Sofia Virta tuo linnaan paljonpuhuvan yksityiskohdan sekä kasvutarinan rivikansanedustajasta puolueen puheenjohtajaksi

Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta saapuu linnan juhliin turkulaisen Pukuni-yrittäjän Saara Kuusjärven suunnittelemassa puvussa, jossa korostuu voimakkuus ja särmikkyys. Virta kantaa mukanaan yksityiskohtaa, joka muistuttaa rauhan tärkeydestä.

Kuvaaja Raakel Ruohola

Varsinais-suomalainen Virta haluaa tuoda linnaan nimenomaan varsinais-suomalaisten yrittäjien taidonnäytteitä ja varmistaa, että Vihreät on puolue, joka ei ainoastaan puhu yrittäjistä vaan aidosti teoillaan on yrittäjän puolella.

– Minulle on tärkeää, että linnassa esiin pääsevät suomalaiset yrittäjät. Linnan juhlat ovat monelle yritykselle elintärkeitä paikkoja näyttää osaamistaan, Virta sanoo.

Virran asussa kaunis yksityiskohta on käsilaukkuun kirjailtu rauhankyyhky, joka sitoo suomalaisen suunnittelun Gazan tilanteeseen ja Venäjän toimiin Ukrainassa.

– Viime vuonna kannoin hiuskoristeessani Ukrainan värejä. Nyt haluan rauhankyyhkyllä muistuttaa, että vaikka me täällä tanssimme itsenäisen Suomen puolesta, niin rauha ei ole kuitenkaan itsestäänselvyys – ei meillä eikä maailmalla – vaan sitä pitää vaalia. Mummini oli oman tyttäreni ikäinen kun hän pakeni kotoaan. Nyt vain kahta sukupolvea myöhemmin puen suomalaista käsityötä päälleni ja siirryn parlamentin jäsenenä presidentin vastaanotolle – tämä kaikki tapahtuu aiempien sukupolvien uhrausten mahdollistama.

Viime vuonna Sofia Virta nähtiin upeassa keijukaismaisessa kokonaisuudessa. Tällöinkin puvun takana oli Saara Kuusjärvi.

– Tällä kertaa lähdin miettimään väriä, joka määrittelee paljon tyylin kokonaisuutta. Nyt haettiin vahvaa väriä, joka tuo esiin vahvuutta Sofiasta. Viime vuonna puolestaan oli keiju- ja prinsessateemaa, kimallusta ja herkempää fiilistä kuin nyt, Kuusjärvi kertoo.

Tänä itsenäisyyspäivänä linnassa nähdäänkin Sofia Virta, jonka tyylikokonaisuus kuvastaa paitsi kasvutarinaa rivikansanedustajasta puolueen puheenjohtajaksi sekä toisaalta myös Vihreiden vahvistunutta asemaa yrittäjien puolueena.

Virran kampauksesta vastaa Laura Aaltonen ja meikistä Emilia Westman – hekin molemmat varsinais-suomalaisia yrittäjiä. Kampauksessa nähdään nousevia hiustrendejä, kuten sivujakaus ja ponnari, jonka painopiste ei ole täysin päälaella. Meikki mukailee kampauksen tyyliä ja vahvoja linjoja.

– Kampauksessa ja meikissä korostuvat särmikkyys ja voimakkuus. Sofian viime vuoden tyylin muuntautuminen tähän kokonaisuuteen on myös hyvä osoitus siitä, miten sama henkilö voi olla herkkä ja tunteellinen sekä vahva ja voimakas johtaja, Aaltonen ja Westman toteavat.

Virran korut ovat suomalaisen Karo Korun kokoelmasta – Bouquet-korvakorut sekä Armas-rannekoru. Stylisti Meri Milash ehdotti Virralle Karo Korun koruja, koska ne on tehty kokonaan joko kierrätetyistä tai vintage-materiaaleista.

– On upeaa, miten suomalainen korusuunnittelija on onnistunut tulla huomatuksi niin, että esimerkiksi artisti Tyla esiintyi Karo Korun koruissa, Milash kertoo.

Fatim Diarra ja Anna Kontula jättivät eriävän mielipiteen perustuslakivaliokunnan käännytyslakilausuntoon5.7.2024 17:34:28 EEST | Tiedote

Diarran ja Kontulan mukaan hallintovaliokunnan lakiesitykseen tekemät muutokset eivät ole riittäviä. Kansanedustajien mukaan perustuslakivaliokunnan lausunto perustuu kestämättömään tulkintaan ihmisoikeussopimusten, EU-oikeuden ja kansallisen lainsäädännön keskinäisestä suhteesta. Lakiesitys on ilmeisessä ristiriidassa ainakin ehdottoman palautuskiellon, oikeuden elämään, kidutuksen ja muun epäinhimillisen kohtelun kiellon, joukkokarkoitusten kiellon sekä muiden perus- ja ihmisoikeuksien kanssa.