Kokoomuksen Valkonen: Sdp johtaa räikeästi harhaan velkapuheillaan

SDP on kertonut toissa päivänä julkaisemansa vaihtoehtobudjetin vähentävän valtion velanottoa. Kokoomuksen kansanedustaja ja verojaoston puheenjohtaja Ville Valkonen pitää SDP:n talouslinjaa epäuskottavana ja peräänkuuluttaa työllisyystoimia myös oppositiolta.

Ville Valkonen.

”SDP johtaa räikeästi harhaan velkapuheillaan. On totta, että vuositason siirroilla kuten Sitran pääomien syömisellä ja hallituksen säästöjen aikaistamisella SDP on saanut ensi vuotta koskevat velkaluvut kaunisteltua. SDP kuitenkin jättää kertomatta, että ilman työllisyystoimia velkasuhde jatkaa kasvuaan. Talouspolitiikkaa ei tietenkään pidä tehdä vuositasolla,” Valkonen sanoo.

SDP:n vaihtoehtobudjetissa peruutetaan muun muassa hallituksen uudistukset sosiaali- ja työttömyysturvaan sekä työmarkkinoiden uudistukset.

”Hallituksen toimien arvioidaan kasvattavan työllisyyttä jopa yli 60 000 hengellä. Tämän luvun on valtiovarainministeriö laskenut. SDP:n paperissa tämä työllisyyden lisäys pyyhitään pois ja mitään vaihtoehtoa ei tuoda tilalle”, Valkonen ihmettelee.

”Yhden lisätyöllisen arvioidaan vahvistavan julkista taloutta noin 20 000 €. Jos työllisyystoimet perutaan, julkinen talous heikkenee yli miljardilla pysyvästi. Kaiken lisäksi SDP ei ole suostunut julkaisemaan eduskunnan tietopalvelun vaikutusarviota vaihtoehtobudjetistaan. Tämä on kummallista peittelyä,” Valkonen selostaa.

Valkonen on pettynyt, että SDP:n vaihtoehdossa velkaantumisen taittamista ei oteta tosissaan.

”Suomi on vaarallisesti velkaantuva hyvinvointiyhteiskunta. Valtiovarainministeriön virka-arvion mukaan tällä vaalikaudella täytyy tehdä kuuden miljardin euron sopeutus, jotta velkaantuminen saadaan taitettua. SDP:n esityksellä työllisyys ei kasva ja julkinen talous ei vahvistu kestävästi. Olimme odottaneet, että puheenjohtajavaihdoksen myötä talouslinjaan tulisi edes jotain realismia, mutta valitettavasti näin ei ole käynyt. Lindtman jatkaa Marinin velkalinjalla,” Valkonen arvioi.

”Vaihtoehdoksi SDP toki tarjoaa veronmaksajan kukkarolla käymistä. Veroja ehdotetaan kiristettäväksi lähes miljardilla vuodessa. Tämä ei valitettavasti yllätä. Rajut veronkiristykset ovat kuitenkin viimeinen ja huono vaihtoehto, koska ne lyövät kasvua naamalle. Kokoomus ei ole valmis kiristämään työn ja yrittämisen verotusta, koska Suomi nimenomaan tarvitsee näitä. Mikään maa ei ole onnistunut verottamaan itseään vauraaksi”, Valkonen päättää.

Kokoomuksen Vestman: Kohtuuttomiin sähkön hintoihin on puututtava uusin keinoin19.4.2024 12:49:44 EEST | Tiedote

Eduskunnan talousvaliokunta on tänään hyväksynyt yksimielisesti Sähkön hinta kuriin -kansalaisaloitteen johdosta mietinnön, jossa velvoitetaan puuttumaan sähkön kohtuuttomiin hintoihin. Kokoomuksen kansanedustaja, talousvaliokunnan jäsen Heikki Vestmanin mukaan sähköpörssin hinnanmuodostusta voidaan korjata uudella tavalla. Lisäksi Vestman perää kuluttajaviranomaiselta toimenpiteitä, koska jo voimassa oleva kuluttajansuojalainsäädäntö antaa mahdollisuuden saattaa kohtuuttomat määräaikaiset sopimukset tuomioistuimen arvioitavaksi.

Kokoomuksen Aalto-Setälä: Terve meri on myös ihmisoikeuskysymys19.4.2024 07:06:00 EEST | Tiedote

Euroopan neuvoston parlamentaarinen yleiskokous hyväksyi tänään täysistunnossaan raportin Euroopan neuvoston strategioista terveiden merien turvaamiseksi ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Yleiskokoukseen osallistunut Pauli Aalto-Setälä on tyytyväinen, että merten hyvinvointi saa ansaitsemansa huomion. Lisäksi yleiskokous jatkoi vankkaa tukeaan Ukrainalle toteamalla yksimielisesti, että jäädytetyt venäläiset varat tulisi käyttää Ukrainan kansan hyväksi sekä Venäjän sotarikosten selvittämiseen tähtäävän tuomioistuimen perustamiseksi.