SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Merkittävä muutos S-ryhmän omissa merkeissä: uutuutena ruokakaupan hyllylle laadukas Coop, Rainbow lopetetaan

Jaa

Asiakkaiden kiinnostus ruokakaupan oma merkki -tuotteita kohtaan on kasvussa ja S-ryhmässä niitä kehitetäänkin jatkuvasti. Nyt tapahtuu poikkeuksellisen iso muutos: kaupparyhmän vanhin ja laajin oma merkki, Rainbow, lopetetaan. Sen tilalle S-ryhmä tuo erinomaisesta laatu-hinta-suhteestaan muissa Pohjoismaissa jo tunnetun Coop-tuotesarjan, jonka tuotteita hankitaan pohjoismaisena yhteistyönä.

S-ryhmä tuo erinomaisesta laatu-hinta-suhteestaan muissa Pohjoismaissa jo tunnetun Coop-tuotesarjan, jonka tuotteita hankitaan pohjoismaisena yhteistyönä.
S-ryhmä tuo erinomaisesta laatu-hinta-suhteestaan muissa Pohjoismaissa jo tunnetun Coop-tuotesarjan, jonka tuotteita hankitaan pohjoismaisena yhteistyönä. Kuvaaja: Anton Sucksdorff

Vuonna 1967 kaupan hyllyille tullut Rainbow rusinat oli sarjan ensimmäinen tuote ja sitä seuraavien vuosikymmenten aikana Rainbow’sta on kehittynyt S-ryhmän omien merkkien laajin, yli 1500 tuotteen sarja.

Lanseerattava Coop on muissa Pohjoismaissa suosittu, laatu-hinta-suhteeltaan mainio tuotesarja. Suurelle osalle tutuista Rainbow-tuotteista löytyykin vastaavat tuotteet Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa Coop-merkkisinä.

– Muutos on historiallinen eikä vähiten siksi, että Rainbow-tuotteilla on monen asiakkaan arjessa iso merkitys. Oman lempituotteen katoamisesta ei kuitenkaan tarvitse olla huolissaan, sillä tuomme valikoimiin vastaavat tuotteet Coop-tuotteina, kertoo S-ryhmän omista merkeistä vastaava johtaja Nina Paavilainen.

– Pohjoismaiseen, yhteiseen ja uudistuneeseen Coop-brändiin siirtyminen Suomessa näkyy asiakkaille tulevaisuudessa entistäkin edullisimpina hintoina sekä laajempana valikoimana: meillä on nyt yhä ketterämmät mahdollisuudet kasvattaa tuotesarjaa myös uudenlaisilla tuotteilla. Coop-tuotteissa haetaan entistäkin laadukkaampaa reseptiikkaa ja laatu-hintasuhdetta, Paavilainen kuvaa.

Coop-merkin tuotteita löytyy jo nyt S-ryhmän myymälöistä ja lisää tuodaan myyntiin asteittain sitä mukaa, kun Rainbow-tuotteita myydään loppuun.

Coop täydentää S-ryhmän omien merkkien kokonaisuutta

Omien merkkien ja oman tuonnin osuus on noin viidesosa S-ryhmän kokonaismyynnistä ja osuus on pysynyt melko samana vuosia. Keväästä 2022 lähtien asiakkaiden kiinnostus edullisempia merkkejä, kuten omia merkkejä, kohtaan on kasvanut tasaisesti ja viimeisen vuoden aikana omien merkkien myynnin osuudessa on nähty yli yhden prosenttiyksikön kasvu.

Suosituimpia S-ryhmän päivittäistavarakaupan omia merkkejä ovat Rainbow’n rinnalla olleet Hyvää Suomesta tai Sirkkalehti-merkkien kriteerit täyttävä Kotimaista-tuotesarja ja aina edullinen Xtra. Muita omia merkkejä ovat vastuullisuussertifioituihin ja luomutuotteisiin keskittynyt Änglamark, astetta parempaa arkeen ja juhlaan tarjoava Herkku sekä S-ryhmän ravintoloista tutut brändit Amarillo ja Rosso.

– Uskomme suomalaisten ottavan myös nyt lanseerattavan Coopin uudeksi suosikikseen. Omien merkkien kokonaisuudessamme makuja maailmalta ja myös kotimaasta tuova Coop tulee olemaan selvästi laajin tuotesarja, Paavilainen toteaa.

– Coop-tuotesarja on mahdollisuus myös kotimaiselle elintarviketeollisuudelle. Coop-tuote voi hyvin olla myös suomalainen tuote ja sillä on mahdollisuus kasvaa muissakin Pohjoismaissa myytäväksi tuotteeksi, Paavilainen painottaa.

Hinta, helppous ja yksilöllisyys näkyvät ruokaostoksilla

Kuten kaupan omien merkkien suosion kasvusta nähdään, on hinta tällä hetkellä merkittävin kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttava trendi. Muita valtatrendejä ovat helppous ja yksilöllisyys.

Suomalaisten ruokaostoissa aiemmin nousussa ollut hyvinvointiajattelu ja osin myös kasvisruokavalion suosiminen ovat vähentyneet. Samalla kasvavat yksilölliset erot: osalle esimerkiksi hyvinvointi tai vastuullisuus ovat määrääviä tekijöitä ruokaostoksilla. Kun katsotaan kokonaiskuvaa, ovat tänä vuonna suomalaiset palanneet perinteisen ja helpon arkiruoan äärelle. Sekaruokavalioon kuuluvat kuitenkin olennaisena osana kasvikset, joiden viime vuonna nähty voimakas väheneminen ostoskoreissa saatiin käännettyä.

Tiedote ruokatrendeistä ja siitä, miten ne näkyvät ostoskoreissa löytyy täältä: Hinta, helppous ja yksilöllisyys näkyvät ruokaostoksilla – sekaruokavalio on palannut lautasille - S-ryhmä (s-ryhma.fi)

Yhteyshenkilöt

Nina Paavilainen, S-ryhmän omista merkeistä vastaava johtaja, p. 010 768 0615, nina.paavilainen@sok.fi

Sampo Päällysaho, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja, p. 010 768 0665, sampo.paallysaho@sok.fi


Kuvia median käyttöön: https://dam.s-cloud.fi/?w=RuBIqo_C1k

Yhteishyvän sisällöt: https://www.yhteishyva.fi/coop

SOK viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​

Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta. ​

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän ruokakaupoissa kiinnitetään huomiota muovikassien kulutukseen: kestokassin hinta alas, muovikassin hinta ylös5.5.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän ruokakaupoissa tehdään toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Tästä päivästä alkaen kaikissa marketkaupan ketjuissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) tarkistetaan eri kassivaihtoehtojen hintoja ja esillepanoja niin, että muovikassien hintaa nostetaan, kestokassin hintaa lasketaan ja paperikassi säilyy kassalta jo löytyneistä kassivaihtoehdoista edullisimpana. Kassoille sijoitetaan tarjolle myös edullisia ja muovimäärältään ohuempia jätekassirullia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye