Koiramäen eläimet näyttelevät Ylen Joulukalenterissa

Ylen Joulukalenteri: Talvipihan joulu on kuvattu lähes kokonaan Särkänniemen Koiramäessä. Koiramäen eläimet näyttelevät Joulukalenterissa tärkeitä eläinrooleja.

Teija Jokinen (oik.) ohjasi Jemma-vuohta poseeraamaan Joulukalenterin ihmisnäyttelijöiden, Isadora Brownin (vas.), Topi Kanervan ja Heikki Silvennoisen kanssa Joulukalenterin mediatilaisuudessa. Särkänniemi

Särkänniemen eläimet tähdittävät Ylen tämän vuoden joulukalenteriohjelmaa. Joulukalenteri: Talvipihan joulu on kertomus kotieläinpihasta, jonka neuvokas Onni (Topi Kanerva) ystävänsä Ilonan (Isadora Brown) ja eläinten kanssa yrittää pelastaa ahneen kyläkauppiaan (Heikki Silvennoinen) kynsistä.

Koiramäen Alli-possu, Amelie-aasi, Jemma- ja Aune-vuohet sekä Iines-ankka esiintyvät tarinan Eetuna, Aasina, Attena, Aunena ja Rouva Ankkasena. Eläinten kohtaukset kuvattiin Koiramäen miljöössä sekä Koiramäen tallin taakse kuvauksia varten rakennetussa studioteltassa.

”Eläinten kannalta oli aivan mahtavaa, että kuvaukset olivat niiden kotona eikä kuljetuksia tai vieraassa paikassa oleskelua tarvittu”, kertoo Särkänniemen vastaava eläintenhoitaja Teija Jokinen

Eläinten koulutuksesta vastasi Suomen tunnetuin eläinnäyttelijöiden kouluttaja Tuire Kaimio, ja Särkänniemen vastaavat eläintenhoitajat Jokinen ja Sari Järvisalo saivat toimia hänen apunaan eläintenkouluttajina.

Jokinen arvostaa sitä, että Yle lähti näinkin haastavaan projektiin.

”TV-alan ammattilaisten suusta kuului usein, että eläimet ja lapset ovat haastavimpia kuvattavia, ja toisaalta Tuire Kaimio mainitsi vaikeimmaksi koulutettavaksi eläimeksi vuohen, joita tässä projektissa esiintyy kaksi”, Jokinen kertoo.

Pitkäjänteisyys ja kiireettömyys olivat kuvauksissa avainsanoja. Työryhmällä riitti onneksi ymmärrystä sille, että eläimet tarvitsivat useita ruokavahvisteita ja toistoja joka otossa. Kärsivällisen työn lopputulosta päästään kotikatsomoissa ihastelemaan 1.12.2023 alkaen.

Koiramäen eläinten lisäksi Joulukalenterissa on mukana kaksi koiraa. Eläinten puhe on dubattu jälkikäteen. Ääninäyttelijöinä toimivat Vesa Vierikko, Heikki Kinnunen, Miitta Sorvali, Aake Kalliala, Kristiina Halttu, Ella Pyhältö, Jenny Pitkänen, Tuomas Uusitalo sekä Eeva Markkinen

Joulukalenterin on ohjannut Johanna Smith ja tuottanut Juuso Räsänen Ylen lastentoimituksesta.

Aune-vuohi on vuohikollegaansa Jemmaa arempi. Sari Järvisalo tarjoaa turvaa.
Jemma-vuohi poseeraa ohjaaja Johanna Smithin kanssa.