Tutkimuksen vaikuttavuuden tukisäätiö sr

Webinaari ja selvityksen julkistus: Ihmistieteet etsivät paikkaansa Suomen innovaatiojärjestelmässä

Vaikuttavuussäätiön selvitystyö paljastaa kolme keskeistä haastetta, jotka on ratkaistava, jotta ihmistieteiden tutkimus eli humanistiset ja yhteiskuntatieteet sekä taiteen alojen tutkimus saadaan tiiviiseen yhteyteen yksityisen sektorin kanssa.

Haluaisitko kuulla lisää ihmistieteiden roolista yritysten ja niiden innovaatiokyvykkyyden kehittämisessä?

Osallistu Vaikuttavuussäätiön järjestämään selvityksen julkistustilaisuuteen ja webinaariin torstaina 30.11. klo 12.30–14. Seminaarissa esitellään selvityksen päätuloksia ja kuullaan seuraavat puheenvuorot: Julia Black British Academysta, Alf Rehn Syddansk Universitetista ja Marja-Liisa Niinikoski Suomen Tekstiili- ja muoti ry:stä.

Ilmoittaudu webinaariin.

Haluatko saada selvityksen nähtäväksi ennen sen julkaisupäivää? Ota meihin yhteyttä: petro.poutanen@vaikuttavuussaatio.fi

Ihmistieteiden paikka innovaatiojärjestelmässä

Niin sanotut kovat tieteet hallitsevat soveltavan tutkimuksen kenttää. Matemaattis-luonnontieteellisten ja teknisten alojen tutkimus sopii luonteeltaan hyvin kaupallistamiseen tähtääviin tuotteistuksiin, ideoiden patentointiin ja startup-yritysten perustamiseen. Niiden rooli korostuu innovaatiokeskustelussa ja heijastuu rahoitushauissa. Vain 8 prosenttia Vaikuttavuussäätiön saamista apurahahakemuksista tulee yhteiskuntatieteiden, humanististen tieteiden ja taiteiden aloilta. Tämä sai säätiön kysymään, mitä vaaditaan, jotta myös ihmistieteiden tutkimus voisi tehdä laajamittaista yhteistyötä teollisuuden kanssa.

Toteutimme vuoden 2023 aikana selvityksen yritysten ja yhteiskuntatieteiden, humanististen tieteiden ja taiteiden välisen yhteistyön nykytilasta ja tulevaisuuden näkymistä. Selvitystyömme osoittaa, että teollisuuden ja tutkimuksen välisen yhteistyön tiellä on kolme keskeistä haastetta:

#1 Systemaattiset lähestymistavat yhteistyöhön puuttuvat

Yhteistyö herättää kiinnostusta yritysten ja ihmistieteiden tutkijoissa, mutta sitä on vaikea saada toteutumaan käytännössä. Ongelman juurisyynä on vaikeus sovittaa yhteistyön tavoitteet ja intressit siten, että ne palvelisivat molempien osapuolien tavoitteita. Yhteistyön luomista helpottavia rakenteita ei ole vaan niiden syntyminen nojaa yksittäisten ihmisten kontaktiverkostoihin tai sattumaan.

#2 Ihmistieteiden tutkijoilla ei ole yhteistyötä helpottavia verkostoja

Ihmistieteiden tutkijat työskentelevät tyypillisesti hyvin pienissä tiimeissä tai yksin ja pienillä resursseilla. Tiimityön ja laajamittaisten hankkeiden puute rajoittaa tutkijoiden kontaktien määrää ja johtaa siihen, etteivät he pysty rakentamaan laajempia verkostoja.

#3 Ihmistieteille ei ole määritelty vaikuttavuuden mittareita

Yrityksissä vaikuttavuutta koskeva kieli ja keskustelu keskittyvät tyypillisesti taloudellisiin tai muihin mitattavissa oleviin tuloksiin. Menestystä mitataan patenteilla, tuotteilla ja taloudellisella tuloksella, jotka eivät tyypillisesti ole ihmistieteiden tutkimuksen ytimessä. Ihmistieteiden tutkimus jää usein perinteisten innovaatio- ja T&K-toimintojen ulkopuolelle, ja niitä käytetään pikemminkin muilla liiketoiminnan aloilla, kuten organisaation kehittämisessä.

Lisätietoja selvityksestä raportin kirjoittajilta:

aurora.airaskorpi@vaikuttavuussaatio.fi

outi.vanharanta@vaikuttavuussaatio.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Tutkimuksen vaikuttavuuden tukisäätiö sr