Vuoden sähköurakoitsija porvoolainen Sähkö-Meka Oy on teollisuuden luottotekijä

Vuoden 2023 sähköurakoitsijaksi on valittu porvoolainen Sähkö-Meka Oy. Yritys palkittiin Sähköurakoitsijapäivillä Tampereella 23.11.2023. Prosessiteollisuuden sähköasennuksiin erikoistuneen Sähkö-Meka Oy:n toiminnan perusperiaatteena on tehdä työt aina niin hyvin ja huolellisesti, että asiakkaat muistavat tämän seuraavien kohteiden tekijöitä valittaessa.

Kuvassa Sähkö-Mekan toimitusjohtaja Pekka Piminäinen, vanhempi asiantuntija Markku Simola, sähkösuunnittelija Erik Johansson, sähköasentaja Kevin Andersson, sähköasentaja Matti Töyrylä ja työnjohtaja Marko Tamminen ovat työskennelleet kaikki pitkään yrityksen palveluksessa. Mikko Arvinen

Sähkö-Meka Oy on keskittynyt alusta saakka teollisuuden saattolämmityksiin eli putkistojen prosessien aikaiseen lämmitykseen sekä räjähdysvaarallisten tilojen sähköasennuksiin ja -suunnitteluun.

Viime vuosina toimintaa on laajennettu entistä enemmän myös automaatiopuolelle.

Erinomainen tulos tarvikemyynnillä

Vuonna 2022 yritys teki yhden historiansa parhaista tuloksista. Liikevoittoa kertyi peräti 775 tuhatta euroa 4,8 miljoonan euron liikevaihdolla.

Yritys sai suuren urakan Kaakkois-Suomesta, mihin kuului myös kaikkien laitteiden ja tarvikkeiden toimitus aina syöttökaapeleista lähtien. Sähkö-Mekan periaatteena on, että asennusratkaisuista pyritään aina keskustelemaan yhdessä tilaajan kanssa parhaan ja kustannustehokkaimman ratkaisun löytymiseksi.

Tänä vuonna yrityksen suurin työmaa on Kilpilahden uusi voimalaitos.

- Me teemme voimalaitoksella lämmityskaapeleiden asennuksen lisäksi runsaasti instrumentti- ja automaatioasennustöitä, yrityksen toimitusjohtajana vuoden 2023 alusta toiminut Pekka Piminäinen kertoo.

Vaativia asennuksia haastavissa olosuhteissa

Prosessiteollisuuden lisäksi Sähkö-Meka tekee paljon töitä myös laivanrakennusteollisuudelle. Yrityksen referenssilistalla on lukuisia prosessiteollisuuden suuria asennusurakoita Kilpilahden teollisuusalueella, Kaakkois-Suomen paperitehtailla, biopolttoaineiden valmistuslaitoksissa ja telakoilla. Lisäksi yritys on erikoistunut sähkölämmitysjärjestelmien kuntotarkastuksiin ja kunnossapitotöihin.

Tällä hetkellä yrityksen palveluksessa on yhteensä 19 henkilöä; 12 asentajaa, viisi toimihenkilöä ja kaksi johtajaa. Yrityksen periaatteena on, että laadun varmistamiseksi työt tehdään mahdollisimman pitkälti omin voimin. Vaativimpiin, pitkällä vietyä erikoisosaamista vaativiin tehtäviin ei ole tarjolla valmista koulutusta, vaan työt opitaan yhdessä vanhempien asentajien kanssa tehdessä.

Myös ympäristöarvot huomioidaan toiminnassa. Mikäli työmaalla ei ole riittävän laajoja asennusjätteiden kierrätysmahdollisuuksia, tuodaan jätteet yrityksen hallille varta vasten hankittuihin kierrätyssäiliöihin lajiteltaviksi.

Huolella tehdyt urakat menestyksen perustana

Yrityksen omistavat Leo Perokorven leski Junita Perokorpi ja lapset Staffan Perokorpi ja Pia Vuorio. Staffan Perokorpi toimii yrityksen talousjohtajana.

- Meille on tärkeää, että yhtiön toiminnassa on mukana perheenjäsen, joka on perehtynyt yhtiön asioihin ja on mukana kantamassa vastuuta sekä edistämässä yhtiön perustajan toimintaperiaatteita. On hienoa nähdä, kuinka Leksan perustamasta yhtiöstä, joka sai alkunsa omakotitalon työhuoneesta, on jalostunut arvostettu toimija teollisuuden sähköurakointisaralla. Tästä kiitos kuuluu yhtiön työntekijöille – asentajille, suunnittelijoille ja työnjohtajille – joiden vankka ammattitaito ja ymmärrys Leksan luomaa visiota kohtaan, eli huolella tehdyt urakat, ovat luoneet pohjan menestykselle, Perokorvet ja Vuorio kertovat.

Sähkö-Meka Oy

Kotipaikka: Porvoo.

Päätoimiala: Prosessiteollisuuden vaativat sähkö- ja automaatioasennukset ja kunnossapitotyöt.

Henkilöstö: 19 työntekijää.

Liikevaihto tilikaudella 12/2022: 4 750 000 euroa.

Tulos: 775 000 euroa.

Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry valitsee Vuoden sähköurakoitsijan vuosittain liiton jäsenyritysten joukosta. Jäsenyrityksiä ja -yhteisöjä on nykyään reilut 2 700.

Valitsijaraati arvostaa urakoitsijan vastuullista toimintatapaa, hyvää mainetta, liiketoiminnan kannattavuutta ja aktiivista osallistumista liiton toimintaan. Vuoden sähköurakoitsija toimii esikuvana koko alalle.

Pekka Piminäinen ja Markku Simola vastaanottivat Vuoden sähköurakoitsijan kunniakirjan 23.11. Tampereen Pyynikillä pidettävien Sähköurakoitsijapäivien yhteydessä järjestetyssä STULin 90-vuotisjuhlatilaisuudessa.

Yhteystiedot:

Vuoden 2023 sähköurakoitsija

Toimitusjohtaja Pekka Piminäinen, Sähkö-Meka Oy;

puh. 050 556 9770, pekka.piminainen@sahko-meka.fi

Sahko-meka.fi

Lisätietoja Vuoden 2023 sähköurakoitsijan valinnasta

- Toimitusjohtaja Marko Utriainen, Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry;

puh. 050 355 4236, marko.utriainen@stul.fi

www.stul.fi

Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry on sähköisen talotekniikan asiantuntija, elinkeinopoliittinen edunvalvoja ja tiedon tuottaja. Liitolla on kaikkiaan noin 3 000 jäsenyritystä ja 16 alueosastoa. STULin urakoitsijajäsenten yhteenlaskettu liikevaihto on noin 4,5 miljardia euroa ja ne työllistävät 22 000 asentajaa sekä 5 000 toimihenkilöä. stul.fi - http://www.stul.fi/ Löydä sähkömies on verkkopalvelu, joka auttaa löytämään ammattitaitoisen sähköasentajan omalta paikkakunnalta tai lähialueelta. Palvelussa mukana olevat sähköasennusyritykset ovat kaikki Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry:n jäseniä ja mukana myös Luotettava kumppani -palvelussa. Tavoitteena on parantaa sähköturvallisuutta, energiatehokkuutta ja asumismukavuutta.

Talotekniikka-ala: Julkinen rakentaminen käyntiin ja asunto-osakeyhtiöiden perusparannuslainojen valtiontakausta vahvistettava5.10.2023 07:00:00 EEST | Tiedote

Talotekniikka-alan toimijat ovat rakentamisalan näkymiä ennustaneiden tahojen kanssa samoilla linjoilla: ei kovin hyvältä näytä. Joitakuita tuleva kevät suorastaan hirvittää; nähdäänkö samanlainen konkurssien tsunami kuin 1990-luvulla? Nyt tarvitaan nopeita toimia, jotta korjausrakentaminen saadaan vauhtiin ja pahimmat skenaariot torjuttua.