Pohjois-Savon ELY-keskus

Itä-Suomen liikenneturvallisuussuunnitelma toteuttaa liikenneturvallisuuden nollavisiota

Jaa

Nollavision mukaisesti kaikki liikennemuodot ovat vuoteen 2050 mennessä niin turvallisia, ettei kukaan kuole tai loukkaannu vakavasti liikenteessä.

Talvisella maantiellä yksittäinen auto aurinkoisella ilmalla.
Liikennemuodoista tieliikenteessä suurimmat turvallisuushaasteen. Pohjois-Savon ELY-keskus

Itä-Suomen liikenneturvallisuussuunnitelma toimeenpanee valtakunnallista liikenneturvallisuusstrategiaa Itä-Suomen erityispiirteet huomioiden sekä luo puitteet suunnitelmalliselle liikenneturvallisuustyölle tulevina vuosina. Liikenneturvallisuussuunnitelmassa on huomioitu kaikki liikennemuodot: tieliikenne, raideliikenne, vesiliikenne, maastoliikenne ja ilmailu. Vuosille 2024–2030 laaditun toimenpideohjelman painopiste on kuitenkin tieliikenteessä, jossa ovat myös suurimmat liikenneturvallisuuden haasteet. 

Kaikki liikennemuodot huomioiden, Itä-Suomen alueen liikenteessä menehtyy vuosittain noin neljäkymmentä ihmistä (keskiarvo 2018–2022). Menehtyneistä 67 % on tullut tieliikenteessä, 21 % vesiliikenteessä ja 8 % maastoliikenteessä. Raideliikenteen (tasoristeysonnettomuudet) ja ilmailun osalta liikenneturvallisuustilanne on jokseenkin hyvä ja kuolemaan johtaneet onnettomuudet ovat melko harvinaisia poikkeuksia.

Itä-Suomen liikenneturvallisuussuunnitelmaa ohjaa valtakunnallinen nollavisio, jonka mukaisesti kaikki liikennemuodot ovat vuoteen 2050 mennessä niin turvallisia, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä. Tieliikenteen osalta Suomi, ja myös Itä-Suomi, on myös sitoutunut muiden EU-maiden kanssa tavoittelemaan kuolemien ja vakavien loukkaantumisten vähentämistä puolella vuoden 2020 tasosta vuoteen 2030 mennessä.

Liikenneturvallisuussuunnitelman laadinta pohjaa kattavaan liikenneturvallisuustilanteen ja toimintaympäristön analyysiin, laajaan työnaikaiseen vuoropuheluun sekä tarkkaan painopistealueiden määrittelyyn. Suunnitelmassa on kuvattu kaikkiaan 115 toimenpidettä, joiden avulla liikenneturvallisuuden suunta pyritään kääntämään tavoitteiden mukaiselle uralle kaikissa liikennemuodoiss. Suunnitelmassa korostuvat laaja keinovalikoima sekä useiden toimijoiden työpanos ja yhteistyö.

- Itä-Suomessa tehdään jo nykyisin hyvää liikenneturvallisuustyötä. Suunnitelman avulla rajalliset resurssit suunnataan tehokkaimpiin toimenpiteisiin. Yhteistyö liikenneturvallisuuden edistämiseksi on todella tärkeää ja sitäkin tullaan edelleen kehittämään. Hyvätkään suunnitelmat eivät toteudu, jos niitä ei määrätietoisesti edistä, toteaa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa hankkeesta vastannut Terhi Nissinen. 

Itä-Suomen liikenneturvallisuussuunnitelmaan voi tutustua osoitteessa: https://www.doria.fi/handle/10024/188134

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Talvisella maantiellä yksittäinen auto aurinkoisella ilmalla.
Liikennemuodoista tieliikenteessä suurimmat turvallisuushaasteen.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Pohjois-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Savon ELY-keskus

Pohjois-Savon vesitilannekatsaus 25.7.202425.7.2024 13:44:29 EEST | Tiedote

Kallaveden vedenpinta Itkonniemen asteikolla on N2000+ 82,02. Taso on 11 cm alle ajankohdan pitkäaikaiskeskiarvon. Lisäjuoksutukset Konnuksen tulvakanavasta ja Naapuskosken padosta lopetettiin kesäkuun ensimmäisellä viikolla. Pinnan aleneminen on ollut silti huomattavan nopeaa. Kevään tulvahuipusta 82 cm. Iisalmen reitillä kesäkorkeudet on pystytty säilyttämään, kun juoksutukset on pienennetty pintojen säilyttämiseksi. Sama koskee myös Pohjois-Savon muita säännösteltyjä vesistöjä - Nilsiän reittiä ja Vuotjärveä. Varkauden alapuolella Haukiveden pinta on 27 cm yli ajankohdan keskimääräisen tason, kun verrataan 30 viimeisen vuoden tilastoihin. Lukema on nyt N2000+ 76,66. Pinta on laskenut kevään tulvahuipusta 30 cm. Saimaallakin lisäjuoksutus on lopetettu ja nyt itseasiassa ollaan pyrkimässä luonnontilaista vesitasetta kohti juoksuttamalla luonnonmukaista purkautumista vähemmän. Säännöstelemättömällä Rautalammin reitillä eteläinen Suontee -Paasivesi nousi poikkeuksellisen korkealle ja on

Pohjois-Savon vesitilannekatsaus 27.6.202427.6.2024 15:33:35 EEST | Tiedote

Kallaveden vedenpinta Itkonniemen asteikolla on N2000+ 82,28. Taso on 3 cm alle ajankohdan pitkäaikaiskeskiarvon. Lisäjuoksutukset Konnuksen tulvakanavasta ja Naapuskosken padosta lopetettiin kesäkuun ensimmäisellä viikolla. Pinnan aleneminen on ollut silti huomattavan nopeaa. Kesäkuun alusta 40 cm. Iisalmen reitillä on saavutettu kesäkorkeudet ja juoksutukset on pienennetty pintojen säilyttämiseksi hyvällä kesäkorkeudella. Sama koskee myös Pohjois-Savon muita säännösteltyjä vesistöjä - Nilsiän reittiä ja Vuotjärveä. Varkauden alapuolella Haukiveden pinta on 35 cm yli ajankohdan keskimääräisen tason, kun verrataan 30 viimeisen vuoden tilastoihin. Lukema on nyt N2000+ 76,80. Pinta on laskenut kevään tulvahuipusta 17 cm. Saimaalla lisäjuoksutus on käynnissä, mutta on ilmoitettu loppuvan viikonlopun jälkeen. Säännöstelemättömällä Rautalammin reitillä eteläinen Suontee -Paasivesi nousi poikkeuksellisen korkealle ja on edelleen ajankohdan keskiarvon yläpuolella samoin kuin reitin alaosan ke

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye