Digi- ja väestötietovirasto

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har tagit i bruk ett nytt automatiskt avgörandeförfarande i Namnändringstjänsten – det blir lättare att återgå till det gamla efternamnet

Dela

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har den 21.11.2023 tagit i bruk ett nytt automatiskt avgörandeförfarande för ändringar av efternamn som sökts via Namnändringstjänsten då en myndig person återgår till sitt tidigare efternamn. Det är fråga om Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas första automatiserade förvaltningsbeslut. Avgörandeförfarandet har tagits i bruk i enlighet med regleringen av det automatiska avgörandeförfarandet som trädde i kraft den 1.5.

Ett automatiskt avgörandeförfarande innebär att tjänstemannen inte deltar i beslutet av ärendet, utan att det avgörs med hjälp av automatisk databehandling. Det automatiska förfarandet påskyndar avgörandet av kundens ärende och ibruktagandet är en del av åtgärderna för att effektivisera behandlingsprocesserna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Förfarandet kommer i framtiden att tas i bruk även i vissa andra typer av ansökningar om namnändring samt i andra tjänster vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

Automatiskt avgörandeförfarande kan användas när det i ärendet inte ingår prövning från fall till fall, utan det avgörs till exempel utifrån uppgifter i befolkningsdatasystemet eller om ärendet kräver prövning från fall till fall, men den som behandlar ärendet har bedömt omständigheterna enligt prövning innan ärendet avgörs. 

Det blir lättare att återgå till det gamla efternamnet

Oftast blir det aktuellt att återgå till ett tidigare efternamn när livssituationen förändras, till exempel i samband med en skilsmässa. Skilsmässa är dock inte en förutsättning för att återgå till sitt tidigare namn, utan en person har alltid rätt att återgå till ett tidigare efternamn om hen så önskar.

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata behandlar årligen cirka 3 000–3 500 ansökningar om att återgå till sitt tidigare namn. Tidigare har varje ansökan granskats och behandlats av en tjänsteman och handläggningstiden för ansökan har varit tre till fyra veckor. Med hjälp av den automatiska lösningen kan den sökande göra och betala sin ansökan på nätet och få beslutet elektroniskt inom en eller två dagar.

Den automatiska lösningen förväntas indirekt göra behandlingen av andra ansökningar om namnändring smidigare, eftersom tjänstemännen i fortsättningen kan koncentrera sig på att behandla ansökningar som kräver behandling av en människa.

Mer information:

häradsskrivar Laura Mattila, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, tfn +358 295 539 127, laura.mattila@dvv.fi

Läs mer om det automatiska avgörandeförfarandet samt om ibruktagandet av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas automatiska avgörandeförfarande

Nyckelord

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).

https://dvv.fi/sv

Andra språk

Följ Digi- ja väestötietovirasto

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto

Det lönar sig att upprätta en intressebevakningsfullmakt även om du inte kunde bry dig mindre6.5.2024 09:43:22 EEST | Tiedote

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas kampanj I egna händer påminner igen om att upprätta en intressebevakningsfullmakt. Ämbetsverket utvecklar kontinuerligt nya tjänster för att göra det smidigare att uträtta ärenden åt någon annan, eftersom de behövs när vår befolkning åldras. Det går nu lättare och snabbare att ta i bruk en intressebevakningsfullmakt på nätet. Dessutom blir det snart lättare för intressebevakningsfullmäktige att sköta ärenden som gäller fullmaktsgivarens egendom. Har du redan gjort en intressebevakningsfullmakt?

EVVK? Edunvalvontavaltakirja kannattaa tehdä, vaikka ei voisi vähempää kiinnostaa6.5.2024 09:43:22 EEST | Tiedote

Digi- ja väestötietoviraston Omissa käsissä -kampanja muistuttaa jälleen tekemään edunvalvontavaltuutuksen. Virasto kehittää jatkuvasti uusia palveluja toisen puolesta asioinnin sujuvoittamiseksi, sillä niitä tarvitaan väestömme ikääntyessä. Edunvalvontavaltuutuksen käyttöön ottaminen sujuukin nyt helpommin ja nopeammin verkossa. Lisäksi edunvalvontavaltuutetut pääsevät pian hoitamaan valtuuttajan omaisuuteen liittyviä asioita helpommin. Joko sinä olet tehnyt edunvalvontavaltuutuksen?

Suomi.fi-mobiilisovellus uudistuu 22.4.2024 – Katso miten muutos vaikuttaa sinuun!17.4.2024 15:05:00 EEST | Tiedote

Suomi.fi-mobiilisovelluksen uudet Android- ja iOS-versiot julkaistaan 22.4.2024. Uudistuksen myötä sovelluksen ulkonäkö ja toiminnallisuudet uudistuvat. Uudessa Suomi.fi-mobiilisovelluksessa on parannettu muun muassa sovelluksen käytettävyyttä, saavutettavuutta ja navigaatiorakennetta. Kun uusi sovellus on julkaistu, vanhojen sovellusversioiden käyttäminen ei ole enää mahdollista.

The new versions of Suomi.fi mobile application will be launched 22.4.2024: See how the change affects you!17.4.2024 15:05:00 EEST | Press release

The new Android and iOS versions of the Suomi.fi mobile application will be launched 22.4.2024. As a result of the update, the appearance and functionalities of the application will change. The new application has improved usability, accessibility and navigation structure. Once the new application is published, it will no longer be possible to use older versions of the application.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye