Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa toteutettiin infrahankkeita kohtuullisesti - päällystyksiä vähän kustannustason noustessa (Kainuu, Pohjois-Pohjanmaa)
Kulunut kesä on ollut Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun tienpidon osalta kaksijakoinen. Tie- ja siltahankkeiden toteuttamisen osalta kesä on ollut kohtuullisen vilkas, mutta päällystyksiä sen sijaan on voitu toteuttaa poikkeuksellisen vähän. Yksityistieavustuksiin oli käytettävissä poikkeuksellisen hyvin rahoitusta. Myös joukkoliikenteen kehittäminen on jatkunut uusien hankintojen myötä.

Tiehankkeet sijoittuivat eri puolille Pohjois-Pohjanmaata ja Kainuuta. Valtaosa hankkeista on ollut erilaisia liittymäjärjestelyjen parantamisia sekä jalankulun ja pyöräilyn olosuhteita parantavia hankkeita.
Hankkeiden toteuttaminen on ollut mahdollista runsaan erillisrahoituksen (mm. EAKR ja MAL) turvin. Useassa hankkeessa on ollut mukana myös merkittävä kuntarahoitusosuus. Hankkeilla on edistetty erityisesti kestävää liikkumista ja liikenneturvallisuutta sekä elinkeinoelämän kuljetusten edellytyksiä.
Merkittävimpänä alueemme tiehankkeena käynnistyi Hyryntien siirto Kuhmossa. Hankkeella mahdollistettiin Kuhmo Oy:n sahalaitoksen toimintojen laajeneminen siirtämällä maantietä.
Vuonna 2023 uusittiin tai korjattiin perusteellisesti seitsemän siltaa, ja lisäksi pienempiä korjauksia tehtiin 28 siltaan. Merkittävimpänä siltakohteena valmistui Kiiminkijoen ylittävä Jokikylän silta Haukiputaalla.
Merkittävänä kehittämishankkeena käynnistyi Väyläviraston toteuttamana Poikkimaantien parantaminen Oulussa. Poikkimaantien hankkeen käynnistyminen oli sidoksissa Stora Enson investointipäätökseen. Tiehanke parantaa Poikkimaantien liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta ja tukee elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä.
Teiden uudelleen päällystämisiä pystyttiin toteuttamaan ainoastaan noin 150 km:n matkalle, ja jalankulku- ja pyöräilyväylien osalta 7 km:n matkalle. Viime vuosina päällystykset ovat kohdistuneet valtakunnallisen linjauksen mukaisesti suurelta osin päätieverkolle, ja alemmalla verkolla maanteitä pidetään liikennöitävässä kunnossa pääosin paikkauksin. Pääteiden päällysteiden kunto on pysynyt pääosin hyvällä tasolla, mutta rahoituksen niukkuuden takia vähäliikenteisen tieverkon korjausvelka kasvoi tänä vuonna edelleen. Tämä näkyy myös tienkäyttäjien tyytyväisyydessä. Tienkäyttäjät ovat selkeästi tyytyväisempiä pääteiden olosuhteisiin verrattuna olosuhteisiin vähäliikenteisemmillä teillä. Sorateiden osalta kunnostukset olivat ainoastaan pistemäisiä kelirikkokorjauksia sekä kuivatusten parantamisia.
Maanteiden hoidossa painotuksena laatu
Maanteiden hoitourakoinnissa on otettu käyttöön uudentyyppinen urakkamalli (MHU), joka on käytössä kaikissa alueemme urakoissa tästä syksystä lähtien. Uudessa urakkamallissa mm. hankintakustannukset maksetaan toteuman mukaan, tilaaja ja urakoitsija tekevät tiivistä yhteistyötä ja kehittävät toimintaa jatkuvasti. Lisäksi urakoitsijalla on kannustimia parantaa tuottavuutta ja laatua. Urakat ovat viisivuotisia, ja niillä varmistetaan maanteiden päivittäinen liikennöitävyys. Hoitourakoihin sisältyy päätehtävinä talvihoito, liikenneympäristön hoito, sorateiden hoito sekä äkilliset tarvittavat kunnossapitotoiminpiteet tieverkolla.
Joukkoliikenteen kehittäminen jatkuu
ELY-keskus on kuluvana vuonna hankkinut uutta joukkoliikennettä Koillismaan ja Oulujokivarren alueille teettämiensä joukkoliikenteen palvelutaso- ja linjastosuunnitelmien mukaisesti. Uusia vuoroja on käynnistynyt reiteillä Kuusamo-Oulu ja Kajaani-Vaala-Oulu. Tavoitteena on ollut parantaa erityisesti työmatkustajia, toisen asteen opiskelijoita ja kaukoliikenteen liityntämatkoja palvelevaa liikennettä.
Lisäksi on käynnistetty matkailijoita palvelevaa liikennettä Oulun ja Rokuan välillä. Oulun ja Hailuodon välisessä liikenteessä ELY-keskus on syventänyt integraatiota Oulun seudun liikenteen kanssa ottamalla liikenteessä käyttöön kaikki OSL:n lipputuotteet. Myös matkustus ELY-keskuksen hankkimassa linja-autoliikenteessä on hyvällä kasvu-uralla. Esimerkiksi Kainuun, Raahen seudun ja Jokilaaksojen alueen liikenteessä tehtyjen matkojen määrä kasvoi 12 % talvikaudella 2022–2023 verrattuna edeltävään talvikauteen.
Yksityistieavustuksia on haettu ja myönnetty runsaasti
Yksityistieavustusten tukiprosenttien määräaikainen kasvattaminen (2023-2025) on lisännyt avustushakemusten määrän lähes kolminkertaiseksi edelliseen vuoteen verrattuna. Avustuksia on myönnetty tänä vuonna tien kuivatuksen ja kantavuuden parantamiseksi 83 kohteeseen yhteensä noin 297 km:n matkalle. Lisäksi silta- ja putkisiltahankkeita on avustettu 12 kpl ja suuria rumpuja 18 kpl. Rahoitusta on ollut tänä vuonna poikkeuksellisen hyvin käytössä.
Korjausvelkaa vähennetään ensi vuonna
Ensi vuoden osalta maanteiden korjausvelan vähentämiseen on tulossa huomattava lisäpanostus. Rahoitus kohdennetaan nimenomaan päällysteiden korjauksiin, ja ensi vuonna on mahdollisuus kohdentaa kunnostustoimenpiteitä myös keskivilkkaille ja vähäliikenteisille maanteille. Investointihankkeiden osalta sen sijaan näillä näkymin ensi vuodesta on tulossa laiha; toki mahdolliset lisärahoitukset voivat tilannetta vielä muuttaa. Yksityistieavustuksiin kaavailtu rahoituksen väheneminen tulee vaikuttamaan merkittävästi, koska alueellamme on lukuisia avustuksia tarvitsevia hankkeita, ja tiekunnat on saatu hyvin aktivoitua hakemaan avustusta.
Yhteyshenkilöt
Risto LeppänenJohtajaPohjois-Pohjanmaan ELY-keskus / Liikenne ja infrastruktuuri -vastuualue
Puh:0295 038 262etunimi.sukunimi@ely-keskus.fiKuvat

Liitteet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset
Satakuntas och Egentliga Finlands LUMO-program ökar kunskapen om biologisk mångfald (Egentliga Finland, Satakunta)8.5.2025 10:01:18 EEST | Pressmeddelande
Det första steget i de regionala programmen för biologisk mångfald är att öka tillgången till en öppen naturinformation. Egentliga Finlands och Satakuntas LUMO-program lyfter fram de viktigaste naturområdena i regionerna samt synliggör för alla intresserade naturens mångfald och de för regionen speciella egenskaperna samt de behov av åtgärder som finns. Baserat på denna information riktas åtgärderna för att främja den biologiska mångfalden, såsom restaurering av livsmiljöer, till sådana områden som är i störst behov av ingreppen och i mest akut behov av dessa. På så vis ökar kostnadseffektiviteten kring arbetet med biologisk mångfald. Programmet erbjuder markägare olika alternativ för frivilliga åtgärder för att främja den biologiska mångfalden.
Satakunnan ja Varsinais-Suomen LUMO-ohjelmat lisäävät tietoa luonnon monimuotoisuudesta (Varsinais-Suomi, Satakunta)8.5.2025 10:01:18 EEST | Tiedote
Maakunnallisten luonnon monimuotoisuuden ohjelmien ensimmäinen askel on avoimen luontotiedon lisääminen. Varsinais-Suomen ja Satakunnan LUMO-ohjelmat nostavat esiin maakuntien parhaita luontoalueita ja avaavat maakunnan luonnon monimuotoisuuden erityispiirteitä ja edistämistarpeita kaikille tiedosta kiinnostuneille. Tiedon perusteella luonnon monimuotoisuuden edistämistoimia kuten elinympäristökunnostuksia kohdennetaan niitä eniten ja kiireellisimmin kaipaaville alueille ja tehostetaan näin luonnon monimuotoisuustyön kustannustehokkuutta. Maanomistajille ohjelma tarjoaa vaihtoehtoja vapaaehtoiseen luonnon monimuotoisuuden edistämiseen.
Vuoksen vesistöalueella vedenpintojen ennakoidaan olevan kesällä matalalla (Kaakkois-Suomi, Etelä-Savo, Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala)8.5.2025 09:58:14 EEST | Tiedote
Talven 2024–2025 lumikertymä Vuoksen vesistöalueella jäi varsin vähäiseksi, eikä kuluvan kevään aikana ole ollut runsaita sateita. Helmi-huhtikuun aikana sadekertymä on ollut harvinaisen vähäinen koko Saimaan valuma-alueella. Ennusteiden mukaan kevättulvat jäävät vähäisiksi, eivätkä vesistöalueen keskusjärvet täyty tavanomaiseen tapaan.
Norsk e-Fuel AS:n sähköisen polttoaineen tuotantolaitoksen ympäristövaikutusten arviointiohjelma nähtäville, Rauma (Satakunta, Varsinais-Suomi)8.5.2025 09:15:00 EEST | Tiedote
Norsk e-Fuel AS suunnittelee sähköisen lentopolttoaineen tuotantolaitosta Raumalle. Laitoksen suunniteltu sijaintipaikka on Rauman Satamassa, Ulko-Petäjäksen niemen kärjessä.
Valkoposkihanhien kevätmuutto vilkastuu7.5.2025 15:24:14 EEST | Tiedote
Viimeisen viikon aikana kymmeniätuhansia valkoposkihanhia saapui Suomeen. Suomeen saapuminen tapahtui kahdessa aallossa, joista toinen tapahtui vappuaattona keskiviikkona 30.4. ja toinen lauantaina 3.5.2025. Etelä- ja Itä-Suomen pelloilla ruokailee nyt yli 200 000 valkoposkihanhea. Päämuutto ei ole vielä tapahtunut.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme