Bella Forsgrén: Aikooko pääministeri Orpo pitää sanansa vai piiloutua tekemättömien vaikutusarvioiden taakse?

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) mukaan hallituksen kaavailemat sosiaaliturvan leikkaukset ovat monelta osin poikkeuksellisen suuria ja yhdessä hallitusohjelmassa esitettyjen uudistusten kanssa ne muuttavat toteutuessaan suomalaisen sosiaalipolitiikan suuntaa.

– Hallituksen esittämien sosiaaliturvaleikkausten yhteisvaikutukset kohdistuisivat kaikkein voimakkaimmin pienituloisimpiin kotitalouksiin, Forsgrén toteaa.

– Ongelmallista on myös hallituspuolueiden edustajat toiminta sosiaali- ja terveysvaliokunnassa, jossa yleisen asumistuen käsittelyn osalta he pyrkivät  siivoamaan kaiken hallituksen kannalta kiusallisen asiantuntijatiedon pois valiokunnan mietinnöstä, sanoo Forsgrén.

Laajoja puutteita on ollut myös kyseisten lakiesityksien vaikutusarviossa. Useat asiantuntijat sekä perustuslakivaliokunta ovat useissa käsiteltävissä lausunnoissaan kiinnittäneet huomiota esitysten yhteisvaikutusten puutteelliseen arviointiin, erityisesti perus- ja ihmisoikeusvaikutusten osalta.

– Pääministeri Petteri Orpo on luvannut harkita leikkauksien peruuttamista, jos ne asettavat ihmisiä kohtuuttomiin tilanteisiin. Ongelma on se, että hallitus ei ole teetättänyt puuttuvia vaikutusarviota, kritiikistä huolimatta, eikä päätöksenteon tueksi ole tarkkoja laskelmia, toteaa Forsgrén.

Tästä syystä eduskunnalle ei ole Forsgrénin mukaan tarkkoja tietoja siitä, että miltä osin leikkaukset kohdistuvat samoille ihmisille.

– Aikooko pääministeri Orpo pitää sanansa vai ainoastaan piiloutua tekemättömien vaikutusarvioiden taakse, kysyy Forgrén.

– Tämä on silkkaa piittaamattomuutta pienituloisia kohtaan. Köyhyys ja pienituloisten suomalaisten kohtalo ei näytä hallitusta juurikaan kiinnostavan, Forsgrén päättää.

Vihreiden Inka Hopsu: Missä viipyvät Sosiaali- ja terveysalan järjestöjen STEA-rahoituksen päätökset?20.2.2024 16:27:07 EET | Tiedote

Vihreiden kansanedustaja Inka Hopsu kysyi kirjallisessa kysymyksessä hallitukselta, mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä, jotta STEA-avustusten päätökset saadaan etenemään mahdollisimman pian ja ne avustuksen saajat, joille avustuspäätösten venyminen tuo taloudellisia vaikeuksia, saavat tukea ennalta arvaamattoman akuutin tilanteensa parantamiseen.

Fatim Diarra: Hallituksen työmarkkinapolitiikka sortaa matalapalkkaisia naisia - “Tilanne on monessa suomalaisessa kodissa kohtuuton”20.2.2024 14:30:00 EET | Tiedote

Vihreiden kansanedustaja Fatim Diarra totesi puheessaan täysistunnossa 20. helmikuuta Petteri Orpon hallituksen rikkoneen sopimisen kulttuurin ajaessaan työmarkkinat lähes ennennäkemättömään umpisolmuun. Hallituksen kova sanelupolitiikka iskee Diarran mukaan etenkin matalapalkkaisilla aloilla työskenteleviin naisiin. Diarra vetoaakin, että kaikki osapuolet nielisivät ylpeytensä ja palaisivat neuvottelupöytään.