Kalajoki, Kerava ja Pori ovat Suomen liikkuvin kunta -kilpailun finalistit

Suomen liikkuvin kunta -kilpailun finaaliin valittiin Kalajoki, Kerava ja Pori. Finalistit julkistettiin tänään Urheilugaalan ehdokasjulkistustilaisuudessa.

Kilpailussa etsitään tänä vuonna kuntalaisten liikunta- ja liikkumismahdollisuuksia laaja-alaisesti edistänyttä kuntaa.

— Kunnilla on merkittävä rooli kaikkien kuntalaisten fyysisen aktiivisuuden edistämisessä. Liikuntatoimen palvelut ja toimenpiteet luovat tärkeän pohjan liikunnallisen elämäntavan edistämiselle, mutta yksin niiden työllä ei voida ratkaista liian vähäisen liikkumisen haasteita. Asukkaiden fyysistä aktiivisuutta voidaan tukea erilaisissa arjen ympäristöissä ja lukuisissa palveluissa. Kuntalaisten liikkumisen lisäämiseen tarvitaankin mukaan kaikki hallinnonalat, sanoo Kuntaliiton erityisasiantuntija Timo Räikkönen

Kalajoki suorastaan kutsuu liikkumaan!

12 000 asukkaan Kalajoella hyödynnetään meriluonnon mahdollisuuksia monipuolisesti ja ympäristöystävällisesti. Esteettömät reitit houkuttelevat ulos kaikkia kuntalaisia ja liikkumisen vuosi on myös täynnä toinen toistaan innostavampia tapahtumia. Lisäksi digitaalisuus on valjastettu kekseliäästi tukemaan arjen liikuntavalintoja.

Keravalla arkiliikkuminen on hämmästyttävän helppoa

Kerava on 37 000 asukkaan kaupunki, jossa yhteistyö eri toimijoiden kanssa on hiottua ja arkiliikkuminen on tehty hämmästyttävän helpoksi. Strategisuus ja kuntarajat ylittävät liikuntareitit luovat vaikuttavan kokonaisuuden erilaisten kuntalaisten liikkumisen mahdollistumiseksi. Keravalla on hoksattu hyödyntää maankäytön suunnittelua osana pitkäjänteistä työtä jokaisen liikkumisen eteen.

Porissa on tehty pitkäjänteistä suunnittelua liikkumisen edistämiseksi

83 000 asukkaan merikaupungissa on tarjolla tukea liikunnallisen elämäntavan omaksumiseen kaikenikäisille. Harrastamisen Porin malli sekä maksuton nuorisopassi ovat onnistuneesti tukeneet lasten ja nuorten päivittäistä liikkumista. Pori kannustaa myös työntekijöitään liikkumaan. Pitkäjänteisellä suunnittelulla varmistetaan, että liikkuminen kuuluu kaikille.

Voittaja julkistetaan tammikuussa Urheilugaalassa

Suomen liikkuvimman kunnan titteliä tavoitteli tänä vuonna 38 kuntaa, joista esiraati valitsi kolme finalistia.

Finalistikunnissa liikunnallinen elämäntapa näkyy kunnan strategiatyössä, yhteistyötä tehdään sektori- ja organisaatiorajat ylittäen ja kuntalaisten liikkumismahdollisuuksia edistetään laaja-alaisesti.

Suomen liikkuvin kunta -kilpailun voittajan valinnasta vastaa Urheilugaalan suuri raati. Voittajan valinta julkistetaan Urheilugaalassa 11.1.2024.

Timo Räikkönen, +358 9 771 2288, +358 50 583 3988
Timo.Raikkonen@kuntaliitto.fi

Maria Salenius +358 50 561 0466
Maria.Salenius@kuntaliitto.fi

Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään. Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.

TE-palvelut siirtyvät kunnille - kunnat saavat vahvistuvien peruspalvelujen myötä lisää työkaluja elinvoiman edistämiseen23.2.2024 10:30:00 EET | Tiedote

Julkisten työvoimapalvelujen järjestämisvastuu siirretään vuoden 2025 alussa TE-toimistoilta kunnille. Nykyiset TE-toimistot lakkautetaan. Vuoden vaihteessa reilut 4000 työvoimapalveluiden ammattilaista siirtyy liikkeenluovutuksella valtiolta kuntiin tai kuntayhtymiin. Työvoimapalveluiden järjestämisvastuu muodostaa kunnille samalla myös uuden valtionosuustehtävän.

Kartoitimme kuntien tekemää hyvää työtä Ukrainan hyväksi - selvitys julki 23.2. sodan vuosipäivän alla16.2.2024 08:09:43 EET | Tiedote

Olemme kartoittaneet suomalaisten kuntien tukea Ukrainaan Venäjän hyökkäyssodan alkamisen jälkeen. Kyselyymme vastasi 130 kuntaa, ja tuloksista on nähtävissä, miten monimuotoisesti kunnat ovat tukeneet Ukrainaa. Kyselyssä tiedustelimme rahallista ja materiaalista tukea, ystävyyskuntatoimintaa ja asiantuntija-apua, mutta lisäksi kunnat vastaavat tilapäistä suojelua saavien kotoutumisesta sekä esimerkiksi koulutuksesta.

Utredning: 45 procent av kommunernas ärenden har sitt ursprung i EU14.2.2024 09:23:03 EET | Tiedote

Enligt Kommunförbundets färska utredning har 45 procent av kommunernas ärenden sitt ursprung i EU. Till exempel i Helsingfors finns det flest EU-kopplingar inom stadsmiljösektorn (76 %) och minst inom kultur- och fritidssektorn (46 %) samt inom sektorn för utbildning och fostran (47 %). Kartläggningen visar konkret hur mångsidiga kopplingarna mellan lokalförvaltningen, det nationella beslutsfattandet och EU-lagstiftningen är. EU-lagstiftningen skapar tillsammans med den nationella lagstiftningen ramar för de självstyrande kommunernas verksamhet, men öppnar också nya möjligheter att utveckla den lokala verksamheten.