Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto mukaan Hotelli- ja ravintolamuseon tukijoukkoihin

Ruoan ja juoman kulttuuriperinnön hyväksi tehtävä museotyö vahvistuu entisestään, kun Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto liittyy vuoden 2024 alussa mukaan Hotelli- ja ravintolamuseosäätiöön. Museosäätiö tekee tunnetuksi majoitus-, matkailu- ja ravitsemisalaa sekä ruoka- ja juomakulttuuria ja välittää tietoa niiden kehittymisestä ja muuttumisesta. Käytännössä tätä työtä tekee säätiön ylläpitämä Hotelli- ja ravintolamuseo.

”Toivotamme Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton lämpimästi tervetulleeksi mukaan! Mitä laajempi taustayhteisöjen verkosto ja yhteisö Hotelli- ja ravintolamuseon ympärillä on, sitä paremmat edellytykset meillä on pitää huolta ruoan, juoman ja palveluiden yhteisestä kulttuuriperinnöstä”, iloitsee museonjohtaja ja säätiön edustaja Anni Pelkonen. ”Tiivis yhteistyö ruoka- ja juoma-alan toimijoiden kanssa on museolle elinehto, nyt tuo yhteistyö vahvistuu entisestään.”

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ja Hotelli- ja ravintolamuseon yhteisenä tavoitteena on ruoka- ja juomakulttuurin edistäminen ja merkittävän perinnön vaaliminen Suomessa.

”Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto haluaa olla osaltaan mukana vaalimassa ja tekemässä näkyväksi suomalaista ruoka- ja juomakulttuuria. Panimoilla on Suomessa pitkä ja merkittävä historia ja meillä valmistetaan upeita juomia jokaiseen makuun. On hienoa, että saamme olla mukana vaikuttamassa alan merkittävän asiantuntijatahon toimintaan”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen.

Museo juhlistaa uutta taustayhteisöä Kuplia ja kuohuja -pienoisnäyttelyllä, joka on esillä 5.12.2023-29.2.2024. Näyttelyssä voi tutustua panimo- ja virvoitusjuomateollisuuteen erityisesti juomapakkausten kautta. Eri vuosikymmenten pullot, tölkit ja etiketit kertovat juomien ja teollisuuden kehityksestä sekä juomabrändien muutoksista.

Lisäksi museon viestinnässä nostetaan esille mielenkiintoisia poimintoja panimotuotteiden ja virvoitusjuomien historiasta: olutpanimoiden vaiheista ennen ja nyt, kieltolain ja sokeripulan vaikutuksista virvoitusjuomien ja kivennäisvesien valmistukseen sekä erään tunnetun kolajuoman vaiheista Suomessa.

Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen panimoteollisuuden edunvalvoja. Liitto on perustettu vuonna 1902 ja se edustaakin yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista.

Hotelli- ja ravintolamuseo on ruoka- ja juomakulttuurin ja majoitus- ja ravitsemisalan erikoismuseo. Museo sijaitsee Helsingissä Kaapelitehtaalla ja sen toiminta-alueena on koko Suomi. Vuonna 1971 perustettua museota ylläpitää Hotelli- ja ravintolamuseosäätiö – Stiftelsen för Hotell- och restaurangmuseet sr. Säätiössä ovat mukana Alko, Haaga Instituutti -säätiö, Hotelli- ja ravintolamuseon kannatusyhdistys, Palvelualojen ammattiliitto PAM, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto, Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa ja Suomen museoliitto.

Anni Pelkonen, museonjohtaja

anni.pelkonen@hotellijaravintolamuseo.fi