Kokoomuksen Heinonen: Salaako demarit katastrofaaliset työllisyyslukunsa?

Kokoomuksen kansanedustaja ja valtiovarainvaliokunnan jäsen Timo Heinonen on pöyristynyt SDP:n linjasta salata vaihtoehtobudjettinsa vaikutusarviot. Eduskuntaryhmät on tavallisesti pyytäneet eduskunnan tietopalvelulta laskelmat vaihtoehtobudjettiensa vaikutuksista muun muassa työllisyyteen, mutta SDP on kieltäytynyt toimittamasta laskelmiaan julkisuuteen.

Timo Heinonen. Kuvaaja: Kristian Tervo.

”SDP peruu vaihtoehdossaan käytännössä kaikki hallituksen työllisyystoimet. Perumiset tulisivat johtamaan huomattavasti heikompaan työllisyyteen. Salaako SDP tarkoituksella vaihtoehtonsa katastrofaaliset työllisyysvaikutukset?” Heinonen kysyy

Eduskunnan tietopalvelun laatimat arviot vaihtoehtobudjettien vaikutuksista eivät ole julkisia, ellei puolueet niihin viittaa. Vasemmistoliitto ja Vihreät ovat hyvän tavan mukaisesti julkaisseet vaihtoehtojensa vaikutukset. Heinonen pitää SDP:n piilottelua törkeänä.

”SDP julistaa suureen ääneen miten heidän vaihtoehtonsa muka vähentäisi velkaantumista, mutta piilottelevat arviota todellisista vaikutuksista. Äänestäjillä on oikeus tietää millaiseen velkakierteeseen SDP:n vaihtoehto oikeasti johtaisi”, Heinonen sanoo.

Heinonen lyttää myös SDP:n vaihtoehtobudjetissaan esittämät menosäästöt.

”Siinä on puoli miljardia mielikuvitussäästöjä. Kerrotaan kauniita tavoitteita mutta todelliset keinot puuttuu”, Heinonen sanoo.

”Kun höttöiset menosäästöt ja karmeat työllisyysvaikutukset siivoaa vaihtoehtobudjetista pois, jäljelle jää vain velkaa ja lähes miljardin veronkiristyspaketti. Yrittämisen lisäveroilla ei Suomea kasvuun saada”, Heinonen sanoo.

”Kokonaisuus tiivistääkin hyvin SDP:n nykyisen talouspolitiikan linjan: velkaa ja veronkorotuksia. Tällä kurjistumisen reseptillä emme hyvinvointiyhteiskuntaa pelasta”, Heinonen päättää.

Kokoomuksen Kaunisto: Euroopan unionin ei tule tunnustaa Venäjän presidentinvaalin tulosta24.2.2024 09:42:11 EET | Tiedote

Kokoomuksen kansanedustaja Ville Kaunisto peräänkuuluttaa voimakkaampaa tukea Ukrainalle ja katsoo, että EU:n on lähetettävä selkeä viesti Venäjälle siitä, ettei se tunnusta Vladimir Putinia Venäjän presidentiksi, sillä Venäjän vaalit eivät ole vapaat eivätkä oikeudenmukaiset. Kaunisto toimi Suomen valtuuskunnan puheenjohtajana Wienissä järjestetyssä Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön (Etyj) parlamentaarisen yleiskokouksen istunnossa helmikuussa.

Kokoomuksen Jukkola: Investoinnit puhtaaseen energiaan ovat välttämättömiä –myös veroetuja yrityksille harkittava22.2.2024 11:02:08 EET | Tiedote

Päästöjen vähentäminen ja energiamurros vaativat maailmanlaajuisesti mittavia investointeja puhtaaseen teknologiaan. Pelkästään Eurooppaan suunnitellaan yli 5000 miljardin euron edestä investointeja vuoteen 2030 mennessä. Kokoomuksen kansanedustaja Janne Jukkola esittää, että Suomen tulee vahvistaa houkuttelevuutta ja kirittää entisestään vahvaa rooliaan energiamurroksessa.