Turun kauppakamarin hallituksen puheenjohtajaksi Panu Routila

Turun kauppakamarin syyskokous valitsi 21.11. uudeksi puheenjohtajakseen hallitusammattilaisen Panu Routilan, Syväranta Group Oy. Ensimmäisenä varapuheenjohtajana jatkaa Bayer Oy:n tuotantojohtaja Tomi Penttilä. Toiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin uutena toimitusjohtaja Linda Langh, Pesupalvelu Hans Langh Oy.

Turun kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja Panu Routila
Turun kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja

Turun kauppakamari vahvisti syyskokouksessaan myös ensi vuoden teemansa, joka on Lumovoimainen ja uudistuva Varsinais-Suomi. Turun kauppakamari julkisti samassa yhteydessä myös koko vuoden jatkuneen elinkeinoelämän visiotyön tuloksia.

Varsinais-Suomen elinkeinoelämän kilpailukykyä ja veto- ja pitovoimaa vahvistavat toimet ovat Turun kauppakamarille keskeisiä.

”Erityisesti osaamiseen ja työvoimaan liittyvät kysymykset nousevat kaikissa yhteyksissä vahvasti esille”, korostaa uusi puheenjohtaja Routila ja jatkaa:
”Alueen saavutettavuuden ja toimintaympäristön jatkuva kehittäminen vaativat laajaa yhteistyötä – olemmehan Suomen portti länteen ja maailmalle.”

Turun kauppakamarilla on tällä hetkellä yli 1900 yritysjäsentä.

”Se tarkoittaa huikeaa määrää elinvoimaa ja kasvumahdollisuuksia. Yhteistyötä tekemällä voimme osaltamme edistää ja tukea jäsentemme onnistumisia”, painottaa Routila.

Turun kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja Panu Routila
Turun kauppakamarin hallituksen puheenjohtaja
Turun kauppakamarilla on yli 1900 jäsentä

Turun kauppakamari on Varsinais-Suomen alueella elinkeinoelämän edunvalvojana, kouluttajana ja asiantuntijana toimiva organisaatio. Kauppakamari on linkki yritysten ja julkisten päättäjien välillä, ja sen toiminta perustuu kauppakamarilakiin ja vapaaehtoiseen jäsenyyteen. Turun kauppakamari on perustettu vuonna 1917, ja se on yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakamareista.

Varsinaissuomalaisia yrityksiä mukana valtakunnallisessa ilmasto-ohjelmassa22.2.2024 07:03:00 EET | Tiedote

Pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on vahva halu tehdä ilmastotoimia. Keskuskauppakamarin organisoimaan ja LähiTapiolan mahdollistamaan ilmasto-ohjelmaan haki 300 yritystä, joista noin 200 valittiin mukaan. Ilmasto-ohjelmaan osallistuvat yritykset saavat koulutusta, työkaluja ja asiantuntija-apua organisaation hiilijalanjäljen laskentaan sekä opastusta vaikuttavien päästövähennystoimien tekemiseen.

Turun kauppakamarin kysely: Epävarmuus yrityksissä vaivaa, mutta suunta on jo ylöspäin24.1.2024 07:06:00 EET | Tiedote

Yritysten näkemykset suhdannekehityksestä ovat edelleen synkkiä, selviää vuoden ensimmäisestä kauppakamarien suhdannekyselystä. ”Hyvin epävarma olo kaikesta”, toteaa eräskin vastanneista Turun kauppakamarin jäsenistä. Taloutta ja suhdanteita kysyttiin 10.–12.1. ja siihen vastasi 125 Turun kauppakamarin jäsenyritystä Varsinais-Suomen alueelta. Eniten vastauksia saatiin palvelualalta.

Kysely: Varsinaissuomalaisista yrityksistä suurin osa haluaa hallituksen toteuttavan uudistukset työllisyystoimiin19.1.2024 07:00:00 EET | Tiedote

Embargo 19.1. 2024 kello 07:00 // Turun kauppakamarin kaikista vastanneista jäsenyrityksistä 78 prosenttia sanoo, että hallituksen pitäisi toteuttaa suunnittelemansa työllisyystoimet sellaisenaan. Kyselystä selviää myös, että ammattiyhdistysliikkeen helmikuulle suunnittelemat lakot haittaisivat yli puolta (51 %) kyselyyn vastanneista yrityksistä. Turun kauppakamarin jäsenyrityksistä Varsinais-Suomen alueelta vastasi 125 yrityksen toimitusjohtajaa. Kysely tehtiin 10.–12.1.

Varsinais-Suomen elinkeinoelämä tavoittelee lumovoimaa21.11.2023 10:01:00 EET | Tiedote

Yhteistyö, rohkeus ja ketteryys – näillä tavoilla Varsinais-Suomen elinkeinoelämän toivotaan tarttuvan tulevaisuuden haasteisiin ja olevan entistäkin kilpailukykyisempi. Turun kauppakamarin masinoimaan tulevaisuustyöhön vuoteen 2030 osallistui vuoden aikana lähes 100 henkilöä seudun yrityksistä ja sidosryhmistä. ”Työpajoissa tuotettiin yhteensä 439 ideaa, joita sitten jatkojalostettiin”, kuvailee Lumovoimainen Varsinais-Suomi -tulevaisuuskuvatyötä Turun kauppakamarin toimitusjohtaja Kaisa Leiwo.