Finnboat

Veneiden ja muiden komposiittien kierrätys toimii Suomessa

Jaa

Veneiden ja monien muiden tuotteiden rakennusmateriaalina käytettävä lujitemuovi ja muut komposiitit ovat parhaimmillaan yli sata vuotta kestäviä materiaaleja. Komposiitit ovat päätyneet usein murskattavaksi tai poltettaviksi, mutta materiaalit ovat kierrätettävissä käyttöikänsä jälkeen. 

Pidä Saaristo Siistinä ry:n  huoltoalus M/S Roope keräsi syksyllä 2023 romuveneitä Saaristomereltä. Kuva: Kari Lahtinen.
Pidä Saaristo Siistinä ry:n huoltoalus M/S Roope keräsi syksyllä 2023 romuveneitä Saaristomereltä. Kuva: Kari Lahtinen.

Suomessa käytöstä poistetut komposiitit voidaan hyödyntää teollisessa mittakaavassa  valmistettaessa klinkkeriä ja siitä edelleen sementtejä. 

”Pienveneiden ja muiden komposiittituotteiden tehokas kierrätys edellyttää kuitenkin kuntien ja paikallisten jätehuoltoyhtiöiden aktivoitumista, jotta raaka-ainetta ei päätyisi poltettavaksi. Lisäksi on huomattava, että kierrätysjärjestelmää ei voi perustaa vain veneiden varaan, sillä kierrätykseen tulee vain vähän veneitä”, Venealan Keskusliitto Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo sanoo. 

Merkittävin syy tähän on Pajusalon mukaan veneiden pitkä käyttöikä ja omistajien kiintymys harrastevälineisiinsä. Modernit lujitemuoviveneet ovat pitkäikäisimpiä kestokulutushyödykkeitä, joiden käyttöikä on 50-100 vuotta ja ylikin. Ympäristön ja resurssien käytön kannalta tämä on tietysti erinomainen asia. 

”Komposiittien kierrätystä on katsottava kokonaisuutena, jossa venemateriaalit ovat yksi pieni, mutta tärkeä osa-alue”, Pajusalo toteaa.

Komposiittijäte päätyy lämmöksi ja sementin valmistukseen

Muoviteollisuus ry:n vetämässä ja ympäristöministeriön rahoittamassa KiMuRa-projektissa rakennettiin komposiitijätteelle reitti kierrätetyksi ja murskatuksi raaka-aineeksi sementtiklinkkerin valmistukseen.  Mukana oli useita komposiittituotteiden valmistajia, Kuusakoski Recycling Oy, Finnsementti Oy, Suomen Tuulivoimayhdistys ry ja Venealan Keskusliitto Finnboat ry.

Tätä reittiä kierrätetään tänä päivänä vanhojen, käytöstä poistettujen tuulivoimaloiden lapoja, venemateriaaleja, pienveneitä ja monia muita komposiittituotteita. Komposiittimurske viedään Finnsementin tehtaalle Lappeenrantaan, missä se prosessoidaan klinkkeriuunissa noin 1 450 asteessa.

Klinkkeriuunissa murskeen sisältämä muovi palaa ja tuottaa energiaa, joka korvaa fossiilisia polttoaineita. Kuitu taas sulaa ja sen sisältämät mineraalit sitoutuvat sementin raaka-aineena käytettävään klinkkeriin. Komposiitti hyödynnetään täysimääräisesti, eikä siitä jää tuhkaa, toisin kuin energiahyötykäytössä. Prosessissa jätemuovi korvaa fossiilista hiiltä ja petrokoksia sekä klinkkeriin yhdistyvä kuitu korvaa esimerkiksi piitä ja kalkkia. 

Kuusakoski Oy:llä on 19 keräyspistettä ympäri Suomea ja murskaus tapahtuu keskitetysti Hyvinkäällä, joten reittiä voidaan hyödyntää koko Suomen laajuisessa komposiittien kierrätyksessä.

Myös pienveneet soveltuvat erinomaisesti sementtiklinkkerin raaka-aineeksi. Pidä Saaristo Siistinä ry ja Lounais-Suomen Jätehuolto Oy keräsivät kesällä 2022 lähes sata käytöstä poistettua venettä, jotka toimitettiin Kuusakosken kautta kierrätykseen.

”Tänä kesänä saaristosta on ilmoitettu lähes 40 venettä noudettavaksi kierrätykseen, joten kierrätysmäärissä voidaan hyvinkin päästä viime vuoden lukuihin myös 2023”, Pajusalo kertoo. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Finnboat

Utmanande år för Finlands båtsektor, trots ökning i exportvärdet9.2.2024 06:00:00 EET | Tiedote

Konsumenternas försvagade köpkraft och den osäkra situationen återspeglades i båtsektorns försäljningssiffror. Enligt statistik över registrering och leveranser i grossistledet minskade antalet sålda nya båtar med nästan trettio procent jämfört med föregående år, och omsättningen för båtbranschens företag sjönk med 7 procent. Båtbranschen sysselsätter cirka 3 500 personer i Finland. Medlemsföretagen i Finnboat genererade en omsättning på över 800 miljoner euro.

Challenging year for Finnish boating industry, but value of exports rise9.2.2024 06:00:00 EET | Press release

The weakened purchasing power of consumers and the uncertain economic situation were reflected in the sales of the Finnish boating industry in 2023. According to statistics for registrations and wholesale deliveries, the number of new boats sold decreased by almost thirty percent from the previous year, while the net sales of boating industry companies decreased by 7 percent. The boating industry employs approximately 3500 people in Finland, and according to preliminary estimates, the net sales of Finnboat’s member companies exceeded EUR 800 million in 2023.

Suomen venealalla haastava vuosi, vaikka viennin arvo kasvoi9.2.2024 06:00:00 EET | Tiedote

Kuluttajien heikentynyt ostovoima ja epävarma tilanne heijastui venealan vuoden 2023 myyntiin. Myytyjen uusien veneiden määrä väheni rekisteröinti- ja tukkutoimitustilastojen mukaan lähes kolmekymmentä prosenttia edellisestä vuodesta ja venealan yritysten liikevaihto laski 7 prosenttia. Veneala työllistää Suomessa noin 3500 henkeä ja Finnboatin jäsenyritysten liikevaihto ylitti alustavan arvion mukaan 800 miljoonaa euroa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye