Tiedossa 342 aurinkopaneelia, 18 maalämpökaivoa ja 260 älykästä hotellihuonetta. Vaasan Royal-hotellia uudistetaan energiatehokkuus edellä.

Vaasan keskustassa sijaitseva Osuuskauppa KPO:n hotelli Original Sokos Hotel Royal uudistuu parhaillaan energiatehokkuuden edelläkävijähotelliksi. Paikallisten yritysten luomat innovatiiviset teknologiaratkaisut ja omat energianlähteet kalliolämmöstä aurinkovoimalaan siivittävät muutokseen.  Hotelli uudistetaan ja peruskorjataan vaiheittain vuosien 2023-2025 aikana. Helmikuussa 2024 valmistuu hotellin 11-kerroksinen torniosa.

Original Sokos Hotel Royal, Vaasa. Havainnekuva päädyn aurinkopaneelein.
Original Sokos Hotel Royal, Vaasa. Havainnekuva päädyn aurinkopaneelein. Osuuskauppa KPO

Kokonaisvaltaista energiatehokkuutta

Uudistunut hotelli tulee lämpenemään uusiutuvalla energialla. Päälämmitysmuotona on kalliolämpö, jota varten hotellin kellariin on porattu 18 maalämpökaivoa.

Hukkalämpö hyödynnetään jatkossa hotellissa maksimaalisesti. Keittiöiden kylmälaitteiden hukkalämpö ja jäteveden lämmön talteenottojärjestelmän tuottama lämpö hyödynnetään kiinteistön lämmitykseen lämpöpumpun avulla. Kesäaikana hukkalämpö ladataan parkkihallin alla olevaan porakaivokenttään talven lämmityskautta varten.

Älykkäät hotellihuoneet

Royal Vaasan hotellihuoneet toimivat jatkossa varausjärjestelmään integroidulla automaatiolla.  Automaation avulla hotellissa tiedetään, milloin vieras on tulossa huoneeseen. Tietyt laitteet saavat virransyötön 1–2 tuntia etukäteen, jolloin ilmanvaihto ja lämmitys tehostuvat. Kun vieras astuu huoneeseen, valot syttyvät.

”Energiansäästö saadaan tällä tekniikalla maksimaaliseksi. Näin mittavaa älykästä taloautomaatiojärjestelmää ei mistään muusta suomalaisesta hotellista vielä löydy – eikä oikeastaan muualta kuin ABB:n Vaasan Strömberg Parkin KT-rakennuksesta”, kertoo ABB Vaasan aluemyyntipäällikkö Oskar Järnefelt. ”Järjestelmä kerää myös paljon tietoa esimerkiksi lämpötiloista ja hiilidioksidipitoisuudesta. Analysoimalla tätä tietoa voidaan jatkokehittää energiansäästötoimia hotellissa”, Järnefelt jatkaa.

Myös talotekniikan yritys ARE:n toteuttamalla sähköuudistuksella, 4500 led-valaisimella ja valaistusohjausjärjestelmällä saadaan jatkossa aikaan suuria energiasäästöjä niilläkin. Liike- ja infrapunatunnistimilla vältetään jatkuva valaistus hotellihuoneissa, hotellin julkisissa tiloissa ja parkkihallissa.

Laaja aurinkovoimala – iso osa paneeleista rakennuksen seinällä

Hotellin tornirakennuksen julkisivuun ja toisen kerroksen katolle asennetaan yhteensä 342 aurinkopaneelia. Näiden tuottamalla aurinkosähköllä katetaan 10 % rakennuksen tarvitsemasta sähköenergiasta, mikä tarkoittaa hotellille noin 12 000 euron säästöjä sähkölaskussa vuosittain.

”Royal Vaasan aurinkopaneelikenttä on meidän laajin yksittäiselle hotellille toteuttama projekti. Yleensä paneelit asennetaan katolle, joka tarkoittaa rajallista asennuspinta-alaa. Royal-hotellissa laitetaan myös seinä tuottamaan, eli merkittävä määrä aurinkopaneeleista sijoitetaan korkealle ulkoseinälle”, kertoo Solnetin aluejohtaja Toni Hyytinen.

”Myös palo- ja sähköturvallisuus on Original Sokos Hotel Royalin paneelioptimoidussa aurinkovoimalassa huomioitu, mikä on hotellille ensiarvoisen tärkeää. Paneelikentän jännitteen saa tarvittaessa turvalliselle tasolle”, Hyytinen jatkaa.

Tavoitteena myös länsirannikon elämyksellisin hotellikokonaisuus

Hotelliuudistuksessa panostetaan energiatehokkuuden ohella visuaalisesti näyttäviin julkisiin tiloihin, vieraiden hyvinvointiin sekä energisoiviin, värikkäisiin hotellihuoneisiin. Hotellin huikeimmat tilat tulevat olemaan huipulla sijaitseva tyylikäs saunaosasto Vaasa-näkymineen ja uima-altaineen sekä valoisa, 15 metriä korkea Atrium-aula sitä ympäröivine ravintoloineen.

Uudistuksen valmistuttua vuonna 2025 hotellissa on yli 260 huonetta, neljä ravintolaa, kokous- ja tapahtumatilat sekä huipulla sijaitseva trooppisen lämmin saunaosasto Vaasa-näkymineen ja kattouima-altaineen.

Koko uudistusinvestoinnin arvo on kymmeniä miljoonia euroja. Uudistus- ja peruskorjausurakka on Vaasan alueen suurin yksittäinen rakennushanke, työmaan vahvuus on +/- 150 työntekijää työmaalla päivittäin.

Lisätiedot:

Max Hellqvist, hotellinjohtaja, Original Sokos Hotel Royal, Vaasa, puh. 040 529 3686, max.hellqvist@sok.fi

Riku Asukas, toimialajohtaja, Osuuskauppa KPO, puh. 050 388 3488, riku.asukas@sok.fi

Mika Mikkola, kiinteistöjohtaja, Osuuskauppa KPO, puh. 020 780 7048, mika.mikkola@sok.fi

Uudistuksen tekijät

Kiinteistön omistaja ja rakennuttaja   KPO-Kiinteistöt Oy

Pää- ja arkkitehtisuunnittelu              Oy Polyplan Ab, Vaasa

Rakennesuunnittelu                             Contria Oy, Vaasa

Sisustussuunnittelu, huoneet            Sisustusarkkitehtuuritoimisto KOKO 3, Helsinki

Sisustussuunnittelu, saunaosasto     Oy Polyplan Ab, Vaasa

Ensimmäisen vaiheen pääurakoitsija WestGroup Oy

Urakoitsija, kerrokset 3.-10.                 Vaasan Rakennuskorjaus Oy

LVI-urakka                                              Tammi Kiinteistötekniikka Oy, Vaasa

Sähkö- ja AV-suunnittelu                   Sweco Finland Oy

Sähköurakka                                          ARE

Taloautomaatiojärjestelmä                ABB Vaasa

Aurinkovoimalaurakka                        Solnet Finland Oy

Original Sokos Hotel Royal on Vaasan ytimessä sijaitseva aurinkoinen ja energinen hotelli, joka uudistuu täysin vuosien 2023–2025 aikana. Hotelliuudistuksen lähtökohtana on luoda Pohjolan energiapääkaupunkiin yksi maan energiatehokkaimmista hotelleista, mikä mahdollistetaan muun muassa maalämmöllä, omalla aurinkoenergialla ja paikallisten yritysten innovatiivisilla teknologiaratkaisuilla.  https://www.sokoshotels.fi/fi/vaasa/original-sokos-hotel-royal-vaasa

Original Sokos Hotel Royal, Vaasa. Standard King -huone.
Original Sokos Hotel Royal, Vaasa. Hotellin aulatilan havainnekuva.

Sokos Hotels

Sokos Hotels on lähes 50 hotellista koostuva suomalainen hotelliketju. Ketjun neljä eri hotellityyppiä tarjoavat yksilöllisen hotellikokemuksen jokaiselle. Original-hotellit tunnetaan sydämellisestä palvelustaan ja keskeisistä sijainneistaan, Break-hotellit tarjoavat rentouttavaa irtiottoa arjesta ja uniikkien Solo-hotellien korkea laatu näkyy niin palvelussa kuin hotellien puitteissakin. Uusimmassa hotellityypissä, Heymossa maksat vain siitä, mitä kulloinkin tarvitset.

Sokos Hotels on valittu Suomen vastuullisimmaksi, arvostetuimmaksi ja luotetuimmaksi hotelliketjuksi monena vuotena peräkkäin. Vuosina 2022 ja 2023 Sokos Hotels -ketju on saanut myös kansainvälisen Brand of the Year -tunnustuksen. Ketjun hotelleja on Suomessa ja Virossa. Kaikilla Sokos Hotelleilla on Green Key -ympäristötunnus.

Bomban matkailualueen palvelutarjonta laajenee – kesäksi uusia elämys- ja hemmottelupalveluita1.3.2024 07:50:00 EET | Tiedote

Bomban matkailualueen palvelut laajenevat entisestään, kun Pohjois-Karjalan Osuuskauppa avaa alueelle oman, monipuolisia aktiviteetteja ja välinevuokrausta tarjoavan elämyspalveluyrityksen kesällä 2024. Tiedossa on alueen ainutlaatuisessa luonnossa tapahtuvia laadukkaita ohjelmia Pielisen kanoottiretkistä moottorikelkkailuun metsäisillä reiteillä sekä runsas valikoima vuokrattavia välineitä sähköpyöristä kalastusvälineisiin. Break Sokos Hotel Bomban yhteyteen avautuu lisäksi oma kauneushoitola ja S-parturi-kampaamo. Uudistusten tavoitteena on lisätä Bomban vetovoimaisuutta monipuolisena matkailukohteena.

Uima-allas katolla, 342 aurinkopaneelia ja värikäs sisustus: vaasalaishotelli Royalin uudistunut torniosa avautuu 26.2.26.2.2024 08:00:00 EET | Tiedote

Väriä, valoa, iloa ja energiaa, sitä on tiedossa, kun Vaasan ytimessä sijaitsevan Original Sokos Hotel Royalin tornirakennuksen ovet avautuvat 26.2.2024 vuoden mittaisten uudistustöiden jälkeen. Torniosasta löytyy 139 värikkäästi sisustettua huonetta, huipun trooppisen lämmin sauna- ja allasosasto, kolme uutta ravintolaa sekä kattavat tapahtumatilat. Kyseessä on hotellin omistavan Osuuskauppa KPO:n historian suurin yksittäinen matkailu- ja ravitsemistoimialan investointi koskaan.

Kuntoilubuumi iski: Suomalaiset ostivat 9000 kiloa enemmän kahvakuulia verrattuna vuodentakaiseen – Prisman myyntidata paljastaa myös ikivihreän suosikin paluun16.2.2024 08:42:00 EET | Tiedote

”New year, new me” -ilmiö korostuu tyypillisesti alkuvuodesta etenkin kuntoilussa eikä se ole ollut tänä vuonnakaan poikkeus. Suomalaiset lähtivät liikkumaan tammikuussa jopa aiempaa innokkaammin ja se on nähtävissä myös Prisman kohonneissa kuntoilun ja kehonhuollon tuotteiden myynneissä. Myyntidatan mukaan muun muassa kuntopyöriä myytiin tammikuussa sen verran tiuhaan, että tavara loppui osin kesken. Lisäksi suomalaisia on innostanut takavuosien kuntoilusuosikki.

Asiakasomistajuudessa vahvaa vetovoimaa – S-ryhmän liiketulos parani asiakasmäärien kasvun ja neljän miljoonan S-Etukortin vauhdittamana15.2.2024 10:30:00 EET | Tiedote

S-ryhmän liiketulos vuonna 2023 oli 447 miljoonaa euroa. Tulos parani edellisvuodesta 37,5 prosenttia. Kehityksen taustalla oli asiakasmäärien voimakas kasvu ja hyvä myyntivire kautta linjan. Päivittäistavarakaupassa myynti kehittyi koko vuoden muuta markkinaa vahvemmin. Menestys palautui kotimaahan mittavina investointeina sekä asiakasomistajille rahallisina etuina, joita maksettiin ennätykselliset yli puoli miljardia euroa.