Hyvinvointialueilla on keskimäärin heikko maine – johtamiseen ja vuorovaikutukseen liittyy merkittäviä haasteita
T-Median toteuttama hyvinvointialueiden Luottamus&Maine 2023 -tutkimus paljastaa, että Keski-Pohjanmaan Soite on maineikkain hyvinvointialue kohtalaisella mainetuloksella. Tutkimuksessa selvitettiin yhteensä 21 hyvinvointialueen maine ja sidosryhmätuki alueiden asukkaiden keskuudessa.

T-Media tutki hyvinvointialueiden maineet elo-syyskuussa 2023, ja tutkimukseen vastasi yhteensä 5 134 alueiden asukasta. Hyvinvointialueiden tutkimus toteutettiin nyt ensimmäistä kertaa. Kärkeen sijoittuneista hyvinvointialueista Keski-Pohjanmaan maineluku oli 3.24 ja Etelä-Pohjanmaan 3.00.
”Nyt toteutettu tutkimuskierros on lähtötilannetutkimus. Tästä on mielenkiintoista lähteä tarkastelemaan vuosittain, miten hyvinvointialueiden maine ja koetun luottamuksen taso kehittyvät asukkaiden keskuudessa”, tutkimuksesta vastannut T-Median vanhempi asiantuntija, KTT Nina Laakso toteaa.
Keskiarvoa tarkastellen hyvinvointialueiden tulos jää heikkomaineisen tasolle. Alueiden keskiarvo (2.79) jäi alle kohtalaisen tason, joka alkaa tutkimuksessa arvosanasta 3.00. Luottamus&Maine-tutkimusmallissa jokaiselle hyvinvointialueelle lasketaan maineluku asteikolla 1–5.
Maineen eri osa-alueista kohtalaiseen arvosanaan ylsivät tuotteet ja palvelut (3.01) sekä vastuullisuus (3.01). Eniten kehittämistä vaativat johto (2.60) ja vuorovaikutus (2.64), jotka saivat alhaisimmat mainearvosanat.
”On hienoa, että hyvinvointialueiden perustehtävä ja vastuullisuus nähdään niiden vahvimpina osa-alueina. Toisaalta johdon ei nähdä onnistuneen tehtävässään. Näkisin, että erityisesti johtamisviestintää tulee kehittää. Kuntalaiset hyväksyvät tehtyjä ratkaisuja helpommin, jos niiden taustoja avataan ja perustellaan kunnolla”, Laakso sanoo.
Ymmärrys hyvinvointialueista on vasta rakentumassa – yhteiskunnallisen keskustelun negatiivisuudella yhteys maineeseen
Sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä pelastustoimen järjestämisestä vastaavat hyvinvointialueet aloittivat toimintansa vuoden 2023 alussa. Tehtävät ovat olleet tähän asti kuntien vastuulla.
“Koska hyvinvointialueiden toiminta on vielä näin alussa, vastaajat saattavat arvioida edelleen aiemmin toimineiden organisaatioiden toimintaa, kuten kuntayhtymiä. Hyvinvointialueiden rakenne ei ole vielä kaikille aivan selvä ja siten mielikuva organisaatiorakenteesta saattaa rajoittua sote- ja sairaalapalveluihin”, Laakso sanoo.
“Yhteiskunnallinen keskustelu soteen, henkilöstöpulaan, henkilöstön palkkaukseen ja työhyvinvointiin liittyen on jo pitkään ollut negatiivisesti virittynyttä. Hyvinvointialueet ovat aloittaneet toimintansa tässä maineympäristössä. Tämä osaltaan on varmasti vaikuttanut ihmisten mielikuviin hyvinvointialueiden maineesta.”
Tutkimuksen avoimissa vastauksissa korostui asukkaiden tarve hyvinvointialueiden peruspalveluiden kehittämiseksi. Erityisesti takaisinsoittopalveluun ja hoitoon pääsemiseen toivottiin selkeää parannusta.
Näin tutkimme
Hyvinvointialueiden Luottamus&Maine -tutkimuskierroksen tavoitteena oli selvittää kaikkien vuonna 2023 aloittaneiden 21 hyvinvointialueen maine asukkaiden keskuudessa. Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin sähköisellä kyselylomakkeella elo-syyskuussa 2023.
Organisaatioita arvioitiin T-Median Luottamus&Maine-tutkimusmallilla, jossa organisaation saama mainepistemäärä muodostuu kahdeksan eri osa-alueen keskiarvona. Osa-alueet ovat yrityksen hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet & palvelut, työpaikka ja vastuullisuus. Tutkimuksessa käytettiin viisiportaista arviointiasteikkoa (1–5).
Tutkimukseen osallistui 5 134 suomalaista. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat kunkin hyvinvointialueen 15-65-vuotiaat asukkaat.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Nina LaaksoVanhempi neuvonantajaT-Media Oy
Nina on eettisen johtamisen sekä vastuullisuuden asiantuntija. Nina on työskennellyt aiemmin tutkijana, SUEK ry:n tutkimuspäällikkönä sekä julkisen hallinnon johtamisen kehittäjänä.
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
T-Media on Suomen johtava maineen tutkimiseen sekä strategiseen neuvonantoon keskittynyt yritys. Käytämme liikkeenjohtamisen teoriaan ja tilastotieteeseen perustuvia työkaluja, jotka todentavat maineen liiketoimintavaikutukset. Olemme tehneet yli 2000 Luottamus&Maine-tutkimusta yli 40 maassa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta T-Media Oy
Ammattikorkeakoulutuksen maine on hyvällä tasolla – Oamk ja Polamk ovat maineikkaimmat6.5.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
T-Media tutki kaikkien suomalaisten ammattikorkeakoulujen mainetta helmi-maaliskuussa 2025. Parhaimmat mainearviot saivat Oulun ammattikorkeakoulu Oamk sekä Poliisiammattikorkeakoulu Polamk, joskin maine-erot korkeakoulujen arvioiden välillä ovat huomattavan pienet.
Turvallisena ja viihtyisänä koettu Kuopio nosti vetovoimaansa eniten – Tampereen suosio jatkuu2.4.2025 00:01:00 EEST | Tiedote
Turvallisena ja viihtyisänä koettu Kuopio on kasvattanut eniten vetovoimaansa Suomen kymmenen suurimman kaupungin joukossa. Tampere on edelleen Suomen vetovoimaisin, pääkaupunkiseutu on asukkailleen mainettaan parempi.
S-Pankki on finanssialan maineikkain – hyvä maine suojelee Nordnetin kriisissä5.3.2025 00:01:00 EET | Tiedote
T-Median toteuttama finanssialan yritysten Luottamus&Maine-tutkimus paljastaa, että finanssialan hyvämaineisin yhtiö on S-Pankki. Nordnetin palvelukriisi ei näy vielä tuloksissa. Yritysten maine vaikuttaa vahvasti suomalaisten käytökseen, kuten luottamukseen, alan yrityksiä kohtaan.
Förtroendestudie i dagligvaruhandeln: ICA tappar anseende medan Willys och Lidl klättrar21.2.2025 00:01:00 EET | Tiedote
En ny studie från Reputation and Trust Analytics visar ett tydligt skifte inom svensk dagligvaruhandel. ICA, länge branschens mest ansedda aktör, tappar i anseende och faller till fjärde plats. Samtidigt stärker lågpriskedjor som Willys och Lidl sina positioner. Willys toppar listan, följt av Hemköp och Lidl.
De mest och minst ansedda nordiska företagen undersökta – Temu och Shein i botten18.2.2025 00:01:00 EET | Tiedote
Pressmeddelande, 18.2.2025, fri för publicering kl. 00.01 GMT +2 Temu och Shein är bland de minst ansedda företagen i alla nordiska länder, visar Reputation&Trust-studien som genomförts i Sverige, Norge, Finland och Danmark. IKEA är en evig favorit bland nordiska konsumenter.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme