Loska innostaa tutkijoita: itseajava auto voi tunnistaa pian tien liukkaat kohdat
Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskus FGI:n itseohjautuva auto kulkee liikenteessä ja kerää tulevalla talvikaudella tietoa haastavista liikenneolosuhteista. Sen avulla tutkijat kouluttavat tekoälyä tunnistamaan esimerkiksi ajoradalla edessä olevat liukkaat kohdat ja muut ajoa hankaloittavat tekijät, jotta autonomiset autot voivat kulkea tulevaisuudessa talvisissakin sääolosuhteissa.

Tähän asti useimmat automatisoidut ajoneuvot on ensisijaisesti opetettu ja testattu sääolosuhteissa, joissa näkyvyys ja olosuhteet ovat hyvät. Autonomisten autojen on kuitenkin pärjättävä luotettavasti ja tarkasti joka säällä, ennen kuin ne voidaan ottaa käyttöön laajemmin.
Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskus FGI:n tutkijat ovat tarttuneet haasteeseen kansainvälisen konsortion muodostamassa Roadview-projektissa, jossa edistetään autonomisten autojen kulkua haastavissa sääolosuhteissa.
Tutkijoiden apuna on tutkimuskäyttöön Paikkatietokeskuksessa kehitetty robottiauto. Projektissa tutkijat kehittävät autonomisille ajoneuvoille konenäköä, joka pystyy tunnistamaan ympäröivää ympäristöä ja liikennettä sekä toimimaan niiden mukaisesti. Näin auton ohjaus ja nopeus mukautuisi tien pinnan liukkauden mukaan.
- Paikkatietokeskuksella on vuosien kokemus autonomisen autoilun kehittämisestä. Meillä on taitavien tutkijoiden tiimi ja itseohjautuva tutkimusauto käytettävissämme. Lisäksi meillä riittää talvella huonoja ajokelejä, joten sekin on eduksi tutkimukselle, toteaa tutkija Heikki Hyyti Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskuksesta.
- Olemme erittäin innoissamme projektista. Teemme yhteistyötä Euroopan johtavien autonomisen autoilun toimijoiden kanssa ja edistämme yhdessä alan tutkimusta ja tuotekehitystä.
Erikoisauto täynnä teknologiaa
Itseohjautuva tutkimusauto on kehitetty Paikkatietokeskuksessa. Se on varustettu useilla värikameroilla ja 3D-laserkeilaimilla. Autossa on myös kolme tutkaa, GNSS-satelliittipaikannusjärjestelmä, lämpökameroita ja optinen liukkaussensori.
- Näillä sensoreilla saadaan kerättyä dataa, joka kertoo erilaisten sää- ja ajo-olosuhteiden vaikutuksesta tiehen ja esimerkiksi, miten ympäristön näkyvät ominaisuudet vaikuttavat tienpinnan liukkauteen, kertoo tutkija Julius Pesonen Paikkatietokeskuksesta.
Liukkauden tunnistus perustuu konenäkömalliin. Se tuottaa kamerakuvasta suoraan liukkausarvioita, jotka perustuvat vesi-, lumi- ja jääkerrosten paksuuksiin.
Kun musta jää ja loska valtaa tiet, Paikkatietokeskuksen erikoisauto pääsee tositoimiin keräämään tärkeää tietoa tulevaisuuden automaattista liikennettä varten.
Lisätiedot
Tutkija Heikki Hyyti +358 4 0771 8099, etunimi.sukunimi@maanmittauslaitos.fi
Tutkija Julius Pesonen +358 50 375 0352, etunimi.sukunimi@maanmittauslaitos.fi
Tutkija Jyri Maanpää +358 50 412 1537, etunimi.sukunimi@maanmittauslaitos.fi
Itseohjautuva tutkimusauto videolla: https://www.youtube.com/watch?v=Hr3K3Jkyyj4
Diplomityö tien liukkauden tunnistuksesta: http://urn.fi/URN:NBN:fi:aalto-202310156442
Euroopan Unionin rahoittama (Rahoituspäätös no 101069576). Esitetyt näkemykset ja mielipiteet ovat ainoastaan tämän tekstin laatijoiden näkemyksiä eivätkä välttämättä vastaa Euroopan unionin tai Euroopan ilmasto-, infrastruktuuri- ja ympäristöasioiden toimeenpanoviraston (CINEA) kantaa. Euroopan unioni ja CINEA eivät ole vastuussa niistä.

Kuvat
Teemme maanmittaustoimituksia, ylläpidämme kiinteistöjen ja osakehuoneistojen tietoja, huolehdimme omistusoikeuksien rekisteröinneistä ja kiinnityksistä, tuotamme kartta-aineistoja sekä teemme paikkatietoalan tutkimusta.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Maanmittauslaitos
Nationella program för flygfotografering och laserskanning får fortsättning – exaktare tredimensionell information om Finland än tidigare3.7.2025 15:41:14 EEST | Pressmeddelande
Nya nationella program för flygfotografering och laserskanning inleds 2026, och samtidigt ökar laserskanningarnas exakthet avsevärt. Det nuvarande programmet avslutas under pågående sommar.
Kansalliset ilmakuvaus- ja laserkeilausohjelmat saavat jatkoa – luvassa entistä tarkempaa kolmiulotteista tietoa Suomesta3.7.2025 09:40:52 EEST | Tiedote
Uudet kansalliset ilmakuvaus- ja laserkeilausohjelmat käynnistyvät vuonna 2026, ja samalla laserkeilausten tarkkuus kasvaa merkittävästi. Nykyinen ohjelma päättyy kuluvana kesänä.
Rikastuta retkeilykokemustasi paikkatiedon avulla2.7.2025 07:16:38 EEST | Tiedote
Moni hyödyntää nykyään retkien suunnittelussa paikkatietopalveluja. Maanmittauslaitoksen Paikkatietoikkunasta saat paljon ideoita ja apua sekä retkeilyreittien suunnitteluun että mielenkiintoisten kohteiden löytämiseen.
Yhteismetsien laajeneminen jatkuu – kasvuhaluiseen yhteismetsään liittyminen on kannattava vaihtoehto metsänomistajalle26.6.2025 08:50:10 EEST | Tiedote
Oman yhteismetsän perustaminen kannattaa vasta, kun pinta-alaa on niin runsaasti, että metsästä saa hakkuutuloja joka vuosi. Maanmittauslaitoksen tiedot osoittavat, että yhteismetsien pinta-alat ovat kasvussa.
Kesän juttuaiheita Maanmittauslaitoksesta25.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Maanmittauslaitoksessa tapahtuu paljon myös kesällä. Suomalaisia kiinnostavat etenkin mökkeilyyn ja mökin omistamiseen liittyvät kysymykset. Kesään ajoittuvat myös maastossa ja luonnossa tehtävät työt ja kenttätutkimukset. Kokosimme alle kiinnostavimmat kesätärpit medialle Maanmittauslaitoksen toiminnasta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme