Keusoten chat-palvelut laajenivat: neuvontaa ja ohjausta matalalla kynnyksellä
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) chat-palvelut laajenivat merkittävästi: automaattinen chatbot palvelee verkkosivustolla vuorokauden ympäri ja lisäksi arkisin klo 9–11 chatissä antavat neuvontaa ja ohjausta Keusoten ammattilaiset.
![Hymyilevä työntekijä istuu työpöydän ääressä ja kirjoittaa tietokoneella.](/data/images/public/69819221/70060902/f0f34380-d9b7-431e-a14e-88fe8ddb3757-w_720.jpg)
Keusoten verkkosivustolta löytyvien chat-palveluiden kehittäminen on osa laajempaa digiasioinnin kehittämistä. Tavoite on lisätä digitaalisen asioinnin tarjontaa.
– Tätä uudistusta on odotettu innolla! Olemme kouluttaneet reaaliaikaisiin chatteihin yhteensä noin 70 ammattilaista, jotka ovat erittäin hyvissä fiiliksissä uudistuksesta ja uudesta työmuodosta! Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin asiakaskokemusta ja vaikuttavuutta seuraten sekä jatkuvasti parantaen, iloitsee Keusoten erityisasiantuntija Roni Nukarinen.
Chatissä Keusoten sote-ammattilaiset vastaavat tällä hetkellä lapsiperheiden palveluihin, 18–29-vuotiaiden mielenterveys- ja päihdepalveluihin sekä aikuisten sosiaalipalveluihin liittyviin kysymyksiin. Neuvontaa ja ohjausta saa esimerkiksi vanhemmuuden haasteisiin ja kasvatuspulmiin tai vaikkapa omaan tai läheisen mielenterveyteen liittyviin huoliin.
– Keusoten chat-palvelut toimivat toistaiseksi ilman vahvaa tunnistautumista eli asiakkaat käyttävät palvelua anonyymisti. Chatin kautta ei siis voi kysyä vahvaa tunnistautumista vaativia tietoja tai tehdä ajanvarauksia. Seuraava tavoitteemme onkin lisätä chattiin tunnistautuminen ja laajentaa chatin aukioloaikoja, Nukarinen kertoo jatkokehittämisestä.
Chatbot osaa vastata jo yli 600 kysymykseen
Keusoten chatbot on tietokoneohjelma, joka keskustelee itsenäisesti Keusoten verkkosivustolla asiakkaiden kanssa. Se vastaa yleisimpiin kysymyksiin, jotka liittyvät esimerkiksi palveluihin hakeutumiseen tai muuhun tiedon etsintään. Terveydentilaan liittyviä neuvoja botti ei anna. Jos chatbot ei osaa vastata, se voi ohjata chat-keskusteluun ammattilaisen kanssa, muihin Keusoten digitaalisiin asiointikanaviin tai tarvittaessa puhelinasiointiin. Se osaa ehdottaa Keusoten palvelujen rinnalla myös kuntien ja järjestöjen palveluja, jotka edistävät hyvinvointia ja terveyttä.
Chatbot on ollut osittain käytössä jo toukokuusta 2023 alkaen, mutta nyt senkin käyttöä ja osaamista on kehitetty. Toukokuussa chatbot osasi vastata 300 kysymykseen, ja nyt vastaus löytyy jo yli 600 kysymykseen. Ensimmäisinä kuukausina chatbot kävi asiakkaiden kanssa keskimäärin 450 keskustelua kuukausittain, nyt se käy keskusteluja lähes saman verran päivässä.
Viime viikkoina chatbot on ohjannut asiakkaita erityisesti rokotuksiin liittyvissä kysymyksissä – ja onnistunutkin siinä hyvin:
– Chatbot on löytänyt tietokannastaan vastauksen 83 %:iin siltä kysytyistä avoimista kysymyksistä. Aina, kun se ei tiedä jotain, kehitystiimimme tarttuu toimeen ja chatbotin osaamista kehitetään, täsmentää Keusoten ICT-asiantuntija Eetu Laitinen.
Sekä chatbot että chat-palvelu, jossa Keusoten ammattilaiset vastaavat, löytyvät Keusoten verkkosivustolta oikeasta alakulmasta: www.keusote.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Roni Nukarinen
Erityisasiantuntija
p. 050 497 2612
roni.nukarinen@keusote.fi
Benita Kapp
Tuotepäällikkö, digiasiointi
p. 050 497 2487
benita.kapp@keusote.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Keski-Uudenmaan hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoimen ja erikoissairaanhoidon järjestämisestä Hyvinkään, Järvenpään, Nurmijärven, Pornaisten, Tuusulan ja Mäntsälän alueella.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Keski-Uudenmaan hyvinvointialue (Keusote)
Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymään kohdistuneen petos- ja virkarikoskokonaisuuden esitutkinta valmis27.6.2024 15:44:15 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymään (nykyisin Keski-Uudenmaan hyvinvointialue) kohdistuneen petos- ja virkarikoskokonaisuuden esitutkinta on valmistunut. Itä-Uudenmaan poliisilaitos on tiedottanut esitutkinnan tuloksista 27.6.24. Esitutkinta siirtyy syyteharkintaan.
Kutsu: Innovatiivinen terveysteknologia käyttöön Keusotessa -terveystarkastus viidessä minuutissa26.6.2024 09:26:47 EEST | Kutsu
Hyvä median edustaja! Olet lämpimästi tervetullut testaamaan innovatiivisen terveysteknologian käyttöönottoa Keusotessa. Keusoten alueen asukkaat saavat terveytensä tueksi yhden Suomen innovatiivisemmista terveysteknologiatuotteista – automatisoitu itsemittausasema otetaan käyttöön JUSTissa kesäkuun lopulla. Tule testaamaan, miten itsemittausasema toimii 28.6.24 klo 14 Järvenpään uudelle sosiaali- ja terveysasemalle (JUST), Lääkärikuja 1, Järvenpää.
Innovatiivinen terveysteknologia käyttöön Keusotessa: Terveystarkastus viidessä minuutissa24.6.2024 12:47:44 EEST | Kutsu
Hyvä median edustaja! Olet lämpimästi tervetullut testaamaan innovatiivisen terveysteknologian käyttöönottoa Keusotessa. Keusoten alueen asukkaat saavat terveytensä tueksi yhden Suomen innovatiivisemmista terveysteknologiatuotteista – automatisoitu itsemittauspiste otetaan käyttöön JUSTissa kesäkuun lopulla. Tule testaamaan, miten itsemittauspiste toimii 28.6.24 klo 14 Järvenpään uudelle sosiaali- ja terveysasemalle (JUST), Lääkärikuja 1, Järvenpää.
Keusoten talousarviokehys vuodelle 2025 haasteellinen: Alijäämän kattaminen vaatii miljoonien sopeutustoimia19.6.2024 16:39:55 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) aluehallitus käsitteli ja hyväksyi vuoden 2025 talousarvion kehyksen ja talousarvion laadintaohjeet. Voimassa olevan lainsäädännön mukaan hyvinvointialueen on katettava kertyneet alijäämät vuoden 2026 loppuun mennessä.
Asukkailta suosituksia aluevaltuustolle: Toiveena selkeät digipalvelut yhdeltä luukulta18.6.2024 12:45:15 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen (Keusote) asukkaat toivovat sote-palveluihin helppokäyttöisiä ja luotettavia digipalveluita, jotka olisivat kaikki saatavilla yhdestä paikasta. Tärkeää ovat myös digipalveluiden käyttöön saatava tuki, hyvät ohjeet ja lainattavat laitteet.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme