Vaikuttavuussäätiön rahoitus vie kolme uutta professoria yrityksiin vuodeksi

Vaikuttavuussäätiön uusi rahoitus vie professorit yrityksiin vuodeksi tekemään omaa tutkimustaan yhteistyössä yrityskumppanin kanssa. Vaikuttavuussäätiön professoreille suunnattua rahoitusta on saanut nyt vuodesta 2022 alkaen yhteensä 9 professoria.

Itä-Suomen yliopiston lääkeaineen suunnittelun professori Antti Poso on yksi kolmesta Vaikuttavuussäätiön rahoituksen saaneista. Raija Törrönen

Tandem Industry Academia Professor (“TIA Professor”) -rahoitus tarjoaa professoreille mahdollisuuden keskittyä omaan tutkimukseen ja hyödyntää yritysten käytännön osaamista ja resursseja.

Vaikuttavuussäätiön hallitus valitsi kokouksessaan 17.11.2023 kolme uutta professoria rahoituksen saajiksi:

• Lääkeaineen suunnittelun professori Antti Poso, Itä-Suomen Yliopisto. Yhteistyössä Orion Pharma
  • Tietojenkäsittelyopin professori Roope Raisamo, Tampereen yliopisto. Yhteistyössä Nokia Technologies
  • Tutkimusprofessori Ari Väänänen, Työterveyslaitos. Yhteistyössä Terveystalo Healthcare

- Säätiö tunnistaa selkeän tarpeen tukea rahoituksella urallaan jo pitkälle edenneitä huippututkijoita, jotta he voivat tehokkaasti yhdistää voimansa yritysten kanssa. Tämä rahoitus tarjoaa professoreille mahdollisuuden päivittää osaamistaan yrityksille merkityksellisten tutkimuskysymysten parissa ja samalla mahdollistaa huipputason vaikuttavan tutkimuksen toteuttamisen, sanoo rahoitusmallia kehittäneen valmisteluryhmän ja Vaikuttavuussäätiön hallituksen jäsen Leena Otsomaa.

Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori Ari Väänäsen yhteistyötutkimus Terveystalon kanssa etsii uudenlaista tietoa ja lähestymistapoja mielenterveyden haasteisiin koneoppimisen mallien ja tietovarantojen avulla.

- Kun tutkimusta tehdään tiiviissä yhteistyössä yrityksen kanssa, TIA-professuuri avaa uusia näkymiä suoraan työterveyshuoltojen toimintaan ja akuutteihin haasteisiin. Yritysyhteistyössä syntyvien havaintojen ja löydösten kautta luomme uudentyyppistä tutkimusta, joka mahdollistaa kansainvälisesti korkeatasoisten tutkimusjulkaisujen ja tieteellisten avausten tekemisen.

TIA-professori viettää yhtä vuotta vastaavan ajan yrityksen tarjoamissa tiloissa rahoituksen aikana. Rahoitus voi jakaantua korkeintaan kolmen vuoden ajanjaksolle. Rahoituksen tarkoituksena on tukea elinkeinoelämän ja tutkimusorganisaatioiden yhteistyötä ja tarjota professorille ensikäden tietoa elinkeinoelämän kannalta relevanteista tutkimusongelmista. Projekti voi koostua yhteisestä esikilpailullisesta tutkimuksesta ja muusta sitä tukevasta toiminnasta.

Nyt rahoitettavat professuurit keskittyvät hankkeisiin, joissa tutkitaan mielenterveyden tukemisen lisäksi tuntoaistia metaversumeissa sekä kvanttiteknologian ja koneoppimisen avustamaa lääkekehitystä. Lue lisää rahoitettavista hankkeista täältä: https://www.vaikuttavuussaatio.fi/rahoitettavat-hankkeet/

Professori Antti Poso Itä-Suomen yliopistosta näkee yritysprofessuurin mahdollisuutena paitsi viedä omaa tutkimusta eteenpäin, myös ohjata opiskelijoita niin, että heidän tutkimuksensa on vaikuttavaa myös tutkimusmaailman ulkopuolella.

- Uudet lääkeaineet saadaan tuotua potilaille käytännössä vain teollisuuden kautta. Tämä yhteistyö mahdollistaa teoreettisen osaamisen ja käytännön työn näkökantojen ja kokemusten yhdistämisen. Siten se edesauttaa niin alan tutkimusta kuin myös yritysten menestymistä, kertoo professori Poso.

Tampereen yliopiston tietojenkäsittelytieteen professori Roope Raisamon hankkeessa tutkitaan yhteistyössä Nokian kanssa, miten tuntoaisti saadaan osaksi metaversumia

- Nokia Technologies on johtava toimija metaversumien infrastruktuurien rakentamisessa. Yhteistyössä yrityksen kanssa pystyn viemään tutkimustietoa mediateknologian standardointityön tueksi, professori Raisamo sanoo.

Valtio perusti Vaikuttavuussäätiön vuonna 2019 lisäämään suomalaisen akateemisen huippututkimuksen yhteyksiä elinkeinoelämään.

Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori Ari Väänänen