Opetushallitus / Utbildningsstyrelsen

Opetushallituksen raportista selviää, millä ammattialoilla on tulevaisuudessa työvoimasta pulaa ja millä ylitarjontaa

Jaa

Työvoimapulaa syntyy tulevaisuudessa monella alalla, kun työvoiman tarve kasvaa tai iso osa työntekijöistä eläköityy. Työvoimapulaa esiintyy monilla luonnonvara- ja soteammattialoilla sekä esimerkiksi energia-alalla. Toisilla aloilla työvoiman tarve taas vähenee. Uutta työvoimaa saadaan eniten koulutuksen kautta, mutta ammattialat saavat työvoimaa myös toisiltaan – ja vastaavasti myös menettävät sitä toisilleen.

Monen alan arvioidaan tulevaisuudessa kärsivän työvoimapulasta, kun samalla monille aloille ennakoidaan työvoiman ylitarjontaa eli tarjolla on liikaa työntekijöitä avautuviin työpaikkoihin nähden. Tulokset ilmenevät Opetushallituksen ja opetus- ja kulttuuriministeriön ylläpitämän Osaamisen ennakointifoorumin (OEF) tuottamista ennakointituloksista, joissa tarkasteltiin työmarkkinoiden kohtaantoa ammattialoittain vuonna 2028. Kun työpaikat ja työelämän tarpeet sekä tarjolla olevan työvoiman määrä tai osaaminen eivät kohtaa, puhutaan kohtaanto-ongelmasta.

Monella alalla työvoimapulaa syntyy työntekijöistä ison osan eläköityessä

OEF:in raportissa tarkastellaan 75 ammattialaa, joista 20:lla ennakoidaan vuonna 2028 olevan työvoimapulaa. Noin viidennes (19,6 %) vuoden 2019 työllisten määrästä työskentelee näillä aloilla. Työvoimapulaa syntyy varsinkin eläköitymisestä ja työvoimatarpeen voimakkaasta kasvusta.

Työvoimapulaa esiintyy esimerkiksi useilla luonnonvara-ammattiloilla, kuten maatalousyrittäjillä ja -työntekijöillä, metsätyöntekijöillä sekä kalastajilla ja kalanviljelijöillä. Näissä ammateissa jopa noin 30 %:a nykyisistä työntekijöistä eläköityy vuoteen 2028 mennessä.

– Lisäksi on kasvualoja, joissa työvoiman tarve kasvaa siinä määrin, että ammattialoille muodostuu työvoimapulaa. Näitä ovat esimerkiksi monet sote-ammatit, kuten lääkärit, sairaanhoitajat ja sosiaalityöntekijät, toteaa opetusneuvos Kari Nyyssölä.

Muita ammatteja, joissa tekijöitä on liian vähän, ovat muun muassa energia-, vesi- ja jätehuollon työntekijät, vartijat ja valvojat, teollisuuden ja kaivostoiminnan tuotantojohtajat ja asiantuntijat sekä luonnontieteen ja matematiikan asiantuntijat.

Joillain aloilla työvoiman tarve vähenee, kun samaan aikaan suuri joukko suorittaa alalle tutkintoa

12 ammattialalla ennakoidaan puolestaan olevan liikaa työvoimaa suhteessa kysyntään. Vajaa viidennes (16,9 %) vuoden 2019 työllisistä työskentelee näillä aloilla.

Työvoiman ylitarjonnan taustalla on usein työvoiman vähenevä tarve. Työvoiman tarve vähenee huomattavasti painoalan työntekijöillä, mutta varsin paljon myös esimerkiksi avustavilla työtekijöillä, käsityötuotteiden valmistajilla ja hienomekaanikoilla.   

– Ylitarjontaa voi syntyä myös koulutuksen kautta, kun alalle valmistuu työpaikkoihin nähden runsaasti uusia tutkinnon suorittaneita. Tällaisia ammatteja ovat esimerkiksi kauneudenhoitotyöntekijät, taide- ja kulttuurialan suunnittelijat sekä LVI-asentajat, kertoo opetusneuvos Maria Clavert.

Ammattialat saavat uutta työvoimaa toisiltaan – ja vastaavasti menettävät sitä toisilleen

Ammattialat saavat uutta työvoimaa koulutuksen ja maahanmuuton kautta sekä työvoiman ulkopuolelta ja työttömyydestä töihin tulevien myötä. Näistä koulutuksella on selvästi suurin vaikutus: koulutuksesta valmistuvien osuus uuden työvoiman tarjonnasta on 82 %.

Maahanmuuton kautta saatavan työvoiman osuus työvoiman kokonaistarjonnasta on selvästi pienempi, 10 %, mutta sillä voi olla yksittäisten ammattialojen kohdalla suurikin merkitys. Maahanmuuttajataustaisten ennakoidaan työllistyvän muun muassa puutarhaviljelijöiksi, siivoojiksi ja puhdistustyöntekijöiksi sekä korkeakoulujen opettajiksi.

Ammattialat saavat uutta työvoimaa myös muilta aloilta ja vastaavasti menettävät työvoimaa muille aloille. Esimerkiksi monet asiantuntija-ammatit, kuten tutkimus- ja kehitysjohtajat sekä sovellusalan asiantuntijat ja ohjelmoijat, saavat huomattavasti työvoimaa muilta ammattialoilta. Samalla muun muassa myyjät ja kauppiaat sekä pakkaus- ja kokoonpanotyöntekijät menettävät työvoimaa muille aloille.

– Tällä hetkellä Suomella on työmarkkinoilla kohtaanto-ongelma, ja sen ennakoidaan jatkuvan myös tulevaisuudessa, jos muutoksia ei tehdä, opetusneuvos Kari Nyyssölä sanoo.

Osaamisen ennakointifoorumin mukaan työmarkkinoiden kohtaantoa voitaisiin parantaa muun muassa kehittämällä joustavia opintopolkuja ja lisäämällä muuntokoulutuksia, parantamalla koulutuksen laatua ja turvaamalla koulutuksen rahoitus, vahvistamalla työelämäyhteistyötä, parantamalla työnteon kannattavuutta, tukemalla liikkuvuutta, helpottamalla maahanmuuttoa sekä kehittämällä kielikoulutusta.

Tulokset kokonaisuudessaan on esitetty raportissa, josta työmarkkinoiden kohtaantoa voi tarkastella kunkin ammattialan mukaan.

Osaamisen ennakointifoorumi

Osaamisen ennakointifoorumi (OEF) on Opetushallituksen sekä opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen asiantuntijaelin, joka tuo yhteen laajan joukon koulutuksen ja työelämän asiantuntijoita ennakoimaan tulevaisuuden osaamis- ja koulutustarpeita.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

opetusneuvos Kari Nyyssölä, Opetushallitus, p. 029 533 1159, kari.nyyssola@oph.fi
opetusneuvos Maria Clavert, Opetushallitus, p. 029 533 1685, maria.clavert@oph.fi

Linkit

Opetushallitus on opetus- ja kulttuuriministeriön hallinonalalla toimiva virasto, joka vastaa koulutuksen, varhaiskasvatuksen ja jatkuvan oppimisen kehittämisestä sekä kansainvälisyyden edistämisestä. Opetushallituksen mediapalvelu palvelee maanantaista torstaihin klo 9–16 ja perjantaisin sekä juhlapyhien aattoina 9–15. Kesäaikana 1.6.–31.7. palvelemme maanantaista perjantaihin kello 9–15.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Opetushallitus / Utbildningsstyrelsen

Lagändringar träder i kraft i augusti: enhetliga regler för användningen av mobiltelefoner i skolorna30.4.2025 09:05:00 EEST | Pressmeddelande

Ändringarna i lagen om grundläggande utbildning som innebär en begränsning av elevernas användning av mobiltelefoner och andra mobila enheter träder i kraft den 1 augusti 2025. Lagändringarna förenhetligar skolornas regler för användningen av mobila enheter under lektionerna inom den grundläggande utbildningen. Utbildningsstyrelsen rekommenderar att även användningen av mobila enheter under skoldagen i övrigt begränsas.

Utbildningsstyrelsen har uppdaterat sin anvisning för religiösa evenemang och gemensamma fester samt åskådningsfostran inom småbarnspedagogiken29.4.2025 10:06:04 EEST | Pressmeddelande

En preciserad anvisning har utarbetats för småbarnspedagogiken om vad man ska beakta när man ordnar fester och religiösa evenemang samt vid åskådningsfostran. Utbildningsstyrelsen har tidigare publicerat motsvarande anvisningar för förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen samt för utbildningen på andra stadiet. De enhetliga anvisningarna främjar utbildningsmässig jämlikhet.

Opetushallitus päivitti varhaiskasvatuksen ohjetta uskonnollisista tilaisuuksista, yhteisistä juhlista ja katsomuskasvatuksesta29.4.2025 10:05:21 EEST | Tiedote

Nyt myös varhaiskasvatukselle on laadittu täsmennetty ohje siitä, mitä tulee huomioida, kun järjestetään juhlia ja uskonnollisia tilaisuuksia sekä katsomuskasvatusta. Opetushallitus on julkaissut aiemmin vastaavat ohjeet esi- ja perusopetukseen sekä toiselle asteelle. Yhtenäiset ohjeet vahvistavat koulutuksellista yhdenvertaisuutta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye