Viulisti-avainviulisti Emilia Lajunen tanssi tohtorintutkinnossaan arkistojen aarteita ja loi uudenlaista kehollista kansanmuusikkoutta
Lajunen syventyi taiteellisessa tohtorintutkinnossaan tanssivan muusikko-säveltäjän ilmaisuun ja nykypäivän ammattikansanmuusikon perinteenkantajuuteen.

Lajunen tarkasteli tohtorintutkinnossaan, miten muusikkous kehittyy kun muusikko soittaa ja tanssii samanaikaisesti ja minkälaisia musiikillisia ja taiteellisia ilmiöitä tähän liittyy. Keskeisiä tutkimusvälineitä olivat tanssi ja arkistotyö.
“Kansantanssissa liike muodostaa musiikille rytmin. Tanssi on pelimannille syy soittaa, ja yhteys tanssiin vaikuttaa soittoon”, Lajunen toteaa.
Kansanmuusikon monipuolinen tekijyys
Lajunen toteutti tutkinnossaan arkistosävelmiin nojautuen neljä taiteellista esitystä, joissa hän sekä soitti että tanssi tai liikkui samanaikaisesti ja musiikki syntyi improvisoiden ja säveltämällä. Esitykset toimivat taiteellisen tutkimuksen aineistona, menetelmänä ja osin tuloksena. Niissä tanssi laajensi kansanmuusikon jo valmiiksi laajaa tekijyyttä.
"Minun tekijyyteni on sitä että sävellän, sovitan, improvisoin ja nyt tanssin ja soitan samanaikaisesti, perinteestä tietoisena."
Lajusen tutkintoon sisältyvät taiteelliset osiot olivat Artjamei - riitit ja liike (2017), Katrillia kahdessa ajassa (2018), Mytty-iltamat (2018) ja Vainaan perua (2020). Niissä Lajunen teki yhteistyötä tanssija-koreografi Outi Markkulan, äänisuunnittelija Tuuli Kyttälän, ohjaaja-käsikirjoittaja Elina Lajusen, nukketeatteritaiteilija-muusikko Roosa Halmeen, muusikko Eero Grundströmin ja tanssin akateemikko Marjo Kuuselan kanssa. Tohtorintutkinnossa syntynyttä musiikkia voi kuulla Lajusen toisella soololevyllä Vainaan perua: Satavuotinen sakka (Nordic Notes, 2023).
“Tutkin samanaikaisen soittamisen ja tanssimisen avulla, miten muusikko ilmaisee itseään nimenomaan liikkeen ja soiton näkökulmasta, ja miten samanaikainen soitto ja liike laajentaa muusikon kehollista kokemusta. Heittäytymällä itselleni vieraampaan taiteenlajiin eli tanssiin pystyin näkemään musiikissa uusia mahdollisuuksia”.
Kehollisuus rikastaa musiikillista ilmaisua
Lajusen tutkimuksessa arkistoaineiston muovaaminen oli sekä osa luovaa prosessia että tutkimusmenetelmä. Tanssimalla arkistojen aarteita, suurelta osin Keski-Suomesta tallennettua vanhaa viuluperinnettä, Lajunen loi uudenlaista kehollista muusikkoutta. Perinne oli kuitenkin vain luovuuden lähtökohta.
"Tarkoituksenani onkin ollut uuden taiteen luominen: kansanmusiikki syntyy koko ajan uudestaan muusikon ja perinteen suhteesta", Lajunen painottaa.
Lajusen tohtorintutkintoon sisältyvän tutkielman keskiössä ovat samanaikainen soittaminen ja tanssiminen taiteellisena menetelmänä sekä arkistotallenteet taiteen materiaalina.
"Toivoakseni voin tutkimuksellani antaa nykypäivän kansanmusiikin ammattilaiselle uuden näkökulman historiatietoiseen taiteelliseen työskentelyyn. Uskon, että tiedostetun ja harjoitetun kehollisuuden avulla muusikko voi ilmaista rikkaasti. Muusikon kehollisuudella on myös läsnäoloa, improvisaatiota ja luovuutta ruokkivia ominaisuuksia."
Tohtorintutkintonsa jälkeen Lajunen kuvailee olevansa entistä tietoisempi, varmempi ja laaja-alaisempi kansanmuusikko.
Emilia Lajusen tohtorintutkinnon tarkastustilaisuus
2.12.2023 klo 12
Helsingin Musiikkitalo, Organo-sali
Mannerheimintie 13 a, Helsinki
Tohtorintutkinnon otsikko: Kylällinen riivattuja pelimanneja – arkistotallenteet ja samanaikainen tanssiminen ja soittaminen muusikon ilmaisun laajentajina
Tutkielman tarkastajat: Musiikin tohtori Piia Kleemola-Välimäki, dosentti Petri Hoppu
Taiteelliset opinnäytteet arvioinut lautakunta: Musiikin tohtori Maija Karhinen-Ilo, Doctor of Music Lori Watson, viulutaiteilija Arto Järvelä, tanssitaiteen tohtori Soile Lahdenperä, professori Kristiina Ilmonen
Tarkastustilaisuuden valvoja: Dosentti Saijaleena Rantanen
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Emilia Lajunen
emilia.lajunen@uniarts.fi
Kuvat

Linkit
Taideyliopisto tarjoaa ylintä musiikin, kuvataiteen, esittävien taiteiden sekä kirjoittamisen koulutusta Suomessa. Taideyliopisto on taidealojen koulutuksen ja tutkimuksen kansainvälinen suunnannäyttäjä, joka vahvistaa taidetta yhteiskuntaa uudistavana voimana. Vuonna 2013 perustetun Taideyliopiston muodostavat Kuvataideakatemia, Sibelius-Akatemia ja Teatterikorkeakoulu.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Taideyliopisto
Skärgårdstearternin uutuuskomedia kutsuu yleisön ratkiriemukkaaseen vuosikokoukseen5.5.2025 12:35:54 EEST | Tiedote
Skärgårdsteatern lähtee jälleen kesäkuussa seilaamaan Uudenmaan, Turunmaan ja Ahvenanmaan saaristoon. Teatterikorkeakoulun kanssa yhteistyössä tehty musiikkikomedia Bättre fäkta än illa fly! nähdään kesän aikana 16 paikkakunnalla.
Skärgårdsteatern bjuder publiken på muntert årsmöte5.5.2025 12:35:09 EEST | Pressmeddelande
Skärgårdsteatern åker igen ut på turné i Nylands, Åbolands och Ålands skärgård. I samarbete med Teaterhögskolan spelas musikaliska komedin Bättre fäkta än illa fly! i sommar på 16 orter.
Kuvan Kevät 2025 avautuu 17.5. Myllyssä23.4.2025 10:45:00 EEST | Tiedote
Kuvan Kevät -maisterinäyttely valtaa tänä vuonna Taideyliopiston Kuvataideakatemian Mylly-päärakennuksen alkaen aulakerroksen Kuva/Tila-galleriasta ja ulottuen aina ylimmän kerroksen Majakkaan, näyttelytilaan vanhan viljasiilon huipulla.
Tekoäly ei uhkaa maailmaa vaan ihminen9.4.2025 07:08:00 EEST | Tiedote
Mahdollinen tekoälyn uhka ei tule siitä, että koneet muuttuisivat itsenäisiksi ja oppisivat ajattelemaan. Ne ovat ihmisen ajattelun jatkeita. Koneiden väittäminen tietoisiksi ja itsenäisiksi ei ole vain harhaanjohtavaa, vaan peittää ihmisen toiminnan, toteaa tutkijatohtori Dominik Schlienger Taideyliopistosta.Ingressi
AI does not threaten the world, but humans do9.4.2025 07:08:00 EEST | Press release
The potential threat of AI does not come from machines becoming autonomous and learning to think. They are extensions of human cognition. Claiming that machines are conscious and autonomous is not only misleading but also obscures human action, says postdoctoral researcher Dominik Schlienger from the University of the Arts Helsinki.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme