Merkittävä muutos S-ryhmän omissa merkeissä: uutuutena ruokakaupan hyllylle laadukas Coop, Rainbow lopetetaan
Asiakkaiden kiinnostus ruokakaupan oma merkki -tuotteita kohtaan on kasvussa ja S-ryhmässä niitä kehitetäänkin jatkuvasti. Nyt tapahtuu poikkeuksellisen iso muutos: kaupparyhmän vanhin ja laajin oma merkki, Rainbow, lopetetaan. Sen tilalle S-ryhmä tuo erinomaisesta laatu-hinta-suhteestaan muissa Pohjoismaissa jo tunnetun Coop-tuotesarjan, jonka tuotteita hankitaan pohjoismaisena yhteistyönä.

Vuonna 1967 kaupan hyllyille tullut Rainbow rusinat oli sarjan ensimmäinen tuote ja sitä seuraavien vuosikymmenten aikana Rainbow’sta on kehittynyt S-ryhmän omien merkkien laajin, yli 1500 tuotteen sarja.
Lanseerattava Coop on muissa Pohjoismaissa suosittu, laatu-hinta-suhteeltaan mainio tuotesarja. Suurelle osalle tutuista Rainbow-tuotteista löytyykin vastaavat tuotteet Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa Coop-merkkisinä.
– Muutos on historiallinen eikä vähiten siksi, että Rainbow-tuotteilla on monen asiakkaan arjessa iso merkitys. Oman lempituotteen katoamisesta ei kuitenkaan tarvitse olla huolissaan, sillä tuomme valikoimiin vastaavat tuotteet Coop-tuotteina, kertoo S-ryhmän omista merkeistä vastaava johtaja Nina Paavilainen.
– Pohjoismaiseen, yhteiseen ja uudistuneeseen Coop-brändiin siirtyminen Suomessa näkyy asiakkaille tulevaisuudessa entistäkin edullisimpina hintoina sekä laajempana valikoimana: meillä on nyt yhä ketterämmät mahdollisuudet kasvattaa tuotesarjaa myös uudenlaisilla tuotteilla. Coop-tuotteissa haetaan entistäkin laadukkaampaa reseptiikkaa ja laatu-hintasuhdetta, Paavilainen kuvaa.
Coop-merkin tuotteita löytyy jo nyt S-ryhmän myymälöistä ja lisää tuodaan myyntiin asteittain sitä mukaa, kun Rainbow-tuotteita myydään loppuun.
Coop täydentää S-ryhmän omien merkkien kokonaisuutta
Omien merkkien ja oman tuonnin osuus on noin viidesosa S-ryhmän kokonaismyynnistä ja osuus on pysynyt melko samana vuosia. Keväästä 2022 lähtien asiakkaiden kiinnostus edullisempia merkkejä, kuten omia merkkejä, kohtaan on kasvanut tasaisesti ja viimeisen vuoden aikana omien merkkien myynnin osuudessa on nähty yli yhden prosenttiyksikön kasvu.
Suosituimpia S-ryhmän päivittäistavarakaupan omia merkkejä ovat Rainbow’n rinnalla olleet Hyvää Suomesta tai Sirkkalehti-merkkien kriteerit täyttävä Kotimaista-tuotesarja ja aina edullinen Xtra. Muita omia merkkejä ovat vastuullisuussertifioituihin ja luomutuotteisiin keskittynyt Änglamark, astetta parempaa arkeen ja juhlaan tarjoava Herkku sekä S-ryhmän ravintoloista tutut brändit Amarillo ja Rosso.
– Uskomme suomalaisten ottavan myös nyt lanseerattavan Coopin uudeksi suosikikseen. Omien merkkien kokonaisuudessamme makuja maailmalta ja myös kotimaasta tuova Coop tulee olemaan selvästi laajin tuotesarja, Paavilainen toteaa.
– Coop-tuotesarja on mahdollisuus myös kotimaiselle elintarviketeollisuudelle. Coop-tuote voi hyvin olla myös suomalainen tuote ja sillä on mahdollisuus kasvaa muissakin Pohjoismaissa myytäväksi tuotteeksi, Paavilainen painottaa.
Hinta, helppous ja yksilöllisyys näkyvät ruokaostoksilla
Kuten kaupan omien merkkien suosion kasvusta nähdään, on hinta tällä hetkellä merkittävin kuluttajakäyttäytymiseen vaikuttava trendi. Muita valtatrendejä ovat helppous ja yksilöllisyys.
Suomalaisten ruokaostoissa aiemmin nousussa ollut hyvinvointiajattelu ja osin myös kasvisruokavalion suosiminen ovat vähentyneet. Samalla kasvavat yksilölliset erot: osalle esimerkiksi hyvinvointi tai vastuullisuus ovat määrääviä tekijöitä ruokaostoksilla. Kun katsotaan kokonaiskuvaa, ovat tänä vuonna suomalaiset palanneet perinteisen ja helpon arkiruoan äärelle. Sekaruokavalioon kuuluvat kuitenkin olennaisena osana kasvikset, joiden viime vuonna nähty voimakas väheneminen ostoskoreissa saatiin käännettyä.
Tiedote ruokatrendeistä ja siitä, miten ne näkyvät ostoskoreissa löytyy täältä: Hinta, helppous ja yksilöllisyys näkyvät ruokaostoksilla – sekaruokavalio on palannut lautasille - S-ryhmä (s-ryhma.fi)
Yhteyshenkilöt
Nina Paavilainen, S-ryhmän omista merkeistä vastaava johtaja, p. 010 768 0615, nina.paavilainen@sok.fi
Sampo Päällysaho, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja, p. 010 768 0665, sampo.paallysaho@sok.fi
Kuvia median käyttöön: https://dam.s-cloud.fi/?w=RuBIqo_C1k
Yhteishyvän sisällöt: https://www.yhteishyva.fi/coop
SOK viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme