, jossa liikennettä on jouduttu rajoittamaan monin tavoin sillan käytön turvaamiseksi uuden sillan valmistumiseen saakka.
Korjausvelan vähentämisessä pitkäjänteisyys on tärkeää. Se mahdollistaa toiminnan optimaalisen suunnittelun ja toteutuksen sekä huomioi rajalliset tekijäresurssit.
Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, siltainsinööri Ari Salo, p. 0400 510 391
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Kalannin Vahterus Oy sai kiitosta kulttuuriympäristön vaalimisesta26.8.2025 13:54:22 EEST | Tiedote
Järjestyksessään viides Varsinais-Suomen kulttuuriympäristöteko -palkinto luovutettiin 26.8.2025 Vahterus Oy:lle Uudenkaupungin Kalannissa.
I Egentliga Finland närmar sig långtidsarbetslösheten de högsta siffrorna genom historien26.8.2025 08:00:00 EEST | Pressmeddelande
I slutet av juli fanns det över 10 000 långtidsarbetslösa i Egentliga Finland, vilket innebär en ökning på 43 procent jämfört med året innan. Ökningen är snabbare än i övriga delar av Finland, och enligt arbets- och näringsministeriets prognos kommer trenden att fortsätta fram till år 2026. Långtidsarbetslösheten har drabbat särskilt hårt områdena kring Loimaa, Salo och Åbo, och situationen närmar sig redan rekordnivåer. Samtidigt är antalet lediga arbetsplatser mycket lågt, vilket ytterligare försvårar möjligheterna till sysselsättning.
Varsinais-Suomen pitkäaikaistyöttömyys lähentelee mittaushistorian huippua26.8.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Heinäkuun lopussa Varsinais-Suomessa oli yli 10 000 pitkäaikaistyötöntä, mikä merkitsee 43 prosentin kasvua vuoden takaiseen verrattuna. Kasvu on nopeampaa kuin muualla Suomessa, ja työ- ja elinkeinoministeriön ennusteen mukaan suunta jatkuu vuoteen 2026 asti. Pitkäaikaistyöttömyys on iskenyt erityisen voimakkaasti Loimaan, Salon ja Turun seutuihin, ja tilanne lähentelee jo mittaushistorian huippua. Samalla avoimien työpaikkojen määrä on todella alhainen, mikä vaikeuttaa työllistymistä entisestään.
Flyghavre, hönshirs, kavelhirs och andra främmande arter hotar matproduktionen21.8.2025 10:10:30 EEST | Pressmeddelande
I Finland har man redan länge övervakat och bekämpat flyghavre. Hönshirs och kavelhirs började bli vanligare 2021. Främmande arter utgör en stor risk för matproduktionen och risken bör tas på allvar. Det finns dock mycket att göra. I Loimaa har man genomfört exceptionellt många entreprenader inom övervakningen av flyghavre.
Hukkakaura, rikkakananhirssi, viherpantaheinä ja muut vieraslajit uhkaavat ruuantuotantoa21.8.2025 10:10:30 EEST | Tiedote
Hukkakauraa on valvottu ja torjuttu Suomessa jo pitkään. Rikkakananhirssi ja viherpantaheinä alkoivat yleistyä vuonna 2021. Vieraslajit ovat ruuantuotannolle valtava riski, joka on syytä ottaa vakavasti. Paljon on kuitenkin tehtävissä. Loimaalla on urakoitu hukkakauravalvonnassa poikkeuksellisen paljon.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme