Kuntaliiton keskustavaltuutetut: Hallituksen kompensoitava kuntien valtionosuusleikkaukset

Kuntaliiton Keskustan valtuuskuntaryhmä

Kannanotto 1.12.2023

Hallituksen kompensoitava kuntien valtionosuusleikkaukset

Orpon hallituksen toiminta on jo alkumetreillään heikentänyt kuntien ja hyvinvointialueiden luottamusta valtiovaltaan. Tuorein esimerkki oli valtiovarainministeriön ilmoitus yli 400 miljoonan euron lisäleikkauksesta kuntien valtionosuuksiin. Erityisen moitittavaksi menettelyn ja sen ajoituksen tekee se, että kunnat olivat jo päättäneet ensi vuoden veroprosenttinsa ja suurin osa koko talousarvionsa.

Hallituksen ratkaisuehdotus lykätä leikkauksia ja jaksottaa ne useammalle vuodelle on vain ongelmien siirtämistä eteenpäin. Tulevien vuosien kuntatalouden tilanne on vaikea jo ilman uusia kurituksiakin. Hallitus on päätöksillään aiheuttanut mittavaa korotuspainetta sekä kunnallis- että kiinteistöveroprosentteihin samalla kun paine leikata sivistyspalveluista kasvaa.

Leikkausten kompensoimiseksi Keskustan Kuntaliiton valtuuskuntaryhmä edellyttää valtiovallan aloittavan pikaisesti vuoropuhelun kuntien kanssa.

Hallitus on aloittanut kuntien rahoitusjärjestelmän uudistamisen. Vakava puute on, että hallitus on uudistamassa ainoastaan kuntien peruspalveluiden valtionosuusjärjestelmää. Ennen rahoitusjärjestelmän uudistamista on käytävä kunnon keskustelu kunnan käsitteestä ja tehtävistä sote-menojen poistumisen jälkeen.

Keskustan Kuntaliiton valtuuskuntaryhmä muistuttaa, että kuntien rahoitusperiaate perustuu Suomen valtion ratifioimaan Euroopan neuvoston paikallisen itsehallinnon peruskirjaan. Valtionosuuksien perustehtävä on kohtuullisella vero- ja maksurasituksella turvata kansalaisten peruspalvelut tässä maassa kaikille asuinpaikasta riippumatta.

Olemme huolissamme kunnista, mutta ennen kaikkea ihmisistä ja heidän oikeudestaan saada kotikunnassaan peruspalvelut. Myös se, että hyvinvointialueet on pakotettu pikasäästöihin, vie pohjan peruspalvelujen saamiselta kaikissa Suomen kunnissa ja romuttaa osaltaan kuntien ja hyvinvointialueiden rakentumassa olevan yhteistyön.

Keskustan Kuntaliiton valtuuskuntaryhmä kannustaa Kuntaliittoa terävöittämään edelleen edunvalvontaansa ja etsimään ratkaisuja kuntakentän haasteisiin yhdessä valtiovallan kanssa.

Keskustan Kemppi: Sairaalaverkkoa karsitaan salakähmäisesti, nyt tarvitaan avoimuutta ja vastuunkantoa29.2.2024 11:38:40 EET | Tiedote

Keskustan eduskuntaryhmä jätti kirjallisen kysymyksen sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juusolle sairaalaverkon karsimista koskevista suunnitelmista. Virkamiesten nimissä julkaistu esitys tarkoittaisi monen sairaalan romuttamista akuuttisairaalaksi, jossa ei olisi enää tehohoitoa, ympärivuorokautista leikkausvalmiutta tai synnytyksiä. Nyt ministeri on vastannut Keskustan kysymykseen. Keskustan eduskuntaryhmä kysyi, miten hallitus aikoo käsitellä sairaalaverkkoraporttia ja mikä on hallituksen kanta työryhmän esitykseen. Keskustan saama vastaus ministeriltä herättää huolen siitä, että hallitus ei halua käydä ministerin ajamasta sairaalaverkon karsimisesta keskustelua. - Isoja sairaalaverkkopäätöksiä valmistellaan suomalaisilta ja eduskunnalta salassa. Alueiden ja eduskunnan pitää saada vaikuttaa Orpon hallituksen isoon sairaalaverkkouudistukseen. - Nyt kukaan hallituksessa ei ota vastuuta vauhdilla etenevästä sairaalaverkkotyöstä. Tilanne lisää epävarmuutta ja vaikeuttaa henkilöstöpula

Keskustan puoluesihteeri haluaa junarahat maakuntiin: ”Orpo ja Purra rakentavat historian kalleinta siltarumpua”17.2.2024 10:15:18 EET | Tiedote

Keskustan puoluesihteeri Antti Siika-aho peräänkuuluttaa puolen miljardin kasvupakettia rakennusalalle ja maakuntien tukemiseen. Rahat Siika-aho ottaisi Orpon hallituksen ajamasta Turun tunnin junasta. Siika-ahon mukaan rakennusalalle tarvitaan vähintään 300 miljoonaa euroa ja maakuntien kasvun tukemiseen vähintään 160 miljoonaa euroa lisärahoitusta. Tukea tarvitaan muun muassa perusväylien parantamiseen ja laajakaistayhteyksien rakentamiseen. - Hallitus jätti rakennusalan konkurssiaallon kouriin, eikä itäiselle ja pohjoiselle Suomelle ole luvattu muuta kuin juhlapuheita. Hallituksen saamattomuuden seurauksena ihmisiltä menevät työpaikat ja firmat alta. Orpon ja Purran toimettomuuteen tarvitaan ryhtiliike nopeasti. Siika-ahon mukaan rakennusalan ja maakuntien kasvupaketti voidaan rahoittaa Turun tunnin junaan varatulla 460 miljoonalla eurolla. Orpon ja Purran ajama junahanke on asiantuntijoiden mukaan kannattamaton ja Siika-ahon mielestä symboli hallituksen piittaamattomuudesta maakunt