Sinnikäs työ näkyy: Attendon tyytyväisyysluvuissa huikea nousu
Attendo Suomi on viimeisen kolmen vuoden aikana oivalluttanut henkilöstöä valmentaen ja keskustellen, parantanut useita toimintamalleja sekä investoinut merkittävästi henkilöstö- ja asiakaskokemuksen parantamiseen. Tämä sinnikäs työ näkyy nyt parantuneena henkilöstön, asukkaiden ja heidän läheistensä tyytyväisyytenä.
Henkilökunnan, asukkaiden ja läheisten tyytyväisyys on nyt Attendon historian korkeimmalla tasolla. Attendo Suomen henkilöstökyselyn NPS tulos on 31 (vuodesta 2019 parannus on +47 pykälää), asukastyytyväisyys NPS 46 (vuodesta 2019 parannus +17 ) ja läheistyytyväisyys rNPS 48 (vuodesta 2019 parannus +33).
NPS-luku kertoo asiakkaiden suositteluhalukkuudesta eli siitä, kuinka todennäköisesti he suosittelisivat yritystä, tuotetta tai palvelua ystävilleen tai kollegoilleen. Asteikko on välillä -100 ja +100.
– Iloitsen valtavasti siitä, että yhtiömme kulttuurin muutos näkyy valtakunnallisesti tyytyväisyyden parantumisena. Samaan aikaan tiedän, että vaihtelua Attendo-kotien välillä on paljon. Teemme oikeita asioita ja meidän täytyy jatkaa niiden tekemistä sinnikkäästi, sanoo Attendo Suomen toimitusjohtaja Virpi Holmqvist.
Tyytyväisyyskyselyt ovat meille Attendolla tärkeä keino arvioida, teemmekö oikeita asioita ja missä voimme vielä parantaa. Nyt tulokset kertovat, että asukkaiden, heidän läheistensä ja työntekijöiden luottamus Attendoa kohtaan on vahvistunut. Attendo aloitti mittavan toimintatapoja ja toimintakulttuuria koskevan muutoksen neljä vuotta sitten. Muutos oli väistämätön, sillä hoivakriisin aikana luottamus yhtiötä kohtaan oli romahtanut. Syksyllä 2020 yhtiö julkaisi uuden strategiansa ja nimesi sen Attendon muutosmatkaksi. Pelkästään vuosien 2021–2023 aikana vuorovaikutuksen valmennuksiin on käytetty yhteensä 112 000 työtuntia ja johtamiskoulutuksiin yhteensä 25 760 työtuntia. Yksistään vuonna 2022 tämä tekee palkkakuluina reilut kolme miljoonaa euroa.
Attendon muutosmatka sisältää keskeisten toimintamallien uudistamisen lisäksi tärkeimmät yrityskulttuurinmuutoksen elementit: inhimilliset kohtaamiset, 100 prosentin vastuun asioista, joista tulee tietoiseksi – puuttuminen epäkohtiin on välittämistä, sekä palautteen antamisen eli kuuntelen, kehun, kiitän, kannustan ja myös korjaan.
Muutos näkyy monilla mittareilla: Henkilökunnan vaihtuvuus on vähentynyt kuluvana vuonna 7 prosenttia. Myös vetovoima on kasvanut merkittävästi: työhakemuksia on jätetty 22 prosenttia enemmän vuodentakaiseen verrattuna. Lisäksi iso osa työntekijöistä, jotka lähtevät pois Attendolta, palaa vuoden kuluessa. Vuonna 2022 heistä palasi noin kolmasosa. Vuoden 2023 tammi–syyskuussa palaajia oli 16,5 prosenttia eli 1 226 henkilöä. Kun palaajilta keväällä 2023 kysyttiin, mikä saa heidät valitsemaan Attendon uudelleen, vastauksissa korostuivat seuraavat kolme asiaa: joustavuus työvuorosuunnittelussa, hyvä työilmapiiri ja hyvät kouluttautumismahdollisuudet.
Suuren toimijan, kuten Attendon, muutos tarkoittaa satojen tuhansien yksittäisten kohtaamisten parantamista päivittäin. Osa kohtaamisista valitettavasti epäonnistuu edelleen.
– Arvioimme, että muutosmatka kestää noin kolmesta viiteen vuotta. Hienoa että vaikutukset näkyvät jo näin selvästi. Tehtävää on silti edelleen, Holmqvist sanoo.
– Attendolla on noin 400 hoiva- ja palvelukotia, joissa työskentelee noin 17 000 työntekijää ja he hoitavat yli 12 000 asukasta. Suurin osa kohtaamisista onnistuu, mutta inhimillisiä virheitä ja epäonnistumisia sattuu edelleen. Näiden epäkohtien puuttumisen ja korjaamisen eteen teemme edelleen hartiavoimin töitä.
Toimitusjohtaja Virpi Holmqvistin haastattelupyynnöt medialle pyydämme ystävällisesti osoittamaan Attendon viestintään viestinta (at) attendo.fi tai p. (mediapuhelin) 041 732 4568.
Avainsanat
Linkit
- Miten opin kuuntelemaan hoivakodin asukkaiden toiveita? ASKO- eli asiakaskokemuskeskustelujen päätavoitteena on asukkaiden mielekkään ja omannäköisen arjen toteutuminen.
- Kun työntekijät voivat hyvin, asukkaat voivat hyvin. Työntekijöiden kuunteleminen ja asioiden tekeminen yhdessä tukee niin henkilökunnan kuin asukkaiden hyvinvointia.
- Millaista on johtaa isoa työyhteisöä sosiaalialalla? Johtajan ja tiimiesihenkilöiden yhteispeli on yksi toimiva esimerkki.
Attendo – Pohjoismaiden johtava hoivapalveluiden tarjoaja
Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoivapalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985, ja olimme ensimmäinen julkisia hoivapalveluja ikäihmisille tarjonnut yksityinen yhtiö Ruotsissa. Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja vammautuneille ihmisille sekä mielenterveyskuntoutujille. Tuotamme myös lastensuojelu- ja terapiapalveluita. Attendolla on kaikkiaan noin 24 000 työntekijää yli 700 toimipisteessä Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. Lue lisää: www.attendo.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Attendo
Attendo käynnistää muutosneuvottelut usealla hyvinvointialueella ikäihmisten hoivakodeissa8.10.2024 09:00:51 EEST | Tiedote
Attendo käynnistää muutosneuvottelut usealla paikkakunnalla ympäri Suomen. Neuvottelut koskevat Attendon ikäihmisten hoivakotien henkilöstöä, ja niiden piirissä on yhteensä noin 1800 työntekijää. Näissä muutosneuvotteluissa vähennystarve on noin 250 henkilötyövuotta. Jo aiemmin Attendo kertoi aloittaneensa muutosneuvottelut Satakunnassa, Pirkanmaalla, Kaunialan sairaalassa sekä muutamassa muussa ikäihmisten hoivan yksikössä. Kaikki nyt ilmoitetut muutosneuvottelut voivat johtaa enintään noin 570 henkilötyövuoden vähentämiseen, ja niiden piirissä on yhteensä noin 2300 attendolaista.
Attendo aloittaa muutosneuvottelut Pirkanmaalla ja Satakunnassa ikäihmisten hoivakodeissa27.9.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Attendo aloittaa muutosneuvottelut osassa Pirkanmaan ja Satakunnan ikäihmisten hoivakoteja. Neuvottelut koskevat noin 400 työntekijää ja mahdollinen vähennystarve tulee olemaan enintään 145 työntekijää.
Attendo aloittaa muutosneuvottelut Lapinlahdella ikäihmisten hoivakodissa26.9.2024 09:00:40 EEST | Tiedote
Attendo aloittaa muutosneuvottelut Lapinlahdella, Pohjois-Savossa. Neuvottelut koskettavat koko Attendo Pajuharjun henkilöstöä.
Attendo aloittaa muutosneuvottelut Utajärvellä ikäihmisten hoivakodissa24.9.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
Attendo aloittaa muutosneuvottelut Utajärvellä, Pohjois-Pohjanmaalla. Neuvottelut koskettavat Attendo Kirkkopuiston henkilöstöä ja vähennystarve on enintään kahdeksan henkilöä.
Suomalaiset huolissaan hoivapalveluiden tulevaisuudesta – Attendo julkaisi Suuren hoivakyselyn tulokset18.9.2024 08:31:08 EEST | Tiedote
Hoiva-ala Suomessa kohtaa merkittäviä haasteita. Attendon Suuren hoivakyselyn tulokset paljastavat suomalaisten huolen hoivapalveluiden nykytilasta ja tulevaisuudesta. Kyselyyn vastasi 1500 suomalaista, ja sen tulokset tuovat esiin huolestuttavia piirteitä alan kehityksessä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme