MediaGuru nostaa kotimaiset mediainvestoinnit markkinoinnin keskiöön
Lokakuussa käynnistynyt MediaGuru pyrkii tehostamaan kotimaista mediainvestointia. Hankkeessa tuotettavat sertifikaatit auttavat rekrytoijia tunnistamaan eri mediaryhmien huippuosaajat jo rekrytointivaiheessa.

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu käynnisti lokakuun alussa hankkeen, joka pyrkii nostamaan mediastrategian markkinoinnin keskiöön. Hankkeen päätavoitteena on päivittää mediamarkkinoinnin parissa työskentelevien henkilöiden ja alalle pyrkivien osaaminen vastaamaan paremmin nykyisiä mediaryhmien standardeja ja vaatimuksia.
Projektipäällikkö Petteri Salorannan mukaan "MediaGuru – Tuki markkinointitoimialan jatkuvaan oppimiseen ja toimialan osaajapulan ratkaisuun" syntyi tarpeesta. Suomalaiset mediainvestoinnit ovat laskeneet tasaisesti jo useamman vuoden ajan, kun yhä suurempi osa markkinointipanostuksista on siirtynyt globaaleille digijättiläisille.
– Tilanne on huolestuttava. Viime aikoina on julkaistu useampia kannanottoja, joissa Googlen ja Metan kerrotaan suorastaan rohmuavan kaikki mainosinvestoinnit. Kantarin tutkimuksen mukaan noin 60 prosenttia suomalaisten digimainontaan käyttämistä euroista menee kahdelle digijättiläiselle, hän toteaa.
Mediainvestoinnit ovat mainostuloja, joilla rahoitetaan medioiden toimintaa. Tämän lisäksi myös kuluttajilta saatavat tilausmaksut tuovat liikevaihtoa medioille. Osalle medioista mainosrahoitus on kuitenkin niiden ainoa tulonlähde. Mainosinvestointien pysyminen Suomessa edistäisi siten laadukasta kotimaista journalismia ja loisi samalla uusia työpaikkoja.
MediaGuru tuo osaamisen tähän päivään
Salorannan mukaan markkinoinnilla on valtava vaikutus yhteiskuntaan. Ei pelkästään kuluttajille näkyvien mainosten kautta, mutta myös suurten rahavirtojen ohjaamisen muodossa. Hänestä on sanomattakin selvää, että sillä on merkitystä kenelle ja minne yli miljardin euron kotimaiset mediainvestoinnit kanavoituvat.
Saloranta kertoo, että markkinointialan pysyvä murros on saanut Suomessa aikaan osaamisvajetta, jonka kiriminen vaatii yhä monipuolisempaa ammattitaitoa.
MediaGurun pyrkii tyrmäämään kertyneen osaamisvajeen hyödyntämällä alan viimeisintä pedagogista tietoa ja luomalla mediaryhmäkohtaiset sertifioinnit, jotka kehittävät osaamista ja auttavat tunnistamaan eri mediaryhmien taitajat jo rekrytointivaiheessa.
Hanke käynnistyy kattavalla haastattelukierroksella, jonka aikana tutkijat haastattelevat alan asiantuntijoita, liittojen edustajia, työnantajia, työntekijöitä sekä alalta työttömäksi jääneitä. Haastatteluilla kartoitetaan alojen parhaat käytänteet sekä työelämän osaamistarpeet.
Sertifikaattien kohderyhmä koostuu markkinoinnin osaajista, jotka työskentelevät mediaostamisen tai mediastrategian parissa, opiskelijoista ja alanvaihtajista sekä sellaisista media-alalla työskentelevistä henkilöistä, jotka haluavat päivittää osaamistaan mediasuunnittelun, -periaatteiden ja -matematiikan osalta.
MediaGurun yhteistyökumppaneina toimivat Suomen suurimpien mediaryhmien liitot: Screenforce Finland, RadioMedia, Outdoor Finland, MediaAudit Finland sekä Aikakausmedia. Hankkeen rahoittavat Euroopan sosiaalirahasto, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu sekä Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Petteri SalorantaprojektipäällikköHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
Puh:+358 294471320Petteri.Saloranta@haaga-helia.fiSari HaavistoopettajaHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
Puh:+358504410128sari.haavisto@haaga-helia.fiTarja AutioKehityspäällikköHaaga-Helia ammattikorkeakoulu
Puh:+358404887123tarja.autio@haaga-helia.fiKuvat
Linkit
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Koulutamme liike-elämän ja palveluelinkeinojen asiantuntijoita sekä tutkimme ja kehitämme näihin aloihin liittyvää osaamista ja toimintaa. Koulutusalamme ovat liiketalous, tietojenkäsittely, hotelli-, ravintola- ja matkailuala, journalismin koulutus, liikunta-ala sekä ammatillinen opettajankoulutus.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Tutkimus: Luonnonkaunis ja rauhallinen itäisen Uudenmaan saaristo on monille matkailijoille tuntematon9.10.2025 15:19:58 EEST | Tiedote
Itäisen Uudenmaan saaristomatkailijoihin keskittynyt tutkimus tuo esiin, että alue herättää matkailijoissa vahvoja mielikuvia luonnonkauneudesta ja rauhasta – mutta tunnettuudessa on parannettavaa.
Ainutlaatuinen MediaGuru-sertifikaatti vahvistaa mediasuunnittelun osaamista Suomessa10.9.2025 09:30:29 EEST | Tiedote
MediaGuru on markkinointialan ammattilaisille ja alasta kiinnostuneille suunnattu mediasuunnittelun verkkokoulutus. Se koostuu seitsemästä moduulista, ja kunkin moduulin suorittamisesta saa sertifikaatin. MediaGuru-sertifikaatit ovat toistaiseksi ainoa tapa todentaa mediasuunnittelun osaamista Suomessa.
Riittääkö pizzaperjantai? Lähes miljoonan euron tutkimushanke selvittää yhteisöllisyyden tulevaisuutta digityössä25.8.2025 13:30:10 EEST | Tiedote
Miten työyhteisöt voivat kukoistaa digiajassa – riittävätkö etäpalaverit ja Slack-kanavat, vai tarvitaanko jotain enemmän? Syyskuussa käynnistyvä Laterna-hanke syntyi tarpeesta ymmärtää paremmin, mitä yhteisöllisyys todella tarkoittaa etä- ja hybridiajan työelämässä.
Is Pizza Friday enough? New research explores how to build workplace community in the digital era25.8.2025 13:30:10 EEST | Press release
How can workplace communities thrive in the digital age? Are Slack channels and online check-ins enough – or do we need something more? The Laterna project, which will be launched in September, was born out of a need to better understand what community really means in remote and hybrid working life.
Suomalainen ruoka maailmankartalle – valtakunnallinen kilpailu alkaa tammikuussa 202621.8.2025 08:20:19 EEST | Tiedote
Visit Finland tiedotti huhtikuussa 2025, että matkailumarkkinoinnin pääpainopiste tänä vuonna on rakentaa suomalaisesta ruoasta matkailuvaltti. Haaga-Helia ammattikorkeakoulun järjestämä kilpailu on osa kampanjaa, jonka tavoitteena on viedä suomalaista ruokakulttuuria maailmankartalle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme