Jyväskylän yliopisto

Vanhempia kutsutaan vastaamaan Jyväskylän yliopiston tutkimukseen vanhemmuuden voimavara- ja kuormitustekijöistä

Jaa

Vanhempia kutsutaan vastaamaan Jyväskylän yliopiston Vanhemmuuden Voimavara- ja Kuormitustekijät -tutkimuksen avoimeen verkkokyselyyn. Kysely on avoinna 21.11.2023 – 10.01.2024. Tutkimuksessa selvitetään vanhempien kokemuksia vanhemmuudesta, hyvinvoinnistaan sekä suhteista lapsiinsa.

Jyväskylän yliopiston Vanhemmuuden Voimavara- ja Kuormitustekijät – tutkimuksessa on meneillään uusi aineistonkeruu. Tutkimuksessa selvitetään vanhempien kokemuksia vanhemmuudesta, hyvinvoinnistaan sekä suhteista lapsiinsa. Tutkimukseen voi osallistua ympäri Suomen kuka tahansa vanhempi, jolla asuu vähintään yksi 0–18 -vuotias lapsi tai nuori kotitaloudessaan.

Tutkimus toteutetaan osana laajempaa kansainvälistä Belgian Louvainin yliopiston johtamaa International Investigation of Parental Burnout (IIPB) -konsortiohanketta samanaikaisesti kymmenissä eri kulttuureissa ympäri maailman. 

- Kansainvälisen hankkeen tavoitteena on saada tietoa kulttuurien välisistä eroista vanhempien kokemuksissa, kasvatuskäytänteissä sekä suhteissa lapsiinsa, professori Kaisa Aunola Jyväskylän yliopiston psykologian laitokselta kertoo. 

Osallistujiksi toivotaan niin vauvaperheiden vanhempia, kuin leikki- ja kouluikäisten lasten tai aikuistumisen kynnyksellä olevien nuorten vanhempia. Tutkimukseen toivotaan osallistujia riippumatta osallistujan sukupuolesta, perhemuodosta, iästä tai kulttuurista. 

- Toivomme, että nimettömänä vastattavaan tutkimuskyselyyn osallistuisi mahdollisimman paljon eri-ikäisten lasten ja nuorten vanhempia ja eri elämäntilanteissa olevia perheitä ympäri Suomea. Perheiden kokemuksista tässä ajassa kattavan kokonaiskuvan saamiseksi olisi tärkeää, että myös isät osallistuvat, hyvinvoinnin psykologian dosentti Matilda Sorkkila muistuttaa.

- Tutkimukseen osallistuminen voi toimia vanhemmalle mahdollisuutena pysähtyä pohtimaan omaa vanhemmuuttaan, voimavarojaan sekä vanhemmuuteen toisinaan liittyviä vaikeitakin tunteita. Pohtimaan pysähtyminen voi lisätä itsetuntemusta ja toimia parhaimmillaan voimavaroja lisäävästi, Aunola kuvaa tutkimuksen hyötyjä. - Tutkimuksen tuloksista toivotaan olevan hyötyä pyrittäessä kehittämään perheille tarjottavia tukipalveluita, Sorkkila jatkaa. 

Linkki verkkokyselyyn: https://r.jyu.fi/VoiKu

Yhteyshenkilöt

Kaisa Aunola, kehityspsykologian professori, Jyväskylän yliopisto, psykologian laitos
email: kaisa.aunola@jyu.fi, puh. 040-8053481

Matilda Sorkkila, hyvinvoinnin psykologian dosentti, yliopistotutkija, Jyväskylän yliopisto, opettajankoulutuslaitos,
email: matilda.sorkkila@jyu.fi, puh. 040-8054709

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Keski-Suomen LUMA-keskuksen johtaja Tuomo Äkkinen: Yksikin innostava hetki voi avata oven tieteen pariin10.9.2025 07:05:00 EEST | Tiedote

Jyväskylän ylipiston matematiikan ja tilastotieteen laitoksen yliopistonopettaja Tuomo Äkkinen aloitti Keski-Suomen LUMA-keskuksen johtajana 1.8.2025. Hänen tavoitteenaan on niin lasten kuin aikuistenkin kiinnostuksen herättäminen tiedettä, tutkimusta ja tietoa kohtaan, mikä onnistuu parhaiten silloin, kun tiedettä lähestytään tutuista ja käytännöllisistä lähtökohdista itse tekemällä.

Befolkningsförändringen syns redan i skolornas vardag – hur ser likabehandling i lärandet ut och vad är den grundläggande utbildningens framtid?9.9.2025 14:20:35 EEST | Tiedote

På 2020-talet ordnar kommunerna grundläggande utbildning i differentierade demografiska förhållanden. I flera kommuner i Finland minskar antalet barn betydligt under de närmaste åren, i tillväxtcentrumen präglas utvecklingen däremot av en ökning i den flerspråkiga befolkningen. En färsk utredning som undervisnings- och kulturministeriet beställt ger en lägesbild av nuläget och framtidsutsikterna för ordnandet av den grundläggande utbildningen i väldigt olika typer av finländska kommuner.

Väestönmuutos näkyy jo koulujen arjessa – miltä näyttää oppimisen yhdenvertaisuus ja perusopetuksen tulevaisuus?8.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote

Kunnat järjestävät 2020-luvulla perusopetusta eriytyvissä väestöllisissä olosuhteissa. Useissa Suomen kunnissa lasten määrä vähenee lähivuosina huomattavasti, kasvukeskuksissa puolestaan kehitystä leimaa monikielisen väestönosan kasvu. Tuore opetus- ja kulttuuriministeriön tilaama selvitys luo tilannekuvan perusopetuksen järjestämisen nykytilasta ja tulevaisuuden näkymistä hyvin erityyppisissä suomalaisissa kunnissa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye