STTK:n Kohtuus kaikessa -mielenosoitus tänään: Hallitusohjelma vahvistaa vahvojen valtaa ja heikentää heikompien oikeuksia ja turvaa

Tänään lauantaina STTK ja jäsenliitot osoittavat mieltä hallitusohjelman työntekijöiden oikeuksiin ja ihmisten sosiaaliturvaan kohdistamia kohtuuttomia heikennyksiä vastaan. Kohtuus kaikessa -mielenosoitus lähtee liikkeelle Helsingin Mäntymäen kentältä klo 11.00 ja suuntaa kohti Kansalaistoria, jossa ohjelma alkaa klo 12.00. STTK:n mielenosoitukseen on ilmoittautunut myös lukuisia yhteistyötahoja.

Kansalaisten tyytymättömyys hallitusohjelman kirjauksiin on lisääntynyt ja eri ryhmien huoli ihmisten hyvinvoinnista ja työntekijöiden asemasta työelämässä on kasvanut.
─ Hallitusohjelmassa esitetään merkittäviä rajoituksia neuvottelujärjestelmään ja lakko-oikeuteen sekä heikennyksiä lukuisiin työsuhteen ehtoihin, etuuksiin ja turvaan. Lista on pitkä ja epäoikeudenmukainen, kun samanaikaisesti ennestään hyvin toimeen tulevia avitetaan esimerkiksi verokevennyksillä, puheenjohtaja Antti Palola sanoo.

Hallitus ja sen ohjelma antavat STTK:n mielestä rukkaset aidolle yhteistyölle, neuvottelutoiminnalle ja kolmikantaiselle lainsäädäntötyölle.
─ Hallitus on kyllä kuullut työmarkkinajärjestöjä, mutta valitettavasti kuunnellut ainoastaan elinkeinoelämää ja työnantajia. Monet hallitusohjelman työelämään liittyvistä kirjauksista ovat työnantajapuolen pitkäaikaisten haaveiden täyttymys. Hallitus on vedonnut siihen, että suomalaiset työmarkkinat on saatava pohjoismaiselle tasolle. Ikäväksemme hallitus on nyt poiminut ohjelmaansa parhaat palat, ottanut valmisteluun ainoastaan työnantajapuolelle myönteisiä asioita ja jättänyt työntekijöille myönteiset asiat kokonaan pois, Palola kritisoi.

STTK on huolissaan siitä, mitä tästä kaikesta vastakkainasettelusta, työntekijöiden oikeuksien polkemisesta ja heikoimpien aseman edelleen heikentämisestä lopulta seuraa.
─ Suomalaiset työmarkkinat ovat varsin rauhalliset ja meillä on ainakin toistaiseksi ollut vakaa ja turvallinen yhteiskunta. Valitettavasti nykyisen hallituksen tavoitteilla ja toimenpiteillä halutaan lisätä vahvemman valtaa ja heikentää heikomman oikeutta. Hallitus on sulkenut korvansa niiltä lukuisilta tahoilta, jotka ammattiyhdistysliikkeen ohella ovat myös esittäneet perustellun huolensa siitä, mitä leikkausten ja heikennysten myötä on tapahtumassa yhteiskunnan heikompiosaisille, kuten pitkäaikaistyöttömille, opiskelijoille tai pätkätyöläisille. Tämä on hallituksen taholta vastuutonta, Palola toteaa.

Kaikki mukaan!

STTK kutsuu mielenosoitukseen ja sen jälkeen Kansalaistorille kaikki, jotka ovat huolissaan hallitusohjelman vaikutuksista työelämään, toimeentuloon ja turvaan.
─ Edellytämme kaikilta osallistujilta hyviä käytöstapoja. Kaiken toiminnan on oltava ehdottoman syrjimätöntä eikä se saa yllyttää vihaan tai väkivaltaan, Palola painottaa.

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin puoli miljoonaa jäsentä.

Olemme työssämme vastuullisia, oikeudenmukaisia ja rohkeita. Visiomme on hyvinvoiva ja menestyvä työntekijä.

STTK: Työtaisteluoikeutta rajoitetaan ilman hyväksyttäviä syitä ja poikkeuksellisen vajavaisella lainvalmistelulla29.2.2024 15:11:05 EET | Tiedote

Hallituksen esitys työrauhalainsäädännön muutoksista siirtyy tänään eduskuntakäsittelyyn. Muutoksilla muun muassa rajataan oikeutta tukilakkoihin ja poliittisiin työtaisteluihin, säädetään niille ennakkoilmoitusvelvollisuus sekä korotetaan hyvityssakkojen määrää työrauhavelvoitteen vastaisista työtaisteluista. Uuden sääntelyn on tarkoitus astua voimaan heinäkuun alussa. STTK ei hyväksy muutoksia. - Hallituksen esitykseen sisällytetyille työtaisteluoikeuden rajoituksille ei ole perusoikeuksien ja kansainvälisten ihmisoikeussopimusten näkökulmasta hyväksyttäviä syitä, johtaja Minna Ahtiainen korostaa. STTK:n mielestä hallitusohjelman tarkat kirjaukset työtaisteluoikeuden rajoittamiseksi eivät antaneet sijaa aidolle kolmikantaiselle lainvalmistelulle. - Valmisteluaika oli epärealistisen lyhyt, eikä se mahdollistanut huolellista lainvalmistelua. Palkansaajapuolen edustajille varattiin työryhmässä mahdollisuus esittää näkemyksiään valmistelun kohteena olevasta sääntelystä, mutta näkemykset

STTK laski Fat Cat Day:n: Johdon ansiot kasvavat Suomessa nopeasti suhteessa talouskasvuun28.2.2024 06:00:00 EET | Tiedote

Palkansaaja on tänään (28.2.2024) tienannut pörssiyhtiön toimitusjohtajan yhden päivän palkan. Tilastokeskuksen yksityisen sektorin palkansaajan mediaanipalkkaa on verrattu vaihdetuimpien pörssiyhtiöiden toimitusjohtajien mediaanipalkkoihin. Toimitusjohtajien palkkatiedot perustuvat yhtiöiden palkitsemisraportteihin. Vertailun perusteella palkansaaja tienaa pörssiyhtiön toimitusjohtajan päiväpalkan 42 päivässä. STTK on useita vuosia laskenut niin sanotun Fat Cat Day´n. Viime vuonna vastaava luku oli 44 päivää. Tänä vuonna laskennassa oli toista vuotta käytössä menetelmä, jossa mukaan otetaan OMX Helsinki 25 -indeksin yhtiöiden toimitusjohtajien palkat. Laskennassa huomioidaan sekä varsinaiset palkat että erilaiset palkitsemisjärjestelyt ja johtajien palkansaajaa pidempi työaika. Toimitusjohtajien palkitseminen koostuu usein peruspalkasta ja erilaisista tulospalkkausjärjestelmistä. Ansiot laskevat esimerkiksi toimitusjohtajan vaihtuessa ja heikompien talous- ja tulostilanteiden takia. O