VR:n kaukoliikenteessä tehtiin marraskuussa noin 1,3 miljoonaa matkaa – kasvua 8 prosenttia viime vuoteen verrattuna

Kaukoliikenteessä tehtiin marraskuussa yhteensä noin 1,3 miljoonaa matkaa, 8 prosentin kasvu edelliseen vuoteen johtui erityisesti viikonloppumatkustamisen lisääntymisestä. Tänä vuonna tammi–marraskuussa on tehty 13,9 miljoonaa kaukoliikenteen matkaa, mikä on jo nyt enemmän kuin viime vuonna 2022, jolloin matkoja tehtiin yhteensä 13,2 miljoonaa. Tavaraa kuljetettiin rautateitse marraskuussa noin 2,1 miljoonaa tonnia ja tammi–marraskuussa yhteensä 21,2 miljoonaa tonnia. Tavaraliikenteen määrä laski marraskuussa 18 prosenttia viime vuodesta teollisuuden heikentyneiden suhdanteiden sekä idänliikenteen lakkauttamisen johdosta.

Mies ja lapsi halaavat toisiaan asemalaiturilla, poika on juuri noussut junasta.

Kaukoliikenteen matkamäärien kasvua selittää viime vuoteen verrattuna eniten vapaa-ajan matkustuksen kasvu erityisesti viikonloppuisin sekä arkipäivien työmatkustuksen kasvu. Erityisen voimakkaasti kasvoi Lapin yöjunaliikenne.

”Matkamäärät ja asiakaskokemus olivat marraskuussa erinomaisella tasolla. Käynnistimme marraskuun lopussa yleisöäänestyksen junien uudesta ulkoasusta ja keräsimme kokoon upeat, yli 20 000 ääntä. Voittajan julkistamme 11. joulukuuta ja uuden näköinen junavaunu pääsee liikenteeseen ensi vuonna. Sitä ennen keskitymme kuitenkin jouluun, joka on yksi junamatkustamisen suosituimmista sesongeista. Olemme lisänneet yhteensä 24 uutta junavuoroa joulun liikenteeseen ja tasapainotamme kasvavaa kysyntää myös esimerkiksi lisäämällä vaunuja suosituimpiin vuoroihin mahdollisuuksien mukaan ”, VR:n toimitusjohtaja Elisa Markula kertoo.

VR Transpointin rautatiekuljetuksissa kuljetusvolyymit olivat marraskuussa 2,1 miljoonaa tonnia. Volyymit laskivat 18 prosenttia viime vuoteen verrattuna idänliikenteen päättymisen ja teollisuuden heikentyneiden suhdanteiden vuoksi. Tänä vuonna tammi-marraskuussa on rautateitse kuljetettu tavaraa 21,2 (27,4) miljoonaa tonnia, mikä on noin 23 prosenttia vähemmän kuin edellisenä vuonna.

Nopeusrajoitukset heikensivät marraskuun täsmällisyyttä

Kaukoliikenteen täsmällisyys oli marraskuussa 84,5 %. Junien myöhästymiset jakautuivat radasta johtuviin syihin (51 %), muihin syihin (21 %) ja VR:stä aiheutuviin syihin (28 %), jotka liittyvät esimerkiksi kalustoon. Kaukoliikenteen täsmällisyyttä heikensivät erityisesti raiteiden kunnossapitotöistä johtuvat tilapäiset nopeusrajoitukset.

VR:n lähiliikenteessä marraskuun täsmällisyys oli 95,5 %. Myöhästymisen syyt jakautuivat muihin syihin (57 %), radasta johtuviin syihin (28 %) ja VR:stä aiheutuviin syihin (14 %).

Me VR:llä vauhditamme tulevaisuuden vastuullista liikkumista. Olemme Suomen valtion omistama matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon palveluyritys, joka kasvattaa hiilineutraalin raide- ja kaupunkiliikenteen suosiota. Huolehdimme arjen sujuvista matkoista Suomessa ja Ruotsissa sekä toimimme teollisuuden tukijalkana kotimaan logistiikassa. Vuonna 2022 kyydissämme tehtiin 194,2 miljoonaa matkaa ja kuljetimme 34,4 miljoonaa tonnia tavaraa. Liikevaihtomme oli 1 107,0 miljoonaa euroa ja työllistimme noin 9 000 rautaista ammattilaista. Lisätietoja: https://www.vrgroup.fi/

Junalla Pohjois-Suomen elämyksiin – talvikauden junavuorot sekä kevään yöjunat myynnissä 16.7. alkaen16.7.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Pohjoiseen matkustettaessa ei tarvitse tyytyä vain yhteen kohteeseen. Junareittejä hyödynnettäessä useampi Pohjois-Suomen kaupunki ja unohtumaton elämys on vain lyhyen junamatkan päässä: Oulusta matkaa Kemiin tunnissa ja Rovaniemeltä alle puolessatoista tunnissa. Esimerkiksi Oulusta ja Rovaniemeltä pääsee matkustamaan junalla mukavasti ja nopeasti päiväksi Kemiin ihailemaan yhtä Suomen ainutlaatuisinta ja kansainvälisesti erittäin tunnettua matkailuelämystä, matkailujäänmurtaja Sampoa. Lumilinnasta ja Sammosta tunnetussa Kemissä risteillään nykyään talvisin kahdella jäänmurtajalla sekä tarjotaan ympärivuotisesti majoitus-, ravintola- ja tapahtumaelämyksiä Lumilinna-alueella.