Tuomo & Markus -voimaduon uusin Hearing Voices -single ottaa kantaa mielenterveysongelmiin toiveikkaasti kasvavan popkappaleen voimalla

Tuomo Prättälän ja Markus Nordenstrengin muodostama Tuomo & Markus -voimaduo julkaisee perjantaina 1.12. uuden singlen ja videon Hearing Voices. Kyseessä on uusi versio keväällä ilmestyneen, ylistetyn Game Changing -albumin päätösraidasta. Kokonaan E-Studiossa livenä soitettu ja kuvattu Tero Ahosen ohjaama video on katsottavissa ensinäytössä Soundin sivuilla tänään.

Tuomo & Markus: Hearing Voices -singlen kansi. Kuva: Tero Ahonen

Hearing Voices sai alkuperäisen sytykkeen Markus Nordenstrengin mielessä Turussa vuonna 2017 tapahtuneesta terrori-iskusta, jonka tekijä kertoi kuulleensa ääniä ennen kohtalokkaita puukotuksia. Ulkopuolisuudesta ja maailmantuskasta kärsivän kertojahenkilön rikkoutunut ajatusmaailma on valitettavan ajankohtainen. Kappaleen tekijä löytää biisin säkeistöistä yhteyden etenkin nuorten kasvaviin mielenterveysongelmiin Suomessa.

– Näitä Miki Liukkosen kaltaisia surullisia tarinoita on noussut julkisuuteen Suomessa yhä useammin. Kilpailuvaatimukset yhteiskunnassa ovat tänä päivänä arkipäivää jo ala-asteikäisillä ja samanaikaisesti yhteiskunnan panostus mielenterveyspalveluihin on moninkertaisesti pienempää kuin vaikkapa 1970-luvulla. Sosiaalisen median levittämä polarisaatio ja maailmanlopun ilmapiiri eivät varmasti ainakaan vähennä aikamme mielenterveysongelmia.

Uuden singlen ilmavankaunis tuotanto on tuttua ja taattua Tuomo & Markus -laatua, jossa jokainen yksityiskohta on hiottu timantiksi, usein avoimesti esikuvia kumartaen mutta aina jotain aivan omaa ja uutta lisäten. Kappale taltioitiin yhdessä maineikkaan kalifornialaisen indie folk -artisti ja -tuottaja Jonathan Wilsonin kanssa. Wilson soittaa kappaleessa itselleen tunnusomaista fuzz-kitaraa sekä rumpuja. Lisäksi kappaleessa kuullaan Verneri Pohjolan trumpettia.

– Meillä oli alunperin ajatuksena nivoa yhteen George Harrisonin, Beckin ja The Nationalin soundimaailmat, mutta Jonathanin ja Vernerin raidat inspiroi meitä hakemaan vielä astetta enempi avantgarde-sävyjä. Sitä kautta keksittiin pyytää Paatelaisen Miikkaa soittamaan thereminiä ja hyödynnettiinhän me myös äänitehostelevyiltä ihmisääniä, joita Tuomo prosessoi efektiensä ja analogisyntikoidensa läpi.

Tuomo & Markus seikkailee musiikissaan paikassa, jossa jazzin, progen, soulin, voimapopin ja angloamerikkalaisen juurimusiikin ääriviivat hämärtyvät uniikiksi, sinemaattiseksi maisemaksi. Kappaleet peilaavat tarkkanäköisesti aikaamme, myös Hearing Voices -singlen kohdalla: lopussa anthem-mittakaavaan kasvava sävellys huokuu synkistä lähtökohdistaan huolimatta toivoa paremmasta huomisesta.

Vuosi 2023 on osoittautunut Tuomolle ja Markukselle käänteentekeväksi monellakin tapaa: tammikuussa ilmestyneen Game Changing -albumin menestyksen vanavedessä Tuomo & Markus esiintyi mm. Flow Festivaalilla ja Pori Jazzissa. Lisäksi yhtye on äänittänyt runsaasti uutta musiikkia, jota kuullaan vuoden 2024 aikana. Tuleviin julkaisuihin lukeutuu Verneri Pohjolan kanssa äänitetty instrumentaalialbumi sekä soulprojekti Pratt & Moody, jonka odotettu kokopitkä albumi ilmestyy ensi syksynä.

Tuomo & Markus esiintyy tammikuussa 24.1. Tampere-talossa ja 25.1. Espoon Sellosalissa, liput ovat myynnissä. Maaliskuussa yhtye matkaa Pohjois-Amerikan keikka-areenoille, esiintyen mm. Austinissa Teksasissa legendaarisilla South by Southwest -festivaaleilla sekä Seattlessa Nordic Museumissa.

"Huippuun viritetty tuotanto ja monikerroksinen, immersiivinen äänimaailma täydentävät albumin, joka voi olla käänteentekevä – ”game-changing” – ainakin yhtyeelle Tuomo & Markus. Yhdentoista oman kappaleen Game Changing onkin kokonaisuus, jossa tarinat – usein ajankohtaisia, usein yhteiskunnallisesti kantaaottavia – eivät tunnu välttämättömiltä täytteiltä, koska jotain pitää kuitenkin laulaa."

– Harri Uusitorppa, 5 tähteä, HS 10.1.2023

Tuomo & Markus keikoilla lähiaikoina:

24.1. Tampere-talo, Pieni sali, osta liput tästä.

25.1. Espoo, Sellosali, osta liput tästä.

Hearing Voices -video

Pipsa Hurmerinnan ja Meri-Tuuli Väntsin uusi catering-yritys Lucky Tart Oy tuo laadukkaat illalliselämykset Aino Areenalle16.2.2024 10:00:00 EET | Tiedote

Järvenpään Aino Areenan konserteissa yleisöllä on jatkossa mahdollisuus kokea Suomen keikka-areenoilta aiemmin puuttunut maailmanluokan ruoka- ja konserttielämys, kun kirjaimellisesti monissa liemissä keitettyjen ravintola-alan huippujen Pipsa Hurmerinnan ja Meri-Tuuli Väntsin uusi catering-yritys Lucky Tart Oy aloittaa toimintansa Aino Areenalla.

Milla Palovaarasta Aino Areenan uusi ohjelmapäällikkö: "Tavoitteena yksi Suomen laadukkaimmista ja kansainvälisimmistä keikkapaikoista"15.2.2024 11:25:56 EET | Tiedote

Milla Palovaara on aloittanut Järvenpäässä sijaitsevan Aino Areenan ohjelmapäällikkönä helmikuun 2024 alussa. Monien pääkaupunkiseudun liveklubien ja lukuisien kulttuuritapahtumien ohjelmapäällikkönä ja tuottajana toiminut, Tampereen Kirjafestarien ohjelmapäällikkönä ja Helsinki Lit -käännöskirjallisuusfestivaalin tuottajana edelleen toimiva Palovaara haluaa nostaa kapasiteetiltaan jopa 3000 hengen Aino Areenan yhdeksi maan laadukkaimmista ja kansainvälisimmistä keikkapaikoista.

Helsinki Litin 10-vuotisjuhlafestivaalilla mukana muun muassa Elizabeth Strout, Nathan Hill, Andrei Kurkov ja Adania Shibli – koko ohjelma julki nyt6.2.2024 10:00:07 EET | Tiedote

24.-25. toukokuuta Helsingin Savoy-teatterissa järjestettävän Helsinki Lit -käännöskirjallisuusfestivaalin 10-vuotisjuhlan koko ohjelma on nyt julkistettu, ja mukana on odotetusti kansainvälinen joukko kirjailijoita maailman huipulta. Tänä vuonna vieraiksi saapuvat yhdysvaltalaiset Elizabeth Strout ja Nathan Hill, ukrainalainen Andrei Kurkov, ruotsalaiset Thella Johnson, Johanna Frid ja Nicolas Lunabba, norjalainen Maja Lunde, argentiinalaiset Mariana Enríquez ja Camila Sosa Villada, taiwanilainen Kevin Chen, kanadalais-uusiseelantilainen Eleanor Catton sekä palestiinalainen Adania Shibli. Festivaalin liput ovat myynnissä.

Jaakonaholta viimein uutta omaa musiikkia – Build-soololevyn ensimmäinen single Beauty Box soi empatiaa joka soinnullaan18.1.2024 16:30:00 EET | Tiedote

Jaakonahon, eli kitaristi-tuottaja-säveltäjä Jussi Jaakonahon toisen soololevyn julkaisu lähestyy: maaliskuussa ilmestyvän uuden Build-levyn syvälliseen ja sydämelliseen äänimaisemaan pääsee kurkistamaan, kun ensimmäinen single Beauty Box ilmestyy huomenna perjantaina 19. tammikuuta suoratoistopalveluihin. Beauty Box -single ja video ovat jo tänään ensinäytössä ja -katselussa Soundi-lehden sivuilla.

Kaksinkertainen Grammy-voittaja Mohombi ja eurodance-supertähti Alexandra Stan Aino Areenalle maaliskuussa – luvassa kevään kuumimmat aloitusbileet17.1.2024 10:00:00 EET | Tiedote

Aino Areenan kevät käynnistyy kunnon bileillä, kun Bumpy Ride -hitistään tunnetuksi tullut, kongolais-ruotsalainen artisti, lauluntekijä, dj-tuottaja Mohombi nähdään yhdessä Mr Saxobeat -megahitillään kansainvälisen läpimurron vuonna 2010 tehneen romanialaisen Alexandra Stanin kanssa Järvenpäässä 22.3.