Uudenlainen teemareitti koettavissa Oulussa

Matkalla kohti Euroopan kulttuuripääkaupunkivuotta Oulu2026 kartoittaa ja testaa uusia tapoja tuoda esiin alueen historiaa, kulttuuria ja ilmiöitä. Viime viikonloppuna julkaistiin kaupunkitilassa ja Oulu2026-verkkosivuilla digitaalisesti koettava Tervatarinoiden reitti.

Tervatarinoiden reitti ja yhden tarinapisteen laatta.
Tervatarinoiden reitin tarinapisteissä on puulaatassa QR-koodi. Kun skannaa koodin puhelimella, pääsee kuuntelemaan tai lukemaan tarinaa suomeksi, selkosuomeksi, ruotsiksi tai englanniksi. Topi Paananen Oulu2026

Kirjailija Katariina Vuoren kirjoittamat ja näyttelijä Tuula Väänäsen lukemat tarinat vievät vanhaan Ouluun, tervakaupan kulta-aikaan. Oulun keskustassa, jokisuistossa ja Toppilansaaressa sijaitsee yhteensä 10 tarinapistettä: niistä löytyvissä puulaatoissa on QR-koodi, jonka voi skannata puhelimella, ja sitten kuunnella tai lukea kyseiseen sijaintiin liittyvän tarinan. Osan sijainneista voi myös nähdä puhelimella lisätyn todellisuuden kera.

Suomen lisäksi tarinat voi lukea tai kuunnella selkosuomeksi, englanniksi ja ruotsiksi. Englanninkielisten tarinoiden äänenä kuullaan näyttelijä Sami Lalou, ruotsiksi ne tulkitsee viestinnän ja kulttuurialan erityisasiantuntija Tea Stolt de Glanville. Tarinat on kirjoitettu liittymään sijainteihinsa, mutta niitä voi kuunnella myös kotona tai vaikkapa hoivakodissa. Tervatarinoiden reittikarttaan voi tutustua ja tarinoita kuunnella osoitteessa oulu2026.eu/tarinareitit. Kunkin tarinan kesto on kolmisen minuuttia.

Aitoa ajankuvaa huumorilla höystettynä

Tervatarinoiden reitti alkaa Leverin rajalta ja päättyy Toppilan satamaan. Tarinat ovat kuitenkin itsenäisiä, joten ne voi kokea missä tahansa järjestyksessä tai vaikka yksittäin. Ensimmäisinä päivinä eniten QR-koodin skannauksia on ollut Snellmanin talolla, eli nykyisellä Svenska Privatskolanilla, ja Seurahuoneella, eli nykyisellä kaupungintalolla.

Katariina Vuori kuvailee, että oli kiehtovaa tulkita muun muassa sitä, millä tavalla vesireitit ovat vaikuttaneet alueen historiaan. Tervantuoksuisia tarinoita on höystetty myös huumorilla, ja tositapahtumiin perustuvina ne luovat aitoa ajankuvaa tervaporvareiden ja muiden kaupunkilaisten arjesta iloineen ja suruineen 1800-luvun Oulussa.

Lisää pohjoisia tarinoita luvassa ensi vuonna

Tervatarinoiden reitti on Pohjoisista tarinoista vetovoimaa -hankkeen ensimmäinen pilotti. Hankkeen toteuttaa Oulun kulttuurisäätiö, päärahoittaja on Pohjois-Pohjanmaan liitto. Tavoitteena on kehittää uusia tapoja, joiden avulla voidaan tuoda teemoitettuja reittejä helppokäyttöisen teknologian keinoin Oulu2026-toteutusalueelle.

Alueen kulttuuriperinnön esiintuominen ja maksuttomien elämyksien tarjoaminen vahvistavat alueen asukkaiden paikallisidentiteettiä arjen ympäristöissä ja luovat myös matkailullista vetovoimaa. Tarinoita kartoitetaan asiantuntijoiden ja kuntalaisten kanssa. Tervatarinoiden reittiä kehitetään myöhemmin havaintojen ja palautteen perusteella. Lisää tarinallisia reittejä on tulossa jo ensi vuonna.

Oulun tervahovi, yksi Tervatarinoiden reitin tarinapisteistä, oli tervan varastointi- ja tarkastuspaikka Toppilansalmen pohjoisrannalla.
Tervatarinoiden reitin tarinapisteissä Hahtiperä, Merikoski, Laiva Toivo ja Tervatoppila voi kohteet nähdä lisätyn todellisuuden kera.

Hybridituottaja 2026 -koulutukset kehittävät tapahtuma-alan digitaalista osaamista Pohjois-Pohjanmaalla16.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Miten elämykset välitetään tapahtumaa etänä kotisohviltaan seuraaville ja mitä oppia eri kokoiset tapahtumat voivat ottaa television spektaakkelimaisista show’ista? Oulun ammattikorkeakoulun kesällä 2024 käynnistyvä Hybridituottaja 2026 -koulutus pureutuu siihen, mitä osaamista tapahtumatuottajat tarvitsevat tapahtumien ja kulttuurin viemiseksi digitaaliseen ympäristöön.