Yrityslainoja nostettu vähän lokakuussa 2023

Uusia yrityslainoja nostettiin vähän lokakuussa 2023

Lokakuussa 2023 uusia yrityslainoja1 (pl. asuntoyhteisöt) nostettiin Suomessa toimivista pankeista 1,3 mrd. euron edestä. Se on pienin tilastoitu lokakuun nostomäärä sitten vuoden 2010. Uusien yrityslainojen keskikorko oli 5,70 %, mikä on 0,18 prosenttiyksikköä korkeampi kuin syyskuussa 2023. Vähäisten nostomäärien vuoksi lokakuussa 2023 yrityslainakanta (58,5 mrd. euroa) supistui −3,0 % vuoden takaisesta.

Uusien yrityslainojen keskikorot nousivat eniten yli 1 milj. euron suuruisissa lainoissa. Näiden suurten lainojen keskikorko nousi 0,15 prosenttiyksikköä syyskuusta ja oli 5,44 % lokakuussa 2023. Lokakuussa pienten alle 250 000 euron lainojen keskikorko oli 6,32 % ja keskisuurten (yli 250 000 ja enintään 1 milj. euroa) lainojen keskikorko oli 6,19 %.

Lokakuussa 2023 nostetuista uusista yrityslainoista 13,5 % kohdistui teollisuustoimialoille. Tämä on vähemmän kuin normaalisti. Vastaavasti kiinteistöalan osuus (21,9 %) uusista nostoista oli suurempi kuin yleensä.

Lokakuussa 2023 nostetuista yrityslainoista suurin osa (55 %) oli takaisinmaksuajaltaan yli vuoden ja enintään 5 vuoden pituisia, ja niiden keskikorko oli 5,68 %. Takaisinmaksuajaltaan enintään vuoden pituisten uusien yrityslainojen keskikorko oli 6,43 %, ja niiden osuus nostetuista yrityslainoista oli 19 %. Pitkien, takaisinmaksuajaltaan yli 5 vuoden yrityslainojen keskikorko oli 5,30 %.

Lainat

Suomalaiset kotitaloudet nostivat lokakuussa 2023 uusia asuntolainoja 1,1 mrd. euron edestä eli 140 milj. euroa vähemmän kuin vuosi sitten vastaavaan aikaan. Uusista nostetuista asuntolainoista sijoitusasuntolainoja oli 100 milj. euroa. Uusien asuntolainojen keskikorko nousi syyskuusta ja oli 4,73 % lokakuussa. Asuntolainakanta oli lokakuun 2023 lopussa 106,5 mrd. euroa ja asuntolainakannan vuosikasvu −1,9 %. Sijoitusasuntolainoja oli 8,6 mrd. euroa asuntolainakannasta. Suomalaisten kotitalouksien lainoista oli lokakuun lopussa kulutusluottoja 17,1 mrd. euroa ja muita lainoja 17,7 mrd. euroa.

Suomalaiset asuntoyhteistöt nostivat uusia lainoja2 lokakuussa 560 milj. euron edestä. Uusien nostettujen asuntoyhteisölainojen keskikorko nousi syyskuusta ja oli 5,38 % lokakuussa. Suomalaisille asuntoyhteisöille myönnettyjen lainojen kanta oli lokakuun lopussa 43,8 mrd. euroa.

Talletukset

Suomalaisten kotitalouksien yhteenlaskettu talletuskanta oli lokakuun 2023 lopussa 108,4 mrd. euroa ja talletusten keskikorko 1,03 %. Talletuskannasta oli yön yli ‑talletuksia 72,0 mrd. euroa ja määräaikaistalletuksia 9,7 mrd. euroa. Uusia määräaikaisia talletussopimuksia suomalaiset kotitaloudet solmivat lokakuussa 1 110 milj. euron edestä. Uusien määräaikaistalletusten keskikorko oli lokakuussa 3,36 %.

Lisätietoja antavat

• Tuomas Nummelin, puh. 09 183 2373, sähköposti: tuomas.nummelin(at)bof.fi,
  • Usva Topo, puh. 09 183 2056, sähköposti: usva.topo(at)bof.fi.

Seuraava raha- ja pankkitilastotiedote julkaistaan 4.1.2024 klo 10.

Tiedotteen pohjana olevat tilastoluvut ja ‑grafiikka ovat luettavissa myös Suomen Pankin verkkosivuilla osoitteessa https://www.suomenpankki.fi/fi/tilastot2/.

1 Pl. tili- ja korttiluotot.

2 Pl. tili- ja korttiluotot.

Drawdowns of student loans decreased in January year on year28.2.2024 10:00:00 EET | Press release

In January 2024,1 drawdowns of student loans totalled EUR 279 million, representing a decline of 17% on the corresponding period last year. This was the lowest level of new student loan drawdowns in January since 2018. The average interest rate on student loans drawn down in January 2024 was 4.46%, which was 2.22 percentage points higher than in January last year. This is the highest average interest rate on new student loan drawdowns since November 2008. Euribor-linked loans accounted for 86% of all student loan drawdowns, and the average interest rate on these loans was 4.52%. Banks’ own reference rates have become more popular in new student loan drawdowns. In January 2024, 14% of new student loan drawdowns were linked to prime rates, or banks’ own reference rates, as opposed to 5% in January 2022. The average interest rate on new drawdowns linked to banks’ own reference rates (4.04%) was slightly lower than that on Euribor-linked ones. The rapid growth of the student loan stock has

I januari utbetalades mindre studielån än för ett år sedan28.2.2024 10:00:00 EET | Tiedote

I januari 20241 utbetalades studielån för 279 miljoner euro, vilket är 17 % mindre än vid motsvarande tid för ett år sedan. Utbetalningarna av studielån i januari har senast varit mindre än så 2018. Genomsnittsräntan på utbetalda studielån var 4,46 %, vilket var 2,22 procentenheter högre än i januari 2023. Genomsnittsräntan på nya utbetalningar av studielån har senast varit högre i november 2008. De Euriborbundna lånens andel var 86 % av samtliga utbetalda studielån och genomsnittsräntan på dem var 4,52 %. Användningen av bankernas egna referensräntor vid nya utbetalningar av studielån har blivit allmännare. I januari 2024 var 14 % av de nya utbetalningarna av studielån bundna till primräntor, dvs. bankernas egna referensräntor, då deras andel ännu i januari 2022 var 5 %. Genomsnittsräntan på nya utbetalningar som bundits till bankernas egna referensräntor var något lägre än på utbetalningar av studielån som bundits till Euribor (4,04 %). Den kraftiga ökningen av det utestående beloppe