Genombrott för Vasaföretaget Adiabatix: betydande leverans för kärnkraftverk till ett av världens största energibolag

Försäljnings- och marknadsföringschef Arto Wainio (till vänster), verkställande direktör Jerker Kullberg och RMI-isoleringslösningarna (Reflective Metallic Insulation) som Adiabatix utvecklat. Foto: Markus Loppi

Denna affär är ett genombrott för Adiabatix. Företaget planerar att anställa mera personal inom alla delområden, såsom planering, produktion och marknadsföring. Det finns också planer på nya och större produktionslokaler. Dessa leveranser och deras efterverkningar förväntas också ha en positiv inverkan på Adiabatix nätverk av lokala underleverantörer.

”Företagets omsättning förväntas öka mångfalt”, säger verkställande direktör Jerker Kullberg.

Adiabatix RMI-isoleringslösning har sina rötter i 1990-talets början. Företagets grundare arbetade vid denna tidpunkt med underhåll av kärnkraftverk och insåg att demonteringen av isoleringarna var besvärlig och tidskrävande. Utifrån dessa erfarenheter inleddes produktutvecklingen som pågått i över 20 år.

”Exponeringen för strålning regleras mycket noggrant för dem som arbetar vid kärnkraftverk. Därför är det viktigt att arbetsskeden som innebär exponering för strålning, till exempel arbetsuppgifter nära reaktorn, utförs så snabbt som möjligt. Vår lösning är modulär och kan installeras och demonteras både enkelt och snabbt, vilket minskar exponeringen för underhållspersonalen”, säger Kari Valkeapää, Adiabatix produktutvecklingschef och en av företagets grundare.

Adiabatix lösning är nytänkande inte bara tack vare den snabba användningen utan också tack vare avsaknaden av fiber: isoleringen består endast av helmetallisolering, vilket gör den säkrare än traditionella isoleringslösningar med fibrer. Fibrer som lossnar från isoleringen utgör en betydande säkerhetsrisk i kraftverksmiljöer.

Adiabatix har tidigare levererat enskilda isoleringsprodukter till kärnkraftverk över hela världen. Leverantörer inom kärnkraftsindustrin måste uppfylla mycket strikta kriterier under noggrann övervakning. Både EDF och Altrad, som ansvarar för de kommande installationsarbetena, har auditerat Adiabatix produktionsanläggningar i Runsor i Vasa. Resultaten har varit utmärkta.

”Man kan säga att EDF har en stark tilltro till Altrad och Adiabatix”, säger Antoine Bataille, Altrads chef för kärnteknisk verksamhet.

År 2022 producerades 35 % av den finländska elektriciteten med kärnkraft. Nya kraftverk planeras runt om i Europa och för närvarande är speciellt små kärnkraftverk (SMR) av intresse. Kärnkraft betraktas också som en viktig länk för att uppnå energisjälvförsörjning och attityderna till kärnkraft har blivit positivare.

”Kärnkraft var en gång i tiden utgångspunkten för vårt företag och är nu vårt stora genombrott. Vi vill tacka FinNuclear ry för dess medverkan i processen. Vi har många intressanta möjligheter framför oss”, avslutar Arto Wainio, som ansvarar för Adiabatix försäljning och marknadsföring.

Intervjuer och förfrågningar: Arto Wainio och Jerker Kullberg

Bilder

Adiabatix Oy

Adiabatix grundades i Vasa år 2000. Företaget erbjuder sina kunder isoleringslösningar för krävande industrimiljöer. Adiabatix konkurrenskraft bygger på gedigen branschkunskap och lösningar innehållande unik teknologi. Adiabatix kundkrets består av världens ledande motortillverkare, kraftverk och kryssningsfartyg. Företagets omsättning var år 2022 M€ 3,2. Adiabatix sysselsätter 20 personer.

Andra språk

Följ Herea Oy

Senaste pressmeddelandena från Herea Oy

Forskare har upptäckt en helt ny bakterieordning som kan vara avgörande för att förbättra produktionen av biogas4.10.2023 06:30:00 EEST | Tiedote

Darwinibacteriales, som precis fått sitt namn, är en av de vanligast förekommande grupperna av mikroorganismer som ingår i den anaeroba nedbrytningen, dvs. den nedbrytning av organiskt material som skapar biogas. Upptäckten gjordes av forskare från det EU-finansierade projektet Micro4Biogas, inom vilket man analyserade 80 prover från 45 biogasanläggningar över hela Europa för att studera och förbättra produktionen av detta förnybara bränsle. Upptäckten har offentliggjorts för vetenskapssamfundet i två artiklar som publicerats på förpubliceringsarkivet bioRxiv i väntan på peer review-granskning.

Tutkijat löytäneet uuden bakteerilahkon – mahdollinen avain biokaasutuotannon kehittämiseen4.10.2023 06:30:00 EEST | Tiedote

Vastikään Darwinbacterialeksi nimetty lahko on yksi runsaimmin esiintyvistä biokaasua synnyttävässä mädätysprosessissa osallisena olevista mikro-organismien taksonomisista ryhmistä. Löydön tekivät EU:n rahoittaman Micro4Biogas-projektin tutkijat. Tutkijat analysoivat 80 näytettä 45 biokaasulaitoksesta ympäri Eurooppaa. Analysoinnin tarkoituksena oli tutkia ja kehittää kyseisen uusiutuvan polttoaineen tuotantoa. Löydöstä on tiedotettu tiedeyhteisölle kahdessa tutkimuksessa, jotka julkaistiin biologian alan ennakkojulkaisuarkisto bioRxiv:ssa. Tutkimukset odottavat vertaisarviointia.