Finlands Banks regler för motparter och kunder – regeluppdatering 20.11.2023

ECB-rådet godkände den 7 september 2023 riktlinjen (EU) 2023/2415 om ändring av riktlinje (EU) 2022/912 om en ny version av det transeuropeiska automatiserade systemet för bruttoavveckling av betalningar i realtid (TARGET) (ECB/2022/8), (ECB/2023/22).

Finlands Bank har gjort motsvarande tillägg och ändringar.  De nya reglerna för TARGET-Suomen Pankki-systemet, se Finlands Banks regler för motparter och kunder.  Dessa regler träder i kraft den 20 november 2023.

Nyckelord

Finlands Bank är Finlands monetära myndighet och nationella centralbank. Banken är samtidigt en del av Eurosystemet, som svarar för euroländernas penningpolitik och övriga centralbanksuppgifter och administrerar världens näststörsta valuta, euron.

Drawdowns of student loans decreased in January year on year28.2.2024 10:00:00 EET | Press release

In January 2024,1 drawdowns of student loans totalled EUR 279 million, representing a decline of 17% on the corresponding period last year. This was the lowest level of new student loan drawdowns in January since 2018. The average interest rate on student loans drawn down in January 2024 was 4.46%, which was 2.22 percentage points higher than in January last year. This is the highest average interest rate on new student loan drawdowns since November 2008. Euribor-linked loans accounted for 86% of all student loan drawdowns, and the average interest rate on these loans was 4.52%. Banks’ own reference rates have become more popular in new student loan drawdowns. In January 2024, 14% of new student loan drawdowns were linked to prime rates, or banks’ own reference rates, as opposed to 5% in January 2022. The average interest rate on new drawdowns linked to banks’ own reference rates (4.04%) was slightly lower than that on Euribor-linked ones. The rapid growth of the student loan stock has

I januari utbetalades mindre studielån än för ett år sedan28.2.2024 10:00:00 EET | Tiedote

I januari 20241 utbetalades studielån för 279 miljoner euro, vilket är 17 % mindre än vid motsvarande tid för ett år sedan. Utbetalningarna av studielån i januari har senast varit mindre än så 2018. Genomsnittsräntan på utbetalda studielån var 4,46 %, vilket var 2,22 procentenheter högre än i januari 2023. Genomsnittsräntan på nya utbetalningar av studielån har senast varit högre i november 2008. De Euriborbundna lånens andel var 86 % av samtliga utbetalda studielån och genomsnittsräntan på dem var 4,52 %. Användningen av bankernas egna referensräntor vid nya utbetalningar av studielån har blivit allmännare. I januari 2024 var 14 % av de nya utbetalningarna av studielån bundna till primräntor, dvs. bankernas egna referensräntor, då deras andel ännu i januari 2022 var 5 %. Genomsnittsräntan på nya utbetalningar som bundits till bankernas egna referensräntor var något lägre än på utbetalningar av studielån som bundits till Euribor (4,04 %). Den kraftiga ökningen av det utestående beloppe