Valkea 2023 – Valon ja taiteen juhla saapuu Särkänniemeen 15.–17.12.

Särkänniemen massiivinen tapahtumauutuus Valkea 2023 – Valon ja taiteen juhla tuo 15.–17.12.2023 keskelle pimeintä vuodenaikaa huikeita valoteoksia. Kansainvälisesti merkittävä visuaalisen taiteen tapahtuma on tuotettu yhteistyössä taiteilija Kari Kolan ja muiden huippunimien kanssa.

Samuli Hallan StigAir-teos on osa Valkea 2023 -tapahtumaa.

Joulukuun puolivälissä Särkänniemessä järjestetään uutuustapahtuma Valkea 2023 – Valon ja taiteen juhla, joka saapuu tuomaan valoa, iloa ja elämyksiä vuoden pimeimpään aikaan. Taianomaiset visuaalisen taiteen teokset massiivisine valopylväineen herättävät huomiota kauempanakin, ja huvipuistoalueelle tuotuna tapahtuma tarjoaa taidetta kaikille aisteille.

Taiteilija Kari Kola toimii projektissa taiteellisena johtajana, ja hän on suunnitellut Särkänniemen huvipuiston alueelle Suomessa ennennäkemättömän valokokonaisuuden.

“Huvipuisto tarjoaa mahdollisuuden tapahtumalle, jollaista ei pystyisi kaupunkitilaan edes tekemään. Koko alueesta rakennetaan yksi suuri visuaalinen kokonaisuus, jossa on paljon nähtävää ja koettavaa. Huvipuiston mittasuhteet, infrastruktuuri ja uniikit rakenteet toimivat erittäin hyvänä pohjana tällaiselle kokonaisuudelle”, kertoo taiteilija Kari Kola.

Valoa, taidetta ja esiintyjiä

Särkänniemen kehitysjohtaja Ville Aarresuo odottaa uutuustapahtumaa innoissaan.
”Valkea on jotain aivan uutta ja uniikkia, tällaista ei ole tehty Suomessa koskaan ennen. Yleensä pimeällä kaudella puhutaan huvipuiston valaisemisesta, nyt valolla ja muilla elementeillä luodaan kokonainen surrealistinen satumaailma”, Aarresuo kuvailee.

Valkean 2023 liput ovat tulleet myyntiin, ja ensimmäistä kertaa tarjolla on myös perhelippu, jonka hinta kahdelle aikuiselle ja korkeintaan kolmelle lapselle on verkkokaupasta 40 euroa ja paikan päältä ostettuna 45 euroa. Tapahtumaan pääsee myös Särkänniemen Kausikortilla 2024.

Huvilaitteet eivät ole avoinna tapahtumassa, vaan huvipuistoalueen elämykset luodaan valon, taiteen, musiikin ja esiintyjien avulla. Valkean tapahtumapäivinä Särkänniemessä vietetään myös Koiramäen joulua.

Mukana Valkean taiteilijakollektiivissa ovat Kari Kola, Jouni Väänänen, Antti Kulmala, Samuli Halla, Rami Saarikorpi, Aleksandra Stratomitovic, Michel Suk, Kari Alonen, Tommi Aunola, Tuomo Lehikoinen, Katja Kouvolainen, Ochoresotto, TipTop Walkers ja Ritva Muikku

Valkea 2023 – Valon ja taiteen juhla 15.–17.12.2023 klo 15–22

• Valkea-lippu ennakkoon 18 €, paikan päältä 20 €
  • Valkea-lippu 3–15-vuotiaille lapsille 8 €, paikan päältä 10 €
  • Valkea-perhelippu kahdelle aikuiselle ja korkeintaan kolmelle 3–15-vuotiaalle ennakkoon 40 €, paikan päältä 45 €
  • Tapahtumaan pääsee myös Särkänniemen Kausikortilla 2024.
  • Alle 3-vuotiaat ilmaiseksi.

Tapahtumassa on myös esiintyjiä.
Jouni Väänänen on yksi Valkea 2023 -tapahtuman taiteilijoista.
Tommi Aunolan medusat on sijoitettu huvipuistoalueelle.
Ritva Muikku on yksi tapahtuman taiteilijoista.