Siltamäen asumisyksikkö aloittaa toimintansa joulukuussa

Y-Säätiön Siltamäkeen rakentamaan ja omistaman uuteen asumisyksikön muuttaa Niemikotisäätiön päihteetön asumisyksikkö joulukuussa.

Uusi talo on jatkumoa Helsingin kaupungin toiveelle, jonka mukaan alueella tulee olla tuettua asumista. Sillanpirtin rakentamisvuodesta 1970 lähtien alueella on ollut tuettua asumista.

Y-Säätiön rakentaman ja omistaman asumisyksikön (entinen Parkkila-talo) suunnitelmat ovat kuitenkin muuttuneet aiemmin tiedotetusta. Päihdekuntoutujien asumisyksikön sijasta valmistuvassa kiinteistössä aloittaa toimintansa Niemikotisäätiön päihteetön asumisyksikkö.

31:een uuteen kotiin muuttaa asukkaiksi Niemikotisäätiön palveluiden asiakkaita joulukuussa. Yksikössä on lähes ympärivuorokautinen päivystys ja se on päihteetön.

Niemikotisäätiön toiminnan viitekehyksenä on toipumisorientaatio. Toipumisorientaatiossa
hyvinvoinnin ja toivon kokemus sekä hyväksynnän ja paikan löytäminen yhteiskunnassa
on mahdollista mielenterveyden ongelmien asettamista rajoituksista huolimatta.

Asumisyksikön toiminnassa painotetaan keskinäistä kunnioittamista, henkilökohtaisen vastuun ottamista, mielekkään elämän löytämistä ja stigman voittamista. Keskinäiseen kunnioittamiseen, henkilökohtaisen vastuun ottamiseen, mielekkään elämän löytämiseen ja stigman voittamiseen. ”Haluamme omalla toiminnallamme luoda hyvät suhteet naapurustoon sekä alueen yhteisöihin”, kertoo Niemikotisäätiön toiminnanjohtaja Seppo Eronen.

Toiminnanjohtaja Eronen kutsuu naapuruston alkuvuodesta tutustumaan talon toimintaan ja kuulemaan lisää säätiön mielenterveystyöstä, kun ensin asukkaat pääsevät muuttamaan uusiin koteihinsa ja talon toiminta käynnistyy.

Uusi kiinteistö on rakennettu laadukkaasti

“Uuden kiinteistön suunnittelussa on kiinnitetty erityistä huomiota siihen, että se sopii alueelle. Tontilla aiemmin sijainneeseen taloon verrattuna valmistuva kiinteistö istuu hienosti alueen ympäristöön. Kaksikerroksisen kiinteistön rakennusmateriaaleissa toistuvat vaaleat sävyt”,
Y-Säätiön rakennuttamisjohtaja Pekka Kampman sanoo. Talon ovat suunnitelleet Kirsti Sivén ja Asko Takala Arkkitehdit Oy. Urakoitsija toimii Rakennuspetäjä Oy.

Talon kaikki asunnot ovat yksiöitä, joissa on oma keittiö ja kylpyhuone. Rakennuksen kahden siiven väliin jää katettu torimainen yhteistila, joka mukautuu erilaisiin kokoontumisiin tai yleisötilaisuuksiin. Tila on asukkaiden ja naapuruston käytössä.

“Tämä on meille tärkeä rakennushanke, sillä tuetusta asumisesta on pulaa. Olemme ilolla olleet mukana toteuttamassa Helsingin kaupungin toivomaa kokonaisuutta alueelle”, Kampman sanoo.

Y-Säätiö sr

Rakennuttamisjohtaja Pekka Kampman, pekka.kampman@ysaatio.fi, p. 020 7020 211
Y-Säätiö on Suomen suurin valtakunnallisesti toimiva voittoa tavoittelematon vuokranantaja
ja asunnottomuustyön asiantuntija. Y-Säätiö edistää yhteiskunnallista oikeudenmukaisuutta tarjoamalla kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja. M2-Kodit on Y-Säätiö-konsernin omistama kohtuuhintaiseen ARA-vuokra-asumiseen keskittynyt yhtiö. ysaatio.fi

Niemikotisäätiö

Toiminnanjohtaja Seppo Eronen, seppo.eronen@niemikoti.fi, p. 040 840 0525

Niemikotisäätiö on voittoa tavoittelematon Helsingin kaupunkikonsernin tytäryhteisö, joka on harjoittanut sosiaalipsykiatrista kuntoutusta ja ehkäisevää mielenterveystyötä jo 40 vuoden ajan. Säätiö tarjoaa asumiskuntoutumista, työ- ja päivätoimintaa, koulutuksia valmennustoimintaa sekä ohjattua vapaa-ajan toimintaa. Edistämme toiminnallamme palvelunkäyttäjien pärjäämistä yhteiskunnassa. Lisätietoa osoitteessa niemikoti.fi.