Ilmarisen suhdanneindeksi: Työntekijämäärän väheneminen kiihtyy

Työntekijämäärä laski lokakuussa Ilmarisen suhdanneindeksiin kuuluvissa yrityksissä kaksi prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Seuratuista toimialoista jyrkimmin laskivat henkilöstövuokraus ja rakentaminen. Alueellisesti tarkasteltuna työntekijämäärä laski jälleen joka alueella. Jyrkintä lasku oli Pohjois- ja Itä-Suomessa.

Kuva: Sami Kelhä, Ilmarinen

Ilmarisen suhdanneindeksi kertoo ajantasaista tietoa Suomen talouden kehityksestä. Se kuvaa muutosta yhteensä yli 60 000 yrityksen ja noin 500 000 työntekijän joukossa.

Työntekijämäärä laski lokakuussa -2,0 prosenttia (syyskuu -1,4) verrattuna vuoden takaiseen ajankohtaan. Ilmarisen seuraamista toimialoista ainoastaan viestintä- ja tietotekniikka (+1,5 %) oli nousussa.

– Ilmarisen suhdanneindeksin laskuvauhti kiihtyi lokakuussa. Laskua on nyt tullut joka kuukausi kesäkuusta alkaen. Suomen talous on lievässä taantumassa ja tämä näkyy myös suhdanneindeksin työtekijämäärissä. Taloutta rasittavat muun muassa inflaatio ja korkotason kohoaminen sekä viennin hyytyminen. Kuitenkin työttömyys näyttää kasvavan varsin maltillisesti. Osassa toimialoista vallitsee työvoimapula, joten työntekijöiden vähentämistä koitetaan välttää, koska heitä voi olla hankalaa palkata uudelleen. Taantumasta ennustetaan vielä suhteellisen lyhyttä ja lievää, sanoo Ilmarisen tutkija Jouni Vatanen.

Suhdanneindeksin toimialoista laskussa olivat henkilöstövuokraus (-12,5 %), rakentaminen (-7,8 %), majoitus- ja ravitsemusala (-4,8 %), kuljetus (-2,5 %), kauppa (-1,6 %) ja teollisuus (-0,1 %).

– Kustannusten nousu sekä kysynnän hiipuminen ovat kurittaneet rakennusalan yrityksiä jo pitkään, eikä vielä ole valoa näkyvissä. Henkilöstövuokraus toimialana puolestaan kytkeytyy vahvasti rakennusalaan sekä myös laskevaan majoitus- ja ravitsemusalaan, kommentoi Jouni Vatanen.

Työntekijämäärä laski jälleen koko Suomessa

Alueellinen tarkasteltuna työntekijämäärien kehitys oli lokakuussa syyskuun lailla negatiivista koko Suomessa: eniten laskua tuli Pohjois-Suomessa (-3,3 %) ja vähiten Länsi-Suomessa (-1,3 %).

Lokakuun työntekijämäärien kehitys alueittain:

• Etelä-Suomi (-1,4 %): Seuratuista toimialoista kasvua oli viestintä- ja tietotekniikassa (+1,5 %) ja teollisuudessa (+1,0 %). Laskussa olivat henkilöstövuokraus (-13,1 %), rakentaminen (-7,6 %), majoitus- ja ravitsemusala (-5,0 %), kuljetus (-3,0 %) ja kauppa (-1,4 %).
  • Länsi-Suomi (-1,3 %): Kasvua oli viestintä- ja tietotekniikassa (+4,9 %) ja teollisuudessa (+0,8 %). Laskussa olivat henkilöstövuokraus (-7,6 %), rakentaminen (-6,3 %), kauppa (-2,6 %), majoitus- ja ravitsemusala (-2,5 %) ja kuljetus (-0,9 %).
  • Itä-Suomi (-3,0 %): Kasvua oli vain viestintä- ja tietotekniikassa (+2,9 %). Laskussa olivat henkilöstövuokraus (-25,6 %), majoitus- ja ravitsemusala (-6,6 %), rakentaminen (-5,4 %), kuljetus (-2,7 %), teollisuus (-2,6 %) ja kauppa (-1,4 %).
  • Pohjois-Suomi (-3,3 %): Seuratuista toimialoista kaikki olivat laskussa: henkilöstövuokraus (-12,3 %), rakentaminen (-11,2 %), viestintä- ja tietotekniikka (-9,9 %), teollisuus (-7,1 %), majoitus- ja ravitsemusala (-6,8 %), kuljetus (-2,8 %) ja kauppa (-2,0 %).

Suhdanneindeksiä on julkaistu vuodesta 2013 lähtien. Suhdanneindeksin seurantaryhmä koostuu yli 60 000:sta eri toimialoilla toimivasta Ilmarisen asiakasyrityksestä, jotka ilmoittavat palkkatietonsa tulorekisteriin. Suhdanneindeksi kuvaa yritysten työntekijämäärän muutosta edellisvuoteen verrattuna. Indeksissä on huomioitu koko tarkastelujakson ajan Ilmarisen asiakkaina olleet yritykset, joten tulevat tai lähtevät asiakasyritykset eivät vaikuta indeksin kehitykseen.

Tutustu tarkemmin

Suhdanneindeksin kuvaliite (pdf)
Suhdanneindeksi

Jouni Vatanen, tutkija, p. 050 5712 309, jouni.vatanen@ilmarinen.fi
Sami Kelhä, viestintäpäällikkö, p. 050 587 8464, sami.kelha@ilmarinen.fi

Ilmarinen’s Financial Statements 2023: Return on investments was 5.8 per cent and cost-effectiveness improved further15.2.2024 13:09:50 EET | Tiedote

Ilmarinen’s return on investments was 5.8 per cent and cost-effectiveness improved further, as premiums written grew 4 per cent and operating expenses financed using loading income fell 5 per cent. Our customers benefit directly from the improvement in our efficiency: we lowered the administrative cost component included in Ilmarinen’s earnings-related pension insurance contribution by 20 per cent as of the start of 2024.

Ilmarinens bokslut 2023: Placeringsintäkterna var 5,8 procent och kostnadseffektiviteten förbättrades ytterligare15.2.2024 13:06:54 EET | Tiedote

Ilmarinens placeringsintäkter uppgick till 5,8 procent och kostnadseffektiviteten förbättrades ytterligare då premieinkomsten ökade med 4 procent och omkostnaderna sjönk med 5 procent. Våra kunder gynnas direkt av vår förbättrade effektivitet: i Ilmarinen sänktes arbetspensionsförsäkringsavgiftens omkostnadsdel med 20 procent vid ingången av 2024.