Tamperelainen Ida Korsimo on STTK:n Tulevaisuuden tekijä 2023

Tämän vuoden STTK:n Tulevaisuuden tekijäksi on valittu Rakennusinsinöörit ja -arkkitehdit RIA:aa edustava Ida Korsimo. Tamperelaisella Korsimolla on yhdistyksensä hallitustyöskentelyyn vahva ote ja hänen kerrotaan tuovan sen toimintaan reipasta meininkiä ja hyvää henkeä.

Tamperelainen Ida Korsimo on valittu vuoden Tulevaisuuden tekijäksi.
Tamperelainen Ida Korsimo on valittu vuoden Tulevaisuuden tekijäksi. Kuva: Susanna Kekkonen

Korsimo on iloisella ja myönteisellä asenteellaan saanut nuoria innostumaan liiton toiminnasta ja paikalliseen yhdistykseen monia uusia nuoria mukaan. Hän vaikuttaa oppilaitosyhteistyössä, ylläpitää kontakteja paikalliseen oppilaitokseen ja järjestää tapahtumia opiskelijajäsenille.

Vuosittaisella Tulevaisuuden tekijä -kunniamaininnalla halutaan kannustaa nuoria toimimaan aktiivisesti ammattiliitossaan, uudistamaan ammattiyhdistyliikettä ja tuomaan rohkeasti esiin ajatuksia työelämän ja oman ammattiliiton kehittämiseksi.

— Me arvostamme nuorten tekemää tärkeää työtä ja haluamme saada nuoret mukaan liittojen toimintaan. Nuoret tulevat tulevaisuudessa muuttamaan työelämää ja liittojen toimintaa ja tämän vuoksi haluamme antaa vuosittaisen kunniamaininnan, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola tiivistää.

Tulevaisuuden tekijä -kunniamaininta jaettiin tänään STTK:n Vaikuttajafoorumin yhteydessä.

Lisätietoja STTK:ssa:
järjestöpäällikkö Juska Kivioja, puhelin 050 581 4372

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin puoli miljoonaa jäsentä.

Olemme työssämme vastuullisia, oikeudenmukaisia ja rohkeita. Visiomme on hyvinvoiva ja menestyvä työntekijä.

STTK: Työtaisteluoikeutta rajoitetaan ilman hyväksyttäviä syitä ja poikkeuksellisen vajavaisella lainvalmistelulla29.2.2024 15:11:05 EET | Tiedote

Hallituksen esitys työrauhalainsäädännön muutoksista siirtyy tänään eduskuntakäsittelyyn. Muutoksilla muun muassa rajataan oikeutta tukilakkoihin ja poliittisiin työtaisteluihin, säädetään niille ennakkoilmoitusvelvollisuus sekä korotetaan hyvityssakkojen määrää työrauhavelvoitteen vastaisista työtaisteluista. Uuden sääntelyn on tarkoitus astua voimaan heinäkuun alussa. STTK ei hyväksy muutoksia. - Hallituksen esitykseen sisällytetyille työtaisteluoikeuden rajoituksille ei ole perusoikeuksien ja kansainvälisten ihmisoikeussopimusten näkökulmasta hyväksyttäviä syitä, johtaja Minna Ahtiainen korostaa. STTK:n mielestä hallitusohjelman tarkat kirjaukset työtaisteluoikeuden rajoittamiseksi eivät antaneet sijaa aidolle kolmikantaiselle lainvalmistelulle. - Valmisteluaika oli epärealistisen lyhyt, eikä se mahdollistanut huolellista lainvalmistelua. Palkansaajapuolen edustajille varattiin työryhmässä mahdollisuus esittää näkemyksiään valmistelun kohteena olevasta sääntelystä, mutta näkemykset

STTK laski Fat Cat Day:n: Johdon ansiot kasvavat Suomessa nopeasti suhteessa talouskasvuun28.2.2024 06:00:00 EET | Tiedote

Palkansaaja on tänään (28.2.2024) tienannut pörssiyhtiön toimitusjohtajan yhden päivän palkan. Tilastokeskuksen yksityisen sektorin palkansaajan mediaanipalkkaa on verrattu vaihdetuimpien pörssiyhtiöiden toimitusjohtajien mediaanipalkkoihin. Toimitusjohtajien palkkatiedot perustuvat yhtiöiden palkitsemisraportteihin. Vertailun perusteella palkansaaja tienaa pörssiyhtiön toimitusjohtajan päiväpalkan 42 päivässä. STTK on useita vuosia laskenut niin sanotun Fat Cat Day´n. Viime vuonna vastaava luku oli 44 päivää. Tänä vuonna laskennassa oli toista vuotta käytössä menetelmä, jossa mukaan otetaan OMX Helsinki 25 -indeksin yhtiöiden toimitusjohtajien palkat. Laskennassa huomioidaan sekä varsinaiset palkat että erilaiset palkitsemisjärjestelyt ja johtajien palkansaajaa pidempi työaika. Toimitusjohtajien palkitseminen koostuu usein peruspalkasta ja erilaisista tulospalkkausjärjestelmistä. Ansiot laskevat esimerkiksi toimitusjohtajan vaihtuessa ja heikompien talous- ja tulostilanteiden takia. O