Autismiystävällinen kulttuuritoimija 2026 -haaste alkaa

Yhdenvertainen Oulu2026 -hanke kutsuu kaikkia kulttuuritoimijoita mukaan Autismiystävällinen kulttuuritoimija 2026 -haasteeseen. Haasteen tavoitteena on edistää kulttuurin yhdenvertaisuutta, oppia huomioimaan autismikirjon ihmisten tarpeita ja tavoittaa uusia yleisöjä.

”Haaste on konkreettinen tapa osallistua toteuttamaan kulttuuri-ilmastonmuutosta, joka yhdistää ihmisiä ja kutsuu asettumaan toisen ihmisen asemaan. Osallistua voi kuka tahansa kulttuuritoimija, joka haluaa edistää kulttuurista yhdenvertaisuutta”, sanoo hankkeen projektipäällikkö Anna Litewka-Anttolainen

”Käytännössä osallistuminen tarkoittaa osallistumista koulutukseen, joka vahvistaa valmiuksia tukea moninaisen yleisön osallisuutta ja ymmärtämistä sekä suunnitella autismi- ja aistiystävällisiä kulttuuripalveluita. Niistä hyötyvät lopulta kaikki”, hän lisää.

Kaksiosainen koulutus järjestetään Teamsin välityksellä 19.4. ja 26.4. klo 9-10.30. Ilmoittautua tulee 12.4. mennessä (siirryt Lyyti-sivustolle). Koulutuksesta vastaa Suomen Autismikirjon Yhdistys. Koulutus on maksuton.

Koulutuksen jälkeen on mahdollisuus hakea Autismiystävällinen-sertifikaattia. Koulutukseen voi osallistua myös ilman sitoumusta hakea sertifikaattia. Lisätietoa Autismiystävällinen-sertifikaatista Suomen Autismikirjon Yhdistyksen sivustolta.

Haaste on syntynyt Yhdenvertainen Oulu2026 -hankkeen aloitteesta, sillä hanke edistää moninaisuutta ja vahvistaa vähemmistöjen osallisuutta Oulu2026 Euroopan kulttuuripääkaupunkialueella eli Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa. Hanke on Euroopan unionin osarahoittama.

Hybridituottaja 2026 -koulutukset kehittävät tapahtuma-alan digitaalista osaamista Pohjois-Pohjanmaalla16.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Miten elämykset välitetään tapahtumaa etänä kotisohviltaan seuraaville ja mitä oppia eri kokoiset tapahtumat voivat ottaa television spektaakkelimaisista show’ista? Oulun ammattikorkeakoulun kesällä 2024 käynnistyvä Hybridituottaja 2026 -koulutus pureutuu siihen, mitä osaamista tapahtumatuottajat tarvitsevat tapahtumien ja kulttuurin viemiseksi digitaaliseen ympäristöön.