Merkittävä uusi luonnonsuojelualue Kuusamoon (Pohjois-Pohjanmaa, Uusimaa)

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus on perustanut Kuusamoon Nokia Oyj:n hakemuksesta noin 71 hehtaarin suuruisen Kitkajoki-Arvungin suojelualueen yhtiön omistamille kiinteistöille. Perustettu suojelualue sijaitsee Kitkajoen etelärannalla.

Kitkajoki-Arvungin suojelualuetta.
Kitkajoki-Arvungin suojelualuetta. Kuva Jussi Isoaho.

Perustettu luonnonsuojelualue on kokoaan merkittävämpi sillä se yhdistää aiemmin Nokia Oyj:n maille perustetun luonnonsuojelualueen ja valtion metsätalousalueista luonnonsuojelutarkoituksiin siirretyt alueet muodostaen yhteensä vajaan 140 hehtaarin suuruisen suojelualuekokonaisuuden Kitkajoen etelärannalle. Samoilla kohdin Kitkajoen pohjoispuolella sijaitsee pääosa Harjasuo-Laurinkorven Natura-alueesta.

Perustetulla uudella suojelualueella on noin puolitoista kilometriä Kitkajoen rantaa, joka on tällä kohdin maisemallisesti arvokasta harjumetsää. Suojelualueen keskellä sijaitsee Arvunki-järvi ja alueella virtaa pari luonnontilaista puroa. Alueen metsät ovat olleet talouskäytön ulkopuolella kymmeniä vuosia.

Yhtiön suostumuksella perustettiin myös Uudellamaalla sijaitsevalle Siuntion kunnan alueelle reilun 14 hehtaarin suuruinen suojelualue. Siuntion kohde on kallio- ja kangasmetsien mosaiikki, jota monipuolistaa jyrkänteet sekä pienialainen lehto.

"Nokialle on tärkeää olla rakentamassa kestävämpää tulevaisuutta. Ympäristövastuu on keskeinen osa liiketoimintaamme, ja nämä uudet luonnonsuojelualueet ovat tästä yksi osoitus. Nyt suojeltavat alueet eli Kitkajoen rannat, Arvunkijärven ympäristö Kuusamossa sekä Siuntion monimuotoinen metsä ovat meille osa pitkää luonnonsuojelun jatkumoa, jonka ensimmäiset askeleet otettiin jo 40 vuotta sitten Båtvikin lahden saarten suojelulla Siuntiossa. Nyt Nokian suojelualueiden määrä nousee kuuteen erilliseen alueeseen, joiden yhteispinta-ala on 241 hehtaaria." sanoo Jussi Isoaho, ympäristöasiantuntija Nokiasta.

Nokian viestintä, sähköposti: press.services@nokia.com
Yksikön päällikkö Eero Melantie, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus, p. 0295 038 377, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Kitkajoki-Arvungin suojelualuetta.
Kitkajoki-Arvungin suojelualuetta. Kuva Jussi Isoaho.

Sinilevätilanne heikentynyt Lounais-Suomen alueella (Varsinais-Suomi, Satakunta)18.7.2024 11:48:48 EEST | Tiedote

Lounais-Suomen sinilevähavainnot ovat lisääntyneet viime viikosta satelliittikuviin ja Varsinais-Suomen ELY-keskuksen vakioseurannan tietoihin perustuen. Sinilevää on havaittu hyvin runsaissa määrin erityisesti Saaristomeren sisä- ja välisaaristossa, mutta runsaita havaintoja on myös Selkämereltä. Suurin osa leväesiintymistä on sijainnut merialueilla, mutta myös joillakin sisävesialueilla on havaittu sinilevää.