Helsinki-Vantaa valittiin maailman kauneimpien lentoasemien joukkoon

Finavian Helsinki-Vantaan lentoasema on valittu yhdeksi maailman kauneimmista lentoasemista kansainvälisesti arvostetussa Prix Versailles 2023 -arkkitehtuuri ja design-kilpailussa. Valintakriteereinä olivat muun muassa ekologisuus sekä paikallisen luonnon- ja kulttuuriperinnön huomioon ottaminen.

– Olemme ylpeitä siitä, että Helsinki-Vantaan suomalainen arkkitehtuuri ja muotoilu saavat tunnustusta maailmalla. Lentoasema on monille matkustajille ensimmäinen kosketus Suomeen, ja se toimii näyteikkunana maamme osaamiseen ja innovaatioihin. On hienoa, että Finavialla on osa Suomen positiivisen mielikuvan luomisessa, Helsinki-Vantaan lentoasemanjohtaja Ulla Serlenius Finaviasta sanoo.

Kansainvälisesti arvostettu Prix Versailles -arkkitehtuurikilpailu järjestetään vuosittain. Tämä on ensimmäinen kerta, kun mukana on kategoria kauneimmista lentoasemista. Myöntämisperusteina tunnustukselle olivat innovaatio, luovuus, ekologisuus sekä paikallisen luonnon- ja kulttuuriperinnön huomioon ottaminen suunnittelussa. Viime vuoden kilpailussa Helsinki-Vantaa palkittiin terminaalin sisätilojen suunnittelusta.

Helsinki-Vantaan uuden terminaalin suunnittelua ja toteutusta ovat ohjanneet suomalaisuus ja vastuulliset valinnat. Huomiota on kiinnitetty kotimaisiin materiaaleihin, energiaa säästäviin ratkaisuihin ja rakentamisen hiilijalanjäljen vähentämiseen.

Suomalainen luonto on inspiroinut terminaalin sisätilojen suunnittelua. Tuloaulan Luoto-viherrakennelma toivottaa matkustajat tervetulleiksi Suomeen välittömästi heidän astuessaan ulos matkatavara-aulasta. Lähtöaulan näyttävä puukatto taas luo rauhallisen tunnelman heti matkan alkumetreillä. Puukatto on valmistettu täysin kotimaisena käsityönä suomalaisesta kuusesta, Serlenius jatkaa.

null
Tuloaulan viherrakennelma luoto on ensimmäinen näky Suomeen saapuville matkustajille. Finavia Oyj.
null
Lähtöaulan katto muodostuu 500:sta yksilöllisestä puuelementistä. Finavia Oyj.

Lentoaseman terminaalilaajennus on palkittu useaan kertaan aikaisemminkin. Palkintoja on tullut muun muassa terminaalirakennuksen teräsrakenteesta ja tietomallinnuksesta, lähtöaulan näyttävästä puukatosta sekä vastuullisesta rakentamisesta. Helsinki-Vantaa valittiin aiemmin tänä vuonna myös Euroopan parhaaksi lentoasemaksi omassa kokoluokassaan.

Terminaalin laajennusosa avattiin vuonna 2021 osana Helsinki-Vantaan lentoaseman historiallista kehitysohjelmaa, jonka Finavia sai onnistuneesti päätökseen syksyllä 2023.

Finavia Oyj,

Kuvia median käyttöön on saavilla Finavian kuvapankista.

Lähtöaulan katto muodostuu 500:sta yksilöllisestä puuelementistä.

Finavia toteuttaa viimeisen vaiheen Kuopion lentoaseman mittavasta kiitotie- ja rullaustieremontista6.2.2024 10:21:04 EET | Tiedote

Lentoasemayhtiö Finavia toteuttaa Kuopion lentoaseman poikkeuksellisen mittavan kiitotie- ja rullaustieremontin viimeisen vaiheen kesällä 2024. Yhteensä kolmivuotisen investoinnin arvo kohoaa kokonaisuudessaan lähes 20 miljoonaan euroon, josta vuoden 2024 osuus on noin 13 miljoonaa euroa. Korjaustöiden takia Kuopion lennot ovat tauolla 24. kesäkuuta – 6. elokuuta 2024.

Tilastot: Finavian lentoasemien kautta lensi 18,3 miljoonaa matkustajaa vuonna 2023 – kasvua 19 prosenttia edellisvuodesta15.1.2024 09:07:20 EET | Tiedote

Finavian lentoasemien kautta lensi viime vuonna 18,3 miljoonaa matkustajaa, mikä on 19 prosentin kasvu vuodesta 2022. Matkustajista 15,3 miljoonaa kulki Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta, jonka matkustajamäärät kasvoivat myös 19 prosenttia edellisvuodesta. Kasvua tuli vahvasti myös Lapin ennätyksellisen talvisesongin myötä. Kasvusta huolimatta matkustajamäärät eivät yllä vielä vuoden 2019 tasolle.