Höyrylaiva S/S Ukkopekka

Ukkopekan illallisristeily Loistokarille on yksi Suomen ruokamatkailun kärkituotteista

Höyrylaiva Ukkopekan illallisristeily Loistokarille on elämys, jossa yhdistyvät nostalgia, herkullinen lähiruoka, musiikki ja saariston taika. Illallisristeily on valittu yhdeksi suomalaisen ruokamatkailun kärkituotteeksi, sillä se oli yksi Hungry for Finland -ruokamatkailukilpailun finalisteista.

Ukkopekka ja Loistokarin saari

Hungry for Finland -ruokamatkailukilpailulla tuodaan esiin Suomen ruokamatkailun kärkituotteita ja innovatiivisia ratkaisuja.

Vuoden 2023 kilpailun osallistujakaarti oli tasokas ja monipuolinen, ja kilpailuun osallistui 46 monipuolista ja tasokasta tuotetta ammattilaissarjassa. Kilpailun finaaliin pääsi tänä vuonna 15 ruokamatkailutuotetta, joista yksi oli Ukkopekan illallisristeily Loistokarille.

– Vaikka voittoa ei tällä kertaa tullut, pääsy näin kovatasoisten finalistien joukkoon on merkittävä tunnustus, josta olemme hyvin ylpeitä, sanoo matkailuyrittäjä Pentti-Oskari Kangas.

Yli 80-vuotias s/s Ukkopekka on Suomen ainut säännöllistä linjaliikennettä tekevä höyrylaiva, ja se kuljettaa kesäkaudella asiakkaita Turun Aurajokirannasta Loistokarin saarelle.

Airistolla sijaitseva pikkuinen Loistokarin saari on monelle ihmetyksen ja ihastuksen aihe, ja sitä hämmästellään muun muassa ohikulkevista ruotsinlaivoilta. Koska Loistokarille ei ole yleistä pysähtymismahdollisuutta, käynti siellä on ainutlaatuinen kokemus.

Pienellä, puuttomalla Loistokarin saarella on vanha loistonvartijan mökki, joka on kunnostettu ja entisöity, ja sen pihapiirissa nautitaan Ukkopekan risteilyyn liittyvä illallinen. Risteilyvieraat pääsevät myös tutustumaan mökkiin niin halutessaan. Saarella asuu kesäaikaan noin viiden kuukauden ajan pariskunta, Loistokarin emäntä ja isäntä, ja he pitävät saaresta huolta ja savustavat kalaa Ukkopekan risteilyvieraiden nautittavaksi.

Loistokarilla tarjottava ateria esittelee saariston makuja, ja aineksina käytetään alueen lähiruokaa ja villikalaa, kuten savuahventa, norssia, suutaria, lahnaa ja merilohta. Kalat valikoituvat aina sen mukaan, mitä kalastajat ovat saaneet saaliikseen.

– Ihmiset eivät välttämättä ole koskaan syöneet lahnaa tai norssia, joten he ovat ihastuksissaan siitä, miten herkulliselta ne maistuvat. Haluamme tarjota asiakkaillemme yksinkertaista, mutta maistuvaa saaristoruokaa, kertoo Kangas.

Kangas sanoo, että Ukkopekan toiminta on pitkälti perinnekulttuurin ylläpitämistä yksityisin varoin.

– Vanhanajan höyrylaivan purjehdus, laituritanssit kallioluodolla sekä illallinen aitoakin aidommassa ympäristössä ovat joillekin nostalginen muistelo, toisille taas aivan uusi kokemus.

Hungry for Finlandin ruokamatkailukilpailulla rohkaistaan ruokaan ja matkailuun liittyviä verkostoja kehittämään vastuullisuuteen ja paikallisuuteen perustuvaa ruokamatkailutarjontaa. Kilpailun tavoitteena on vahvistaa elämyksellisen ruokamatkailun tuotteistamista Suomessa, etsiä ruokamatkailun kärkituotteita ja vahvistaa aitoa yhteistyötä. Vuoden 2023 kilpailu oli järjestyksessä viides.

Taustaa:
Kiehtova Loistokarin saari

Turun Airistolla sijaitseva pieni saari toimi myös vuosisatoja sitten Kauppakarin nimellä saaristolaisten tuotteiden myyntipaikkana. Sitä käytettiin myös luotsien tukikohtana.

Luodolle rakennettiin Keisarillisen Luotsilaitoksen toimesta vuonna 1880 mökki, jossa loistonvartija asui ja vastasi merenkulun turvallisuudesta. Siitä tulee saaren nimi, Loistokari.

Pimeän tullen sytytettiin Airiston puoleiselle ikkunaerkkerille öljylyhty. Lyhdyn vaaliminen oli tärkeää ja vastuullista työtä. Koska vartijan piti hoitaa työtään keskeytyksettä avoveden aikaan ympäri vuorokauden viikon jokaisena päivänä, hänen oli asuttava saarella. Viimeinen vakituinen asukas poistui saarelta vasta vuonna 1969.

Loistokarilla sijaitsi vielä muutamia vuosia sitten Suomen viimeinen kaasukäyttöinen meriteiden turvallisuusväline, valoloisto. Ruissalon saaren eteläkärjessä se ohjasi merenkulkijoita aina Nauvosta saakka turvallisesti satamaan. Nyttemmin se on korvattu huoltovapaalla aurinkopaneeliloistolla.

Loistokarin saari on kuulunut Höyrylaiva Ukkopekan toimintaan jo liki 30 vuotta. Tuona aikana rantaan on rakennettu laituri, ja saarelle muun muassa leppäpuulla lämpiävät kalansavustusuunit.

Parhaillaan on meneillään 150-vuotiaan mökin peruskorjaus, jossa vaihdetaan muun muassa osa hirsistä ja mökin lattiat ja ikkunat. Työtä tehdään Museoviraston ohjauksella, ja peruskorjauksen pitäisi olla valmis kesällä 2024.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Jerkko Rajakangas
+358 40 3599903
jerkko.rajakangas@herrankukkaro.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Höyrylaiva S/S Ukkopekka

Loistokarin lyhty ei sammu17.8.2023 16:12:44 EEST | Tiedote

Suomen viimeinen kaasukäyttöinen meriteiden turvallisuusväline, valoloisto, sijaitsi vielä muutama vuosi sitten Turun Airistolla pienellä puuttomalla Loistokarin luodolla. Ruotsinlaivan reitti kulkee sen sivuitse ja suuri osa suomalaisista on ihaillut ja ihmetellyt tämän eksoottisen rakennuksen käyttötarkoitusta. Ruissalon saaren eteläkärjessä se ohjasi merenkulkijoita aina Nauvosta saakka turvallisesti satamaan. Nyttemmin se on korvattu nykyaikana huoltovapaalla aurinkopaneeliloistolla.

Suomen matkailun viimeinen mohikaani täytti 85 vuotta24.7.2023 13:00:15 EEST | Tiedote

Alus on liikennöinyt s/s Ukkopekkana lukuisissa Suomen rannikkokaupungeissa kuten Helsingissä, Tammisaaressa, Hangossa, Uudessakaupungissa, Raumalla ja useissa Saaristomeren alueen kunnissa. Se on toiminut myös Turun alueen talouselämän esittelytilana Tukholmassa ja ravintolalaivana useana talvena Piritan satamassa Tallinnassa, Neuvostoliiton vallan aikana, sotien aikana Itämerellä, Suomen – ja Pohjanlahdella sekä Suomen Tasavallan Presidentin edustusristeilyllä Kiinan korkeimman johdon valtiovierailun aikana presidentin kesäasunnolla Kultarannassa Naantalin Luonnonmaalla.