”Maailma tarvitsee esikuvia” – Suomen ohjelmistoalan ensimmäinen naispuheenjohtaja Taija Engman tavoittelee alalle vientiloikkaa

Ohjelmistoalan kattojärjestön Software Finland ry:n uusi puheenjohtaja Taija Engman painottaa erityisesti ohjelmistoalan valtavia vientimahdollisuuksia. Kuva: Mikke Pöyhönen, Photomikke.

Lehdistötiedote 5.12.2023

Suomalainen ohjelmistoala on kasvanut ja uusiutunut viime vuodet vauhdilla. Alan kattojärjestö Software Finland ry aloitti Ohjelmistoyrittäjät ry:nä miltei 30 vuotta sitten, minkä jälkeen ala on ollut Suomen kasvun keihäänkärki. Erityisesti viime vuosina softa-ala on myös murtautunut ulos miesvaltaisesta mielikuvasta ja rakentanut uutta tasa-arvoisuutta ja vetovoimaa. Tähän kuvaan sopii erinomaisesti järjestön uusi puheenjohtaja, monin tavoin ansioitunut tuotantotalouden diplomi-insinööri ja SaaS-yrittäjä Taija Engman. Yhdistyskokouksen valinta tiistaiaamuna oli yksimielinen.

”Otan tehtävän vastaan kiitollisena ja nöyrin mielin, vastuu on suuri koko Suomeakin ajatellen. Tietotekniikka on jo nyt Suomen 4. suurin vientiala ja valtava potentiaali viennin kasvulle – siinä on painopisteeni. Meidän 600 jäsenyrityksen avainhenkilöt jakavat kokemustaan ja osaamistaan, ja vaikuttavat kasvun edellytyksiin yhdessä. Tärkeää on myös monipuolisesti uusien osaajien saaminen alalle. Ilman heitä emme pysty vientiloikkaan, joka Suomelle on täysin mahdollinen. On myös upeaa, että keskeisten IT-yritysten ylimmässä johdossa on Suomessa jo useita naisia, mutta nuorista ja alan vaihtajista pitää saada mukaan miehiä ja naisia yhä enemmän”, visioi Engman.

Alakouluiässä aloitettu koodaus kantoi menestykseen maailmalla

Engman on uskottava alan uutena keulakuvana. Jo 11-vuotiaana ensimmäisen ohjelmansa itse koodannut Engman oli Fujitsulla keskeinen IT-liiketoiminnan kehittäjä ennen oman yrityksen, Good Sign Oy:n perustamista. Perustajaosakkaana ja toimitusjohtajana Engman johdatti Good Signin automatisoidun palvelulaskutuksen edelläkävijäksi, kansainvälisiin asiakkaisiin - ja mittavaan kasvurahoitukseen.

”Softayrityksillemme on maailmalla niin valtavat mahdollisuudet, että edellytyksiä kasvuun kannattaa rakentaa kaikin tavoin. Niin yksityiset kuin julkiset asiakkaat kotimaassa voivat myös auttaa suomalaista vientimenestystä toimimalla referensseinä”, huomauttaa Engman.

Software Finlandin toimitusjohtaja Rasmus Roiha on Engmanin valinnasta innoissaan.

”Maailma tarvitsee esikuvia ja Taija on loistava esikuva koko softa-alalle. Taijalla on vahva osaaminen erityisesti kansainvälisestä SaaS-liiketoiminnasta, joten Taijan vientivisio on sitä vakuuttavampi. Taija todistaa taustallaan, että kyllä koodaaminen voi kiinnostaa yhtä hyvin lapsena tyttöjä kuin poikia, ja murtaa urallaan myytin, että teknologia ei kiinnostaisi naisia, tai ettei nainen teknologiassa menesty. Vaikea olisi minun keksiä parempaa esikuvaa alamme puheenjohtajaksi – ja onneksi ei tarvitse”, hymyilee Roiha.

Lisätietoja:

Taija Engman, Good Sign Oy, perustaja, 050 372 5142, taija@goodsign.fi

Rasmus Roiha, Software Finland ry, toimitusjohtaja, 0400 180434, rasmus@softwarefinland.fi