SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Joulupöydät täyttyvät tänäkin vuonna perinteisistä herkuista – lohi pitää pintansa ja suklaakonvehtien myynti kymmenkertaistuu

Jaa

Joulun ruokaperinteistä halutaan pitää kiinni, ja suomalaisten pöydissä näkyy tänäkin vuonna perinteisiä herkkuja kinkusta joululeivonnaisiin. Hinnalla on kuitenkin vaikutusta valintoihin myös joulukaupassa.

myyjä esittelee lohifileetä Prisman palvelutiskillä
Myyjä Josefina Vikström Tampereen Prisma Hämeenkadun ruokatorilla Nina Kaverinen

Joulun ruokapöydissä korostuvat perinteiset kinkut, laatikot sekä kalat. Myös S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) myyntidata viime vuoden jouluviikolta vahvistaa havainnon, että perinteiset jouluherkut pitävät pintansa: viikon aikana myytiin lähes miljoona kiloa joululaatikoita ja satoja tuhansia litroja glögiä. Kysyntä kasvoi myös esimerkiksi tuoreessa kalassa (3 x), puuroriisissä (8 x) sekä tummissa oluissa (6 x) keskimääräiseen viikkovolyymiin verrattuna*.  

Hinnan merkitys on kuitenkin korostunut myös jouluostoksilla, ja moni etsii keinoja säästää.  

”Kysyntä suuntautuu viime joulun tapaan edullisempiin ja keskihintaisiin tuotteisiin, mikä näkyy esimerkiksi kaupan omien merkkien sekä tarjoustuotteiden kysynnässä. Viime vuonna sähkön hinta näkyi esimerkiksi valmiiden laatikoiden ja joululeivonnaisten myynneissä, joten voi olla, että tänä vuonna niitä tehdään taas enemmän itse”, toteaa S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa. 

Kalan osuus joulupöydissä on ollut useamman vuoden ajan kasvussa, erityisesti koronavuosina. Viime aikoina tuoreen kalan kysyntä on heikentynyt inflaatiota seuranneen ruoan hinnan kohoamisen takia, mutta Oksa uskoo, että kalaa löytyy siitä huolimatta suomalaisten joulupöydistä myös tänä vuonna. Kalaostokset voi tehdä niin valmiiksi pakattuina kuin Ruokatorilta. Joulun kalapöydän selkeä ykkösraaka-aine on lohi, jota nautitaan graavattuna, savustettuna ja uunissa kypsennettynä.  

”Myös muiden kalojen kuin lohen graavaamista kannattaa kokeilla, esimerkiksi siika toimii erinomaisesti graavattuna. Voit kysyä graavauspalvelua myös Ruokatorilta. Sillit ja mädit kuuluvat niin ikään joulun kalapöytään. Tuoreena tai valmiiksi sulatettuna myytävät mädit kannattaa ostaa vasta juuri ennen joulua, mutta pakasteena myytävät säilyvät pakastimessa pitkään, joten ne voi hankkia huoletta hyvissä ajoin. Loppuvuoden uutuustuotteet Herkku kala- ja äyriäissalaatit tuovat mukavaa vaihtelua joulun kalapöytään. Monipuolisuutensa vuoksi ne sopivat esimerkiksi savustetun kalan kaveriksi, leivän päälle, blinien lisukkeeksi tai ihan vain sellaisenaan kalapöytään”, Oksa vinkkaa. 

Jouluviikolla arkiruokien ja jäätelön myynti laskee 

Joulun lähestyminen näkyy myynneissä myös käänteisesti, sillä monien arkisten ruoka-aineiden menekki vähenee huomattavasti tavalliseen arkiviikkoon verrattuna. Esimerkiksi viime vuonna jauhelihan, broilerin ja ruokamakkaroiden myynti laski jouluviikolla 30–40 % keskimääräisestä viikkovolyymista. Samansuuntaisia myyntivolyymin laskuja nähdään myös esimerkiksi muroissa, mysleissä, pastoissa ja raejuustoissa.  

”Selkeä ero näkyy myös kaupan jäätelöaltailla: jäätelöiden myyntivolyymi peräti puolittui jouluviikolla tavanomaiseen viikkoon verrattuna, minkä perusteella voidaan todeta, että jäätelö on melko harvan suomalaisen valinta joulupöydän jälkiruoaksi. Sen sijaan esimerkiksi pakastetaikinoiden myynti yhdeksänkertaistui ja piparkakkujen sekä suklaakonvehtien 10-kertaistui jouluviikolla”, Oksa sanoo. 

Myös ruoan verkkokaupassa joulu on tärkeä sesonki 

Ruoan verkkokaupassa ennustetaan ennätyksellisen suurta joulumyyntiä. Verkosto on laajentunut aiemmista vuosista ja kattaa jo yli 300 myymälää. Verkkokauppaan on myös tuotu uusia ominaisuuksia, kuten mahdollisuus lisätä ostoskoriin yhdellä klikkauksella vaikkapa torttutaikina ja luumuhillo tai piparkakkutalon rakentamiseen tarvittavat tuotteet. Jouluviikon tilausajat ovat jo varattavissa S-kaupat.fi:ssä. 

”Sopivan toimitusajan löytäminen on nyt aiempaa helpompaa: aiemmin asiakas näki vain valitun myymälän avoimet aikaikkunat, mutta nyt samaan näkymään on tuotu myös muiden lähistöllä olevien myymälöiden vapaat ajat. Lisäksi kannattaa muistaa myös robokuljetus, jota voi monella paikkakunnalla hyödyntää pienempien täydennysostojen tekoon”, Oksa neuvoo.  

Hyvin säilyvät tuotteet kannattaa tilata mahdollisuuksien mukaan jo viikkoa tai kahta ennen joulua, jotta varmasti saa esimerkiksi haluamansa joulusuklaarasian. Jouluviikolla puolestaan on hyvä huomioida, että tilausten viimeiset muokkausajat saattavat poiketa totutusta, sillä kiireisimpinä päivinä keräily voidaan aloittaa jo edellisenä iltana.  

*Lähde: S-ryhmän myyntidata vko 51/2022 vs. vkot 1–48/2022. Jouluaatto 24.12. osui viime vuonna viikon 51 lauantaille. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Antti Oksa
S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja
antti.oksa@sok.fi
puh. 010 76 80699

SOK viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

Kuvat

myyjä esittelee lohifileetä Prisman palvelutiskillä
Myyjä Josefina Vikström Tampereen Prisma Hämeenkadun ruokatorilla
Lataa

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​

Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta. ​

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän myynti kasvoi tammi–kesäkuussa reilun prosentin edellisvuodesta12.7.2024 08:02:00 EEST | Tiedote

S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–kesäkuussa oli 6 960,9 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 1,1 prosenttia. Marketkaupan hyvä kehitys jatkui, ja S-ryhmän päivittäistavarakaupassa myynti kasvoi muuta alan markkinaa paremmin. Hyvässä vireessä oli myös myyntiennätyksiä kampanjoillaan tehnyt tavaratalo- ja erikoisliikekauppa.

Prisman verkkokaupan myymälänouto kolahti suomalaisiin – ostoksista jopa puolet noudetaan, on kyse kompostorista, trangiasta tai puhelimesta10.7.2024 09:08:09 EEST | Tiedote

Myymälänouto on vyörynyt Prismoihin viimeisen vuoden aikana ja muuttanut monen verkkokaupassa shoppailevan ostokäyttäytymistä. Tänä keväänä ja kesänä myymälänoudon kautta on tilattu erityisesti tuotteita kodin siivoukseen ja kunnossapitoon sekä kesäretkeilyyn. Tuotteet kerätään vähintään kahdessa tunnissa, ennätys on 8 minuuttia.

Kysely kertoo: kaksi kolmesta haluaisi ostaa lääkkeitä ruokakaupasta8.7.2024 08:27:00 EEST | Tiedote

Liki kaksi kolmasosaa (65 %) vastaajista olisi kiinnostunut ostamaan lääkkeitä ruokakaupasta, kertoo S-ryhmän tuore asiakaskysely. Kipeimmin kaupan hyllyyn kaivataan särkylääkkeitä, jotka jopa 90 % vastaajista toivoisi näkevänsä S-ryhmän päivittäistavarakaupan hyllyssä. Seuraavaksi innokkaimmin ruokakaupasta ostettaisiin flunssa- ja vatsalääkkeitä, allergialääkkeitä sekä lasten kipu- ja kuumelääkkeitä. Kesäkuussa toteutettuun kyselyyn vastasi 1 500 S-ryhmän asiakasomistajaa eri puolilta Suomea.

S-ryhmän asiakastutkimus kertoo: kotimaisuuden imu kasvussa, kuluttamiseen suhtaudutaan aiempaa toiveikkaammin4.7.2024 08:22:03 EEST | Tiedote

S-ryhmän tuore ostokäyttäytymistutkimus osoittaa, että kuluttajien ostoaikeissa on nähtävissä varovaista toiveikkuutta pitkän synkemmän jakson jälkeen. Kesäkuun alussa toteutetulla tutkimuksella selvitettiin jo yhdeksättä kertaa hintojen nousun vaikutusta asiakasomistajien ostokäyttäytymiseen. Ensimmäistä kertaa vastaava tutkimus tehtiin kaksi vuotta sitten kesäkuussa 2022.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye