SDP:n varapuheenjohtaja Nasima Razmyar: Pisa-tulokset ovat koulutuksen hätähuuto Suomen päättäjille

Tänään julkaistut Pisa-tulokset puhuvat karua kieltä suomalaisten lasten osaamistason kehityksestä. Suomen Pisa-tulokset ovat laskeneet edellisistä Pisa-tuloksista. Suomen tulokset laskivat matematiikassa 23 pistettä ja lukutaidossa 30 pistettä.

Jukka-Pekka Flander

- Tämä on pitkäaikaisen kehityksen tulos. Erityisen huolestunut olen lukutaitopisteiden laskusta. Lukutaidon laskeminen heijastuu välttämättä myös muihin oppiaineisiin sekä yleiseen oppimisvalmiuteen. Huolestuttavinta on se, että heikosti pärjänneet oppilaat pärjäävät entistä huonommin. Myös erityisen hyviä pisteitä saaneet oppilaiden osuus on laskenut, sanoo Razmyar.

Vaikuttavia syitä on monia, mutta Suomella ei ole varaa piiloutua yhdenkään syyn taakse.

- Kyllä pandemiakin vaikuttaa Suomen sekä verrokkimaiden tuloksiin, mutta se ei ole ainoa syy. Myös sosioekonomisen taustan vaikutus on Suomessa kasvanut vuoden 2009 tulosten jälkeen jatkuvasti, mikä on erittäin huolestuttavaa. Poliittisessa keskustelussa osa on pitkään antanut ymmärtää, että syynä olisi maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä, mutta tulokset osoittavat, että tulokset ovat laskeneet kaikilla ja kaikkialla, sanoo Razmyar.

Razmyar korostaa, että voivottelun sijaan on katsottava eteenpäin ja tehtävä poliittisia päätöksiä, joilla kurssi käännetään. Hän toivoo tulosten olevan kansallinen herätys.

- Tämä oli koulutuksen lopullinen hätähuuto Suomen päättäjille. Asian kaunistelu ei tule tilannetta muuttamaan. Tulokset yksinkertaisesti tarkoittavat sitä, että poliitikoilta odotetaan nyt ratkaisuja. Se tarkoittaa isoja panostuksia, ei puolivillaista lisärahoitusta. Nykyisetkin koulutuspanostukset jäävät mitättömiksi, kun samanaikaiset kuntien valtionosuuksien indeksileikkaukset syövät niiden vaikuttavuutta. Tämänkin hallituksen koulutuksen erityissuojelus tarkoittaa loppupeleissä leikkauksia. Suomessa on toteutettava pitkäjänteistä koulutuspolitiikkaa, jonka on näyttävä myös rahoituksessa. Mikäli haluamme olla koulutuksen huippumaa jatkossakin, on meillä oltava yhteinen tavoite ja yhteiset keinot, päättää Razmyar.

09 478 988 (vaihde)

Nasima Razmyar valittiin Sosialistisen Internationaalin (SI) varapuheenjohtajaksi Madridissa25.2.2024 12:35:56 EET | Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja kansaedustaja Nasima Razmyar valittiin yhdeksi Sosialistisen Internationaalin (SI) varapuheenjohtajaksi järjestön neuvoston kokouksessa Madridissa sunnuntaina 25.2.2024 Madridissa. Sosialistinen Internationaali on maailman sosialidemokraattisten puolueiden maailmanjärjestö. Paikalla Madridissa olivat SI:stä sen 58 jäsenpuoleen äänivaltaiset edustajat. Kokousta isännöi Espanjan pääministeri ja Espanjan Sosialistisen puolueen (PSOE) puheenjohtaja Pedro Sánchez. Kokouksen pääaiheita olivat mm. Gazan kriisi, Ukrainan sota ja globaalitalouden tilanne erityisesti kestävän kehityksen luomisen näkökulmasta sekä ääriliikkeiden nousu maailmalla. Razmyar puhui kokouksessa erityisesti koulutuksen ja sukupuolten tasa-arvon puolesta. Hän muistutti Suomen menestyksestä koulutuksen kärkimaana. Osaaminen on planeettamme tärkein voimavara. Jokaisen valtion tulisi täysimääräisesti hyödyntää väestönsä potentiaalia. Razmyar nosti vahvasti esiin myös oman lähtömaansa Afganistanin til

SDP:n Razmyar: Kyllä maahanmuuttaja työllistyy, jos Suomen asenne paranee22.2.2024 17:50:12 EET | Tiedote

Helsingin Sanomat uutisoivat tällä viikolla, että ulkomaalaisten työttömien määrä on noussut Suomessa ennätyksellisen suureksi. Työ- ja elinkeinoministeriön mukaan Suomessa oli joulukuussa yli 44 000 ulkomaalaista työtöntä työnhakijaa. SDP:n Nasima Razmyar korostaa, että maahanmuuttajien työllistymiseen vaikuttaa sekä nykyinen taloustilanne, mutta myös asenneilmapiiri ja hallituksen maahanmuuttovastainen politiikka.

SDP:n puheenjohtaja Antti Lindtmanin työmarkkinakaaos -välikysymyspuhe 20.2.202420.2.2024 14:12:03 EET | Tiedote

Työmarkkinakaaos -välikysymyspuhe 20.2.2024 (Muutokset puhuttaessa mahdollisia) Arvoisa puhemies, Tilanne Suomen työmarkkinoilla on poikkeuksellinen. Maa on ajautunut vastakkainasettelun kierteeseen, ja tämä kierre uhkaa syventyä. Keskinäinen luottamus ja talouden kasvun pohja uhkaa rapautua. Kun tilanne on vakava ja kun välikysymys koskee koko hallituksen politiikkaa, niin olisin odottanut, että tähän olisi ollut vastaamassa pikemminkin pääministeri Orpo tai valtiovarainministeri Purra. Eihän tämä kriisi ole työministeri Satosesta kiinni, ei hänen vikansa, eikä hänen ratkaisuvallassaan. Työministeri on tässä enemmänkin renki kuin todellinen ratkaisija. Puhemies, Myös tämä välikysymys on jätetty poikkeuksellisesta syystä. Normaalisti välikysymyksen pääasiallinen tavoite on kaataa hallitus. Tämän välikysymyksen päätavoite on toinen. Tämä välikysymys on opposition vahvin ja vakavin käytettävissä oleva vetoomus sen puolesta, että hallitus käynnistäisi aidot neuvottelut työmarkkinoiden kri