Pankkibarometri: Investointien heikkous painaa yritysten luotonkysyntää, asuntoluototuksessa orastavia merkkejä paremmasta

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan yritysten luotonkysyntä on loppuvuoden aikana ollut alavireistä ja odotukset lähikuukausille ovat edelleen heikot. Myös kotitalouksien luotonkysyntä on ollut hiljaisempaa kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Pankinjohtajien odotukset kotitalouksien lainanottohalukkuudesta alkuvuodelle 2024 ovat vielä väheneviä, mutta pieniä elpymisen merkkejä on nähtävissä. Barometrikysely IV/2023 tehtiin pankinjohtajille marraskuussa.

Pankinjohtajat arvioivat barometrissa, että yrityksille on myönnetty loppuvuoden aikana vähemmän luottoja kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Barometrikyselyn vastauksissa myös yritysten lähikuukausien luotonkysynnän odotukset ovat edelleen heikot. Erityisesti luotonkysyntä investointeihin näyttäisi vähentyvän vahvasti. Vastaajat arvioivat, että luottoja otetaan lähinnä käyttöpääomaa ja rahoituksen uudelleenjärjestelyjä varten.

”Barometrikyselyn tulokset vahvistavat käsitystä siitä, että Suomen talous on taantumassa. Rakentaminen ja muu investointitoiminta on vähenemässä, mikä näkyy myös yritysten luotonkysynnässä. Vaikeisiin aikoihin viittaa myös se, että julkisten rahoitusmuotojen käyttö on kasvussa. Yrityksille suunnattuja investointi- ja muita tukia on kehitettävä siten, ettei julkinen rahoitus heikennä yksityisen rahoituksen kysyntää”, toteaa Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Mariia Somerla.

Kotitalouksien luotonkysynnässä valonpilkahdus

Pankkibarometrin vastaajat arvioivat, että kotitalouksien luotonkysyntä on ollut vuoden 2023 lopulla vuodentakaista hiljaisempaa. Orastavia merkkejä käänteestä voi kuitenkin olla ilmassa. Yhä useampi vastaaja arvioi kysynnän pysyneen ennallaan tai jopa vilkastuneen.

Odotukset kotitalouksien lähiajan luotonkysynnästä ovat edelleen heikot, mutta muutama vastaaja odottaa jo kysynnän kasvavan vuodentakaiseen verrattuna. Etenkin oman asunnon hankinnan odotetaan alkavan taas kiinnostaa. Erilaisten lainanhoidon joustomahdollisuuksien käyttö on enää lievässä kasvussa. Kotitalouksien kiinnostus korkorahastoja ja talletustilejä kohtaan on pysynyt korkealla.

”Kotitalouksien luotonkysyntä on edelleen heikkoa, mutta kysynnässä saattaa olla pieniä merkkejä kääntymisestä parempaan suuntaan. Hallitus päätti alentaa takautuvasti varainsiirtoveroa lokakuusta lähtien ja poistaa ensiasunnon varainsiirtoveron verovapauden 1.1.2024. Nämä toimet ovat todennäköisesti vauhdittaneet loppuvuoden asuntokauppaa. Lisäksi inflaation hidastumisen seurauksena Euroopan keskuspankki päätti pitää ohjauskorkonsa ennallaan. Rahapoliittisen päätöksen jälkeen markkinakorot ovat laskeneet. Tämä osaltaan edesauttaa asuntokaupan piristymistä jatkossa”, arvioi Somerla.

Pankkibarometrissään Finanssiala ry kysyy neljännesvuosittain pankinjohtajien käsityksiä ja odotuksia luotonkysynnän ja eri sijoitusmuotojen kehityksestä.

Tutustu Pankkibarometri IV/2023 raporttiin

Lisätietoa julkaisijasta Finanssiala ry

Talousgurut presidentti Stubbille: Ole rohkea! Finalisteilta avoin kirje neuvoineen ja toiveineen virkaan astuvalle tasavallan presidentille1.3.2024 11:58:55 EET | Tiedote

Talousguru-finalistit ovat talousosaajia, jotka etenivät lukioidensa edustajina vuoden 2024 Talousguru-kilpailun finaaliin. Finalistit ovat itse kiinnostuneita talousasioista. Virkaansa astuvalle presidentti Alexander Stubbille osoitettu avoin kirje nostaa esiin terävien lukiolaisten toiveita ja näkemyksiä laajalla skaalalla. Nuoret esittävät muun muassa puoluerajat ylittävää taloustyöryhmää, viennin edistämistoimia sekä muita konsteja, joilla presidentin asemasta voisi myötävaikuttaa Suomen talouden kohenemiseen. Nuoret toivoivat myös presidentin edistävän nuorten riittävää liikkumista.

Liikennevakuutuslain muutos toisi vuokrattavat sähköpotkulaudat vakuutusturvan piiriin – taustalla EU-direktiivi28.2.2024 12:57:12 EET | Tiedote

Hallitus esittää muutoksia lakisääteisen liikennevakuutuksen soveltamisalaan. Lakimuutoksen myötä yksityiskäytössä olevat sähköpotkulaudat ja muut rekisteröimättömät sähköiset liikkumisvälineet on vakuutettava, jos välineen nopeus on yli 25 kilometriä tunnissa tai paino on yli 25 kiloa. Vakuutusvelvollisuus koskisi myös vuokrattavia sähköpotkulautoja painosta riippumatta. Taustalla on EU-direktiivi, jonka mukaan liikennevakuutus on oltava ajoneuvoilla, jotka painavat yli 25 kiloa tai kulkevat yli 25 kilometriä tunnissa.

Positiivinen luottotietorekisteri käyttöön huhtikuussa – ylivelkaantumisen torjuntaa helpottaisi, jos pankki voisi omatoimisesti tarkastaa asiakkaan tiedot27.2.2024 06:30:00 EET | Tiedote

Huhtikuun alusta alkaen luottolaitokset käyttävät positiivista luottotietorekisteriä asiakkaan luottokelpoisuuden arviointiin. Positiivinen luottotietorekisteri helpottaa lainanmyöntämistä ja auttaa ylivelkaantumisen torjunnassa. Finanssialan toive on, että luottolaitos voisi käyttää rekisterin tietoja oma-aloitteisesti ilman asiakkaan aloitetta. Rekisterin oma-aloitteinen käyttö helpottaisi pankkeja maksuongelmien torjumisessa. Huhtikuun alussa aukeaa myös yksityishenkilöiden asiointipalvelu, jossa voi tarkistaa omien luottojensa tiedot ja tehdä omaehtoisen luottokiellon.